Geplaatst op: 31-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?
Foto: LAgroup
LAgroup en NBTC-NIPO Research starten binnenkort met de vijfde editie van het toeristisch imago-onderzoek van Nederlandse steden. Het onderzoek brengt in kaart wat het beeld is dat Nederlandse bezoekers en niet-bezoekers hebben van de deelnemende steden. Ook geeft het inzicht in welke steden het sterkste toeristische imago van Nederland hebben, hoe de toeristische imago’s van de steden van elkaar verschillen en hoe die zich in de loop der jaren ontwikkelden.


Het onderzoek is eerder in 2002, 2006, 2010 en 2014 uitgevoerd. Voor de editie 2017 hebben de eerste gemeenten en marketing­organisaties zich reeds aangemeld.


Trek naar de stad zet door

Tijdens de recente economische crisis bleef toerisme mondiaal, tegen alle stromingen in, doorgroeien en de nieuwste CBS-cijfers laten zien dat de toerismesector de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de totale economie. De mondiale trek naar de stad zet door en de stad is in toenemende mate in trek onder het groeiende aantal stedentrippers. Economisch gezien wordt toerisme voor steden dus nog belangrijker en daarom is het van belang om te weten hoe het met het toeristische imago van de steden staat. Steden kunnen zich weer inschrijven voor het vierjaarlijkse toeristische imago-onderzoek onder Nederlandse middelgrote en grote steden.


Sluit het beeld van een stad aan op de uitgedragen positionering?

Het onderzoek geeft de deelnemende steden antwoorden op belangrijke vragen, zoals:

  • Wat is het beeld dat de (potentiële) bezoekers hebben van de stad?
  • In hoeverre verschilt het beeld van de bezoekers met dat van de niet-bezoekers?
  • Hoe verhoudt het beeld dat bezoekers hebben zich tot de positionering van de stad?
  • Via welke media kunnen de steden de bezoeker het beste verleiden tot een bezoek?

Deelnemende steden kunnen ook zelf thema's aandragen die zij onderzocht willen zien. Het onderzoek wordt in het najaar van 2017 uitgevoerd. De resultaten zijn begin 2018 beschikbaar. Geïnteresseerde gemeenten en citymarketingorganisaties kunnen zich nog tot 22 september bij LAgroup (contactpersoon: Erik Grootscholte) aanmelden voor deelname aan het onderzoek.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: stedelijk toerisme, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...