Geplaatst op: 22-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie
Bron: Shutterstock

Meer dan driekwart van de ondervraagde Nederlanders die een vakantie hebben geboekt, heeft belangstelling voor het inzetten van een schoolse snipperdag. De helft van de ondervraagden boekt rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en ruim een kwart (26%) laat zijn boeking verzorgen door een reisbureau-adviseur. Dit zijn enkele resultaten uit het onderzoek dat reisbrancheorganisatie ANVR samen met onderzoeksbureau GfK ieder kwartaal doet onder Nederlanders. Verder blijkt uit de boekingsstatistiek dat de boekingen voor zomervakanties 2 procent voor lopen op vorig jaar. 


ANVR pleit voor schoolsnipperdagen

Het merendeel van de huishoudens mét kinderen is geďnteresseerd in het vrij kunnen inzetten van een schoolse ‘snipperdag’. Zélf bepalen of een kind een dag eerder of een dag langer weg kan blijven, is gewenst bij ruim 75% van de ondervraagden. Frank Oostdam, directeur ANVR: ”Niet alleen kan daarmee -extreme- drukte naar en op de vakantiebestemming worden voorkomen, maar draagt ook bij aan een beter milieu, dat bij ons hoog in het vaandel staat. De ANVR pleit daarom al jaren voor deze wijze van schoolse snipperdagen, maar tot op heden mag alleen de school dit bepalen in plaats van ouders van de leerlingen.” ANVR pleit voor vijf vrij inzetbare snipperdagen die bijvoorbeeld ook kunnen worden ingezet voor familiebijeenkomsten.


Tweede kwartaal goed voor boeken zomerstrandvakanties

In het tweede kwartaal zijn meer zomerstrandvakanties geboekt dan in het eerste kwartaal. Dat komt omdat dichter op de zomervakanties veel mensen nog besluiten een strandvakantie te boeken. Stedentrips en rondreizen worden in het tweede kwartaal juist minder geboekt maar dat is logisch omdat dit type vakantie meer voorbereiding vraagt.


Boekingen +2 procent

De boekingen voor zomervakanties lopen tot en met juli 2 procent voor op vorig jaar. De maand juli zelf viel een beetje tegen met 1,5% minder boekingen voor zomervakanties ten opzichte van juli 2016. In juli heeft Turkije met +8 procent wel de start van mogelijk een inhaalslag gemaakt. Volgens ANVR hebben veel Nederlanders een last minute naar Turkije gepakt vanwege het aantrekkelijke weer en de scherpe prijs. Over het hele boekingsseizoen lopen de boekingen naar Turkije nog wel met 24,5 procent achter. Griekenland maakte een tegengestelde ontwikkeling door met 9 procent minder boekingen in juli maar tot en met juli juist een plus van 32 procent. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Griekenland vorig jaar in de min zat. Tot en met juli zijn de boekingen voor Spanje stabiel en in de maand juli plust Spanje met 4,5%.

De grootste zomerbestemming blijft Spanje gevolgd door Griekenland en Italië. Frankrijk staat op de vierde plaats en Turkije valt uit de top 3 en staat nu op positie vijf.


Bestemming, locatie en prijs belangrijke keuzefactoren

Bij de vakantiekeuze zijn vooral de bestemming (28%), de rustige locatie (18%) en de laagste prijs (28%) doorslaggevend. Aanbevelingen door familie en vrienden of vanuit de media en kindvriendelijkheid scoren beduidend lager.


Helft boekt rechtstreeks bij aanbieder

Het online boeken van een reis blijft groeien, blijkt uit het GfK/ANVR-onderzoek. In het tweede kwartaal boekt 72% van de ondervraagden zijn reis via een website, overige boekers doen dat via email, telefoon, app of persoonlijk contact. Van de ondervraagden boekt 54% rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en laat ruim een kwart (26%) zijn boeking professioneel verzorgen door een reisbureau-adviseur. En hoe betaalt de Nederlander dit? Bijna de helft van de Nederlanders (46%) gebruikt hiervoor zijn vakantiegeld, terwijl nog eens 46% zijn voor de vakantie bedoelde geld verdeelt over meerdere posten.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen, vakantievoorkeuren

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

19/06/17
De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. F...
26/04/17
Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ong...
06/03/17
Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel e...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
07/10/16
Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/12/17
De favoriete kerstbestemmingen volgens TUI
Uit de boekingscijfers van TUI komen vijf populaire kerstbestemmingen. Als grootste reisorganisatie...
30/11/17
Wintersportgebieden Alpen stevig in de sneeuw
De kerstvakantie lijkt een succes te worden voor de wintersportgebieden in de Alpenlanden. Liefst v...
23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
23/11/17
Meerdere touroperators terug op de Vakantiebeurs
De Vakantiebeurs 2018 heeft weer een uitgebreide line-up van deelnemers. Meerdere spelers betreden ...
22/11/17
Exclusief voor leden
Val Thorens ziet ambitie werkelijkheid worden, weer beste skigebied
Een decennium geleden werd de wens uitgesproken om van het Franse skigebied Val Thorens tot het bes...
21/11/17
New York voor het eerst boven de 60 miljoen bezoekers
Gister bij het uitverkochte congres Trendrapport Live 2017, de presentatie van het Trendrapport aan ...
20/11/17
Vrijetijdssector tekent voor betere toegankelijkheid
Tientallen vrijetijdslocaties zoals het Rijksmuseum, Paleis Het Loo, Safaripark Beekse Bergen, het ...
10/10/17
Nederlanders geven meer geld uit voor herfstvakantie
Gisteren kwam TUI met cijfers over de herfstvakantie, vandaag komt D-reizen met haar Barometer. ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk