Geplaatst op: 09-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen
Bron: Jordan Tan / Shutterstock.com
De Media Markt heeft na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de verkoop van de zogeheten Grand Prix reizen aangepast. De elektronicaretailer organiseert reizen naar race-evenementen. Die zijn een groot succes, zo was de eerste reis naar Abu Dhabi met 300 arrangementen in 10 minuten uitverkocht.


Media Markt maakt nu duidelijk wie de reis organiseert en vermeldt de prijzen transparanter. Ook biedt het bedrijf dat de reizen organiseert nu de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Ten slotte zijn de creditcardkosten voor deze reizen op € 0,- gezet, onder het geldende maximum. Consumenten die teveel creditcardkosten hadden betaald, hebben deze teruggekregen.


Enkele weken geleden ontving ACM signalen dat ‘Media Markt Club’ de consumentenregels niet goed naleefde bij de verkoop van Grand Prix arrangementen. De ACM heeft de situatie beoordeeld. De Media Markt heeft de zaken vervolgens op orde gebracht:

  • onvermijdbare vaste kosten bij de reizen zijn in één oogopslag zichtbaar;
  • de consumenten krijgen informatie onder meer over wie de reisorganisator is;
  • de wettelijk vereiste garantieregeling in geval van faillissement is geregeld;
  • er worden geen creditcardkosten in rekening gebracht. De consumenten die al geboekt hadden, hebben teveel betaalde creditcardkosten teruggekregen.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "De regels die consumenten beschermen zijn er niet voor niets. Het is belangrijk dat bij verkoop van reisproducten de regels worden nageleefd. Door deze snelle actie hebben we verdere schade voor consumenten voorkomen.”


Mediamarkt heeft inmiddels al reizen verkocht naar Melbourne, Sochi, Montreal, Shanghai, Barcelona, Sakhir en Monte Carlo. Op het programma staan Spa-Francorchamps en Marina Bay-Singapore.

Trefwoorden: reisbranche, touroperators, evenementen

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...