Geplaatst op: 31-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?
Foto: LAgroup
LAgroup en NBTC-NIPO Research starten binnenkort met de vijfde editie van het toeristisch imago-onderzoek van Nederlandse steden. Het onderzoek brengt in kaart wat het beeld is dat Nederlandse bezoekers en niet-bezoekers hebben van de deelnemende steden. Ook geeft het inzicht in welke steden het sterkste toeristische imago van Nederland hebben, hoe de toeristische imago’s van de steden van elkaar verschillen en hoe die zich in de loop der jaren ontwikkelden.


Het onderzoek is eerder in 2002, 2006, 2010 en 2014 uitgevoerd. Voor de editie 2017 hebben de eerste gemeenten en marketing­organisaties zich reeds aangemeld.


Trek naar de stad zet door

Tijdens de recente economische crisis bleef toerisme mondiaal, tegen alle stromingen in, doorgroeien en de nieuwste CBS-cijfers laten zien dat de toerismesector de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de totale economie. De mondiale trek naar de stad zet door en de stad is in toenemende mate in trek onder het groeiende aantal stedentrippers. Economisch gezien wordt toerisme voor steden dus nog belangrijker en daarom is het van belang om te weten hoe het met het toeristische imago van de steden staat. Steden kunnen zich weer inschrijven voor het vierjaarlijkse toeristische imago-onderzoek onder Nederlandse middelgrote en grote steden.


Sluit het beeld van een stad aan op de uitgedragen positionering?

Het onderzoek geeft de deelnemende steden antwoorden op belangrijke vragen, zoals:

  • Wat is het beeld dat de (potentiële) bezoekers hebben van de stad?
  • In hoeverre verschilt het beeld van de bezoekers met dat van de niet-bezoekers?
  • Hoe verhoudt het beeld dat bezoekers hebben zich tot de positionering van de stad?
  • Via welke media kunnen de steden de bezoeker het beste verleiden tot een bezoek?

Deelnemende steden kunnen ook zelf thema's aandragen die zij onderzocht willen zien. Het onderzoek wordt in het najaar van 2017 uitgevoerd. De resultaten zijn begin 2018 beschikbaar. Geïnteresseerde gemeenten en citymarketingorganisaties kunnen zich nog tot 22 september bij LAgroup (contactpersoon: Erik Grootscholte) aanmelden voor deelname aan het onderzoek.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: stedelijk toerisme, onderzoek

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...