Geplaatst op: 06-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod

Chatbot voor Amsterdams cultureel aanbod
We hadden ze al eerder in Brussel en Antwerpen gesignaleerd maar nu heeft ook Amsterdam zijn eigen chatbot.

De nieuwe chatbot Goochem gidst de in cultuur geďnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door het brede aanbod in Amsterdam en de regio. De innovatieve tool is een geautomatiseerde gesprekspartner die het mogelijk maakt heel gericht te oriënteren in het cultureel aanbod van een stad. Goochem richt zich op Amsterdammers en Nederlandse bezoekers en ’spreekt’ Nederlands. De chatbot is ontwikkeld door Amsterdam Marketing in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam.


Goochem: slimme online hulp bij overvloed aan keuze

Via Facebook Messenger geeft Goochem op basis van persoonlijke voorkeuren van de gebruiker, toegesneden suggesties voor culturele activiteiten in heel Amsterdam en de regio. Hierdoor wordt het keuzeproces voor de gebruiker vergemakkelijkt en wordt deelnemen aan cultuur nog laagdrempeliger. Bovendien laat Goochem alternatieven en minder bekende voorstellingen, optredens of tentoonstellingen zien in Amsterdamse buurten en plekken in de regio die op het eerste oog wellicht gemist zouden worden. De chatbot leert van elke vraag en zal ook steeds beter worden. Vandaag waren zoektermen als 'museum' en 'scheepvaart' nog te moeilijk.


Frans van der Avert: Logische uitbreiding

‘Niet altijd heb je de tijd om uitvoerig te gaan zoeken naar de dingen die er te doen zijn in Amsterdam of daarbuiten. Onze organisatie maakt op vele manieren de informatie over Amsterdam, en ook hetgeen er te doen is, toegankelijk. Dit doen we via ons online platform iamsterdam.com, via social media en bijvoorbeeld de Uitmarkt en Uitkrant. Maar ook via onze /uit-campagne. Goochem is daarop een logische uitbreiding om het aanbod voor alle doelgroepen zo inzichtelijk, toegankelijk en relevant mogelijk te maken’, aldus Frans van der Avert, directeur Amsterdam Marketing.


Nu Nederlands, later ook in Engels

Chatbot Goochem is ontwikkeld in het Nederlands. Het is de bedoeling Goochem ook Engelstalig uit te brengen, zodat internationale bezoekers ook op deze slimmere wijze door het Amsterdamse aanbod gegidst en verspreid kunnen worden. De naam Goochem refereert aan het Amsterdams voor iemand die snugger denkt te zijn, of in dit geval is.


Inspelen op geluksbeleving

Deelnemen aan cultuur werkt positief op de ontwikkeling en geluksbeleving van mensen. Goochem draagt bij aan het stimuleren hiervan door keuzes aan te reiken. Zo moet bijvoorbeeld de jongere generatie - gewend om dingen in een ‘snapchat’ van een seconde te doen - niet te lang bezig zijn met zoeken naar de dingen die ze willen zien, doen en bezoeken. Goochem vergemakkelijkt dit zoeken door op basis van voorkeuren op personen toegesneden tips voor te leggen.



Link: www.iamsterdam.com/goochem
Topics:Cultuur
Trefwoorden: facebook, chatbot, amsterdam, cultuur

||| Blogs |||

28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...
05/01/15
Trends & Hypes december 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...














||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/04/18
Fort Honswijk officieel geopend voor recreatie
De ‘Stelling van Honswijk’ op het Eiland van Schalkwijk in de provincie Utrecht heeft de afgelopen ...
23/04/18
Exclusief voor leden
Lager verzuim door meer aandacht voor gezond werken
Ben je ondernemer in de recreatiesector en je besteedt veel aandacht aan veilig en gezond werken? D...
19/04/18
Top 50 grootste dagattracties trekken 8% meer bezoekers in 2017
De vijftig grootste dagattracties van Nederland hebben in 2017 samen zo’n 47 miljoen bezoeken gere...
18/04/18
Exclusief voor leden
Derde schilderij Van Gogh naar ’s-Hertogenbosch
Brabant was altijd die provincie waar schilder Vincent van Gogh opgroeide maar dat geen werk van he...
16/04/18
Minder filmfestivals in Nederland
Terwijl de muziek- en culturele festivals floreren, zijn er steeds minder filmfestivals in Nederlan...
16/04/18
Fortenseizoen provincie Utrecht start met hackaton
Op 14 en 15 april hielden de forten, vestingen en kastelen van de Nieuwe Hollandse Waterlinie divers...
16/04/18
Elf natuurmusea programmeren dezelfde tentoonstelling
In het Natuurhistorisch Museum Rotterdam vond zaterdagavond 14 april de landelijke aftrap van de Ned...
10/04/18
Exclusief voor leden
Singer Laren collectie rijker en moet vleugel bouwen
Museum Singer Laren krijgt als schenking de gehele privécollectie kunstwerken van Els en Jaa...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk