Geplaatst op: 07-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NHTV doet onderzoek naar cultuurbeleving jongeren

NHTV doet onderzoek naar cultuurbeleving jongeren
Bron: Shutterstock
NHTV gaat onderzoeken hoe jongeren culturele activiteiten beleven om te ontdekken welke vormen van cultuur het beste aansluiten bij diverse groepen jongeren. Het onderzoek wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in het kader van het themaprogramma JOIN – jongeren in een veerkrachtige samenleving.


Grote groepen jongeren (met een migratieachtergrond, of in achterstandswijken) nemen vaak geen deel aan culturele activiteiten, ofwel alleen aan culturele activiteiten binnen hun eigen netwerken. Dit houdt maatschappelijke ongelijkheid en sociale tegenstellingen in stand. Om deze jongeren toch meer en breder te betrekken bij culturele activiteiten gaat NHTV met innovatieve methoden onderzoek doen hoe verschillende groepen jongeren een breed palet aan culturele activiteiten beleven.


Culturele consumptie voor overbruggen maatschappelijke tegenstellingen

Door verschillende groepen jongeren meer en breder te betrekken bij culturele activiteiten kan een stap worden gezet naar het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen. Zo kan culturele consumptie worden ingezet als een katalysator om inclusiviteit, en een bredere identiteitsvorming te bevorderen onder jongeren.


Doel van het onderzoek is om vast te stellen hoe verschillende groepen jongeren (autochtonen, 2e / 3e generatie allochtonen, recente migranten) een breed palet aan culturele activiteiten beleven. Daarmee wordt duidelijk welke vormen van cultuur het meest aanspreken bij de verschillende groepen. Zodoende kunnen beleidsmakers en culturele instellingen worden voorzien van gerichte aanbevelingen om cultuurparticipatie bij de verschillende groepen te vergroten en te verbreden.


Opzet onderzoek

Door middel van een experimentele onderzoeksopzet wordt gemeten hoe verschillende groepen jongeren een breed palet aan culturele activiteiten beleven. Culturele activiteiten die binnen, maar ook buiten hun eigen netwerk vallen. Beleving wordt gemeten met behulp van korte vragen via apps, en door een speciaal armbandje dat bepaalde fysiologische variabelen meet die samenhangen met de emoties die jongeren voelen tijdens de beleving. Met deze unieke combinatie van meetmethoden kan de cultuurbeleving heel precies in kaart worden gebracht.


Rol NHTV

Projectleider dr. Marcel Bastiaansen (NHTV) coördineert het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met NHTV (dr Pieter de Rooij en dr Ondrej Mitas), dr Angelique Cramer (Universiteit van Tilburg), en Hilde Smetsers, directeur van Stichting Cultuurmarketing.


Subsidie NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft financiering toegekend aan de aanvragen voor acht routes van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) van maximaal € 2,5 miljoen ieder. De Route Op weg naar veerkrachtige samenlevingen ontving financiering voor het themaprogramma JOIN – jongeren in een veerkrachtige samenleving. Dit themaprogramma wordt uitgewerkt door een groot aantal consortia. Het verheugt ons dat ons deelproject binnen dit themaprogramma uitgewerkt kan worden.

Trefwoorden: cultuur, culturele participatie, onderzoek

||| Blogs |||

28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/12/17
Van Gogh Brabant en CELTH starten Van Gogh Development Centre
Van Gogh Brabant en het Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) gaan samen in...
08/12/17
Permanent bezoekerscentrum in Van Nelle
Vanaf 3 januari 2018 zijn bezoekers van dinsdag tot en met zondag welkom in de Branderij van de van...
08/12/17
Uitzwaaien van themajaar 2017 de Stijl van Mondriaan tot Dutch Design
Het themajaar 2017 De Stijl, van Mondriaan tot Dutch Design is bijna voorbij. Centraal Museum in U...
05/12/17
Exclusief voor leden
Na verbouwing is Princessehof klaar voor Culturele Hoofdstad 2018
Afgelopen vrijdag werd KeramiekmuseumPrincessehofin Leeuwarden feestelijk heropend na twee maanden ...
24/11/17
Exclusief voor leden
KLM huisjes uit spaarprogramma in museum
Het is opvallende gratis reclame voor luchtvaartmaatschappij KLM; de bekende Delfsblauwe huisjes d...
23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
20/11/17
Revolverend fonds herbestemming erfgoed
Met het vernieuwde herbestemmingsfonds stelt de provincie Noord-Holland 9,1 miljoen euro beschikba...
17/11/17
Exclusief voor leden
Beleid om Nieuwe Hollandse Waterlinie te ontsluiten
De komende jaren werken publieke en private partijen in de provincie Utrecht intensiever samen aan...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk