Geplaatst op: 00-08-2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Brancheorganisaties

In de gastvrijheidssector zijn diverse brancheorganisaties actief waar in het Trendrapport naar wordt verwezen. Op het online kennisplatform krijgen ze de gelegenheid hun doelstelling/missie, kernactiviteiten en speerpunten voor 2017/2018 toe te lichten.
Correcties
  • Op pagina 557 is het e-mailadres van Nadia Teunissen niet correct weergegeven. Haar mailadres is n.e.teunissen@gmail.com
Bronnen Capita Selecta


Erik Feld: De toekomst van de Nederlandse internationale vliegvelden

Hans Westerbeek, Ko Koens en Frans Melissen: Smart City Hospitality: Een mogelijke weg naar duurzamer stedelijk toerisme

  • Amore, A., & Hall, C. M. (2016). From governance to meta-governance in tourism? Re-incorporating politics, interests and values in the analysis of tourism governance. Tourism Recreation Research, 41(2), 109–122.
  • Bock, K. (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. European Journal of Futures Research, 3(20).
  • Gössling, S. en Peeters, P. (2015). Assessing tourism's global environmental impact 1900—2050. Journal of Sustainable Tourism, 23(5), pp. 639—659.
  • Jhagroe, S., & Loorbach, D. (2015). See no evil, hear no evil: The democratic potential of transition management. Environmental Innovation and Societal Transitions, 15, 65–83.
  • Jurowski, C., Uysal, M. en Williams, D. (1997). A theoretical analysis of host community resident reactions to tourism. Journal of Tourism Research, 36(2), 3—11.
  • Lew, A., Ng, P., Ni, C. en Wu, T. (2016). Community sustainability and resilience: Similarities, differences and indicators. Tourism Geographies, 18(1), 18—27.
  • McKercher, B. en Prideaux, B. (2014). Academic myths of tourism. Annals of Tourism Research, 46, 16—28.
  • Newsome, D., Moore, S. A. en Dowling, R. K. (2012). Natural area tourism: Ecology, impacts and management. Bristol: Channel View Publications.
  • Smart City Hospitality. (2017). Project website. http://www.scithos.eu/ 

Kristel Zegers: De zoektocht naar nieuwe vormen van storytelling

Marian van der Ent: Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety

  • Guttenberg, D.A (2016). Airbnb: Why tourists choose it and how they use it, University of Waterloo and Ryerson University. Verkregen op juni 2017. http://www.dg-research.com/airbnb-study.html.
  • Heide, D. v. d., & Peters, K. B. M. (2015). Airbnb als hulpmiddel voor spreiding van toerisme in Amsterdam? Vrijetijdstudies, 33(2), 9-22.
  • Remie, M. & Rengers, M. (2017) Verhuur Airbnb: Vertel ons wat wél mag en we organiseren het. NRC, zaterdag 1 april & zondag 2 april 2017, E10-E11. 

Wim Strijbosch, Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen: Grootschalig onderzoek in de podiumkunsten: welke communicatiecampagnes leiden tot meer ticketverkoop?

  • Rooij, H. P. G. M., de & Leeuwen, S., van (2011). Get connected, CRM in de podiumkunsten. Amsterdam: Lenthe Publishers & Consultants.

Jorrit Bijl, Carmen Willemsen, Jeroen Oskam en Leonore Verhaak: Airbnb aan de kust

  • Emerce. (2017, January 25). Bedrijfsleven omarmt disruptors in travel. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/bedrijfsleven-omarmt-disruptors-travel
  • EY España. (2015). Impactos derivados del exponencial crecimiento de los alojamientos turísticos en viviendas de alquiler en España, impulsado por los modelos y plataformas ce comercialización P2P. Madrid: Exceltur.
  • Fang, B., Ye, Q., & Law, R. (2016). Effect of sharing economy on tourism industry employment. Annals of Tourism Research, 264-267.
  • Guttentag, D. A. (2016). Why tourists choose Airbnb: A motivation-based segmentation study underpinned by innovation concepts. Waterloo: University of Waterloo.
  • Milikowski, F. (2016). Onderzoek: De macht van Airbnb. Een luchtbedje met ontbijt. De Groene Amsterdammer.
  • Oskam, J., & Boswijk, A. (2016). Airbnb: the future of networked hospitality businesses. Journal of Tourism Futures, 22-42.
  • Bakker, S. L. (2016) Slapend Rijk. VPRO tegenlicht
  • Verhaak, L. (2016). Research report. Airbnb in Zandvoort. Den Haag: Hotelschool The Hague.
  • Vermanen, J., & Bos, M. v. (2016, May 27). Airbnb aan de kust: Woningdelen verovert de periferie van Nederland. Opgehaald van Nu.nl: http://www.nu.nl/weekend/4268162/airbnbkust-woningdelen-verovert-periferie-van-nederland.html 

Peter Kruizinga: Eten en drinken voor de gast van morgen

  • Chang, R. C. (2014). The influence of attitudes towards healthy eating on food consumption when travelling. Current Issues in Tourism, 1-22.
  • Eriksen, S. N. (2013). Defining local food: constructing a new taxonomy – three domains of proximity. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B — Soil & Plant Science, 63(sup1), 47-55. doi:10.1080/09064710.2013.789123
  • NOS (2017). Omzet duurzame voeding stijgt met ruim een kwart.  Gedownload van http://nos.nl/artikel/2177283-omzet-duurzame-voeding-stijgt-ruim-een-kwart.html
  • Presenza, A., & Del Chiappa, G. (2013). Entrepreneurial strategies in leveraging food as a tourist resource: a cross-regional analysis in Italy. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 182-192.
  • Rijksoverheid (2017). Nationale Voedseltop: Nederland koploper gezonde en duurzame voeding.   Gedownload van https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/01/26/nationale-voedseltop-nederland-koploper-gezonde-en-duurzame-voeding

Nadia Teunissen, Frans Melissen, Lars Moratis: Op de Kaart: duurzaamheid en hospitality

  • Dessein, J., Soini, K. Fairclough, G., & Horlings, L. (eds.) (2015) Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007. University of Jyväskylä, Finland.
  • Glavas, A. (2012) ‘Employee Engagement and Sustainability: A Model for Implementing Meaningfulness at and in Work’, Journal of Corporate Citizenship 46: 13-29
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015a). ‘No time for smokescreen skepticism: a rejoinder to Shani and Arad’, Tourism Management 47, 341-347.
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015b). ‘Denying bogus skepticism in climate change and tourism research’, Tourism Management 47, 352-356.
  • Hoekstra, A. (2015) ‘The Water Footprint: The Relation Between Human Consumption and Water Use’ in M. Antonelli and F. Greco (eds.), The Water We Eat. Springer International Publishing, Switzerland, 35-48.
  • IPCC (2014) Climate change 2014: Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (R.K. Pachauri & L.A. Meyer, eds.). Geneva: International Panel on Climate Change.
  • Melissen, F. (2013) ‘Sustainable Hospitality: A Meaningful Notion?’, Journal of Sustainable Tourism 21(6): 810-824.
  • Melissen, F., Cavagnaro, E., Damen, M. & Duweke, A. (2016a) ‘Is the hotel industry prepared to face the challenge of sustainable development?’, Journal of Vacation Marketing 22(3): 227- 238.
  • Melissen, F., Koens, K., Brinkman, M. & Smit, B. (2016b) ‘Sustainable development in the accommodation sector: A social dilemma perspective’, Tourism Management Perspectives 20: 141-150.
  • Washington, H. (2015) Demystifying Sustainability: Towards Real Solutions. Routledge, London.

Miranda Cornelisse: Duurzaam toerisme: Beeldcommunicatie in travel

  • Dietvorst, A.G.J. (2001). Het toeristisch landschap tussen illusie en werkelijkheid. Wageningen Universiteit: Afscheidsrede.Hosie, R. (2017).
  • Instagrammability: Most Important Factor For Millennials On Choosing Holiday Destination. The Independent: 24 March 2017.
  • Larsen, J. 2014. The Tourist Gaze 1.0, 2.0 and 3.0. In The Wiley Blackwell Companion to Tourism, first edition, hoofdstuk 24, John Wiley & Sons Ltd.
  • Miller, C. (2017). How Instagram Is Changing Tourism. National Geographic Travel: 26 January 2017.
  • Stevens, R.M.C., interview april 2017.
  • Urry, J. en J. Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Londen: Sage Publications Ltd.
  • Welten, R. (2013). Het ware leven is elders: filosofie van het toerisme. Zoetermeer: Klement.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





    ||| Nieuws |||

    18/03/24
    Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
    Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
    18/03/24
    Exclusief voor leden
    VN stelt standaard vast om duurzaamheid van toerisme te meten
    De Verenigde Naties hebben een een nieuwe wereldwijde standaard goedgekeurd om de duurzaamheid van toerisme te meten. Alle 193 leden hebben ingestemd het het zogenaamde Statistical Framework for Measuring the Sustainability of Tourism (MST).
    15/03/24
    Exclusief voor leden
    Alle aandelen Alpenpark Neuss over naar SnowWorld
    Vandaag meldt SnowWorld dat het de resterende aandelen van Alpenpark Neuss (nabij Düsseldorf, Duitsland) heeft overgenomen.
    15/03/24
    Exclusief voor leden
    Gelderland steunt fietsponten met maximaal half miljoen euro maar dat is niet genoeg
    De provincie Gelderland gaat gemeenten voortaan voor 50% structureel ondersteunen bij het dekken van exploitatietekorten boven de 50.000 euro, met een maximum van 500.000 euro voor alle veren gezamenlijk per jaar. Dat is niet genoegd, meldt de Veerpontencoalitie.
    15/03/24
    Ontwikkeling ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg' netwerk op volle toeren
    De zestien gemeenten, de Provincie Limburg en Visit Zuid-Limburg zijn sinds 2017 bezig met de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk. Het nieuwe netwerk gaat gepaard met nieuwe knooppuntenpalen inclusief QR-codes waarmee de wandelaar extra informatie kan opvragen.
    15/03/24
    ZooParc Overloon bouwt verblijf voor nieuwe diersoort: nevelpanters
    Eind maart start de bouw van het nieuwe verblijf in ZooParc Overloon voor de komst van nevelpanters. Het park wil bijdragen aan het opbouwen van een reservepopulatie van deze kwetsbare diersoort.
    15/03/24
    Visit Wadden roept op om drones thuis te laten bij bezoek aan Waddengebied
    Uit recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat drones voor recreatief gebruik vogels kunnen storen. Daardoor worden hun overlevingskansen verkleind.
    14/03/24
    Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
    Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).

    ||| Agenda |||

    19/03/24
    19/03/24 t/m 19-03-24: hét kennisevent van de recreatie: Embrace.
    Booking Experts organiseert op 19 maart 2024 de tweede editie van het kennisevent Embrace Growth: vo...
    18/04/24
    18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
    Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
    14/05/24
    14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
    Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    11/06/24
    11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
    Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...