Geplaatst op: 03-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam gaat deelfietsen in openbare ruimte verbieden

Amsterdam gaat deelfietsen in openbare ruimte verbieden
Bron: Shutterstock
De gemeente Amsterdam gaat fietsen verwijderen die in de openbare ruimte staan met het doel ze te verhuren als deelfiets. Reden voor deze maatregel is dat het aantal fietsen in de stad door de deelfietsen alleen maar toeneemt, in plaats van dat het er minder worden, zoals de bedoeling was. De gemeente wil niet dat de deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen.

De chaos van de vrije markt in de publieke ruimte

"Wat je in Amsterdam ziet is de chaos van de vrije markt die voor hun businessmodel parasiteren op de publieke ruimte”, zegt toerisme-redacteur Ton Vermeulen. "In steden als Antwerpen, Parijs of zelfs Namen zijn deelfietsen vanuit de overheid georganiseerd. Zo zie je in Antwerpen dat het gebruik door de eigen inwoners en forensen groot is. Bij Antwerpen Centraal worden dagelijks duizenden fietsen verhuurd. Door de vele automatische uitleen- en inleverstations, een goed bevoorradingssysteem en een uniform en betrouwbaar systeem geven inwoners hun eigen fiets op wat een rustiger en minder rommelig straatbeeld oplevert.”


Prima systeem in Antwerpen

Antwerpen heeft zo'n 170 stations met ruim 3.000 fietsen. In Antwerpen kost een jaarpas slechts 49 euro, zijn de fietsen door het bijzondere model niet aantrekkelijk voor dieven, beschikken over onderhoudsvriendelijke cardanaandrijving, anti-lekbanden en 3 versnellingen. Het systeem is zo populair dat vorig jaar 11.000 mensen op de wachtlijst stonden voor een jaarpas. Toeristen kunnen ze voor 4 euro per dag of 10 euro per week huren. Het gebruik is de eerste 30 minuten gratis, daarna moet voor elk half uur worden betaald. De fietsen mogen maximaal 4 uur per rit worden gebruikt. Dat stimuleert het snel terug inleveren bij de stations.



Deelfietsen in Antwerpen


Amsterdam moet nu optreden

In Amsterdam is het door de vele aanbieders danig uit de hand gelopen en gaat de gemeente nu het uitgeven van deelfietsen in de openbare ruimte verbieden. Natuurlijk mag je een fiets parkeren in de openbare ruimte, ook een gehuurde of zogenaamde deelfiets. Wat niet mag is de openbare ruimte als uitgifteplek gebruiken. En dat is precies wat een aantal van de deelfietsbedrijven nu doet. Hierdoor worden parkeerplekken die Amsterdammers en bezoekers hard nodig hebben bezet.


Ook bewoners moeten deelfietsen gaan gebruiken

Om ervoor te zorgen dat er plek in het rek is en blijft voor Amsterdamse fietsen worden de deelfietsen komende periode verwijderd. De stadsdelen zullen hierop handhaven. De aanbieders van deelfietsen die nu in de stad actief zijn, worden hierover geďnformeerd. De gemeente gaat met de markt, waaronder ook de bedrijven die nu al actief zijn in de stad, in gesprek. Als naast de toeristen ook de bewoners gebruik gaan maken van dit deelsysteem en minder eigen fietsen gaan bezitten, dan kan dit concept bijdragen aan het verlagen van de fietsparkeerdruk. Om dit op een gereguleerde manier te kunnen doen is het nodig nieuw beleid vast te stellen.

Link: https://www.velo-antwerpen.be/nl
Topics:Toerisme
Trefwoorden: deelfietsen, openbare ruimte, toerisme

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

03/04/17
Kijk eens buiten je sector!
Kijk eens buiten je sector!
03/04/17 · Dagrecreatie · Toerisme · Laurien van der Vaart | Lees meer
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook w...
31/03/17
Zo kom je uit de ”ocean of sameness”: trendwatch in travel met Industrie Expert & Strategic Business Developer Peter Romer Hansen
Peter Rřmer Hansen, industry expert & strategic business developer (Denemarken) is een van de k...
30/01/17
Manhattan aan de Pijnackerse vaart
Manhattan aan de Pijnackerse vaart
30/01/17 · Toerisme · Jeanet Kullberg | Lees meer
Pleidooi voor een reële blik op culturele ontwikkeling Zeer onlangs toog ik met mijn 87-jarige ...
21/12/16
Reistrends - dit vind ik er van
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast ...
03/11/16
Amsterdams bestuur laat spierballen zien
Amsterdam opent frontaal de aanval op de groei van het toerisme. Vorige week kondigde burgemeester ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/09/17
Exclusief voor leden
Hoe VisitBritain toeristen verleidt Groot-Brittannië te ontdekken
VisitBritain gaat de komende periode flink inzetten op het spreiden van toeristen in ruimte en tijd...
15/09/17
Exclusief voor leden
Nieuwe secretaris-generaal voor UNWTO
Zurab Pololikashvili, de ambassadeur van Georgie in Spanje, Marokko, Algarije en Andorra is benoemd...
15/09/17
Rooi Pannen schrapt onderwijskosten en dat scheelt student veel geld
Een mooi voorbeeld van anders denken over onderwijs en financiering. Leerlingen hoeven geen studieko...
12/09/17
Exclusief voor leden
Antwerpse chatbot Tripfixer groot succes
De nieuwe toeristische chatbox van de provincie Antwerpen is met 11.400 gesprekken in juli en augus...
08/09/17
Exclusief voor leden
Start Kastelenlijn Holland met 29 kastelen en buitenplaatsen
Gister, 7 september, vond in de kapel van Kasteel de Haar de start plaats van de kastelenlijn. De ...
07/09/17
Introductie kastelenlijn Nederland
Vanmiddag presenteren stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen (sKBL) en NBTC Holland Mar...
05/09/17
Verkiezingsprogramma’s Amsterdam onder de drukte-loep
Amsterdam in Progress (AiP) gaat de verkiezingsprogramma’s van de partijen die deelnemen aan de ge...
05/09/17
Subsidie voor CELTH in 2018
Minister Bussemaker van OCW heeft financiering in 2018 toegekend voor alle 19 Centres of Expertise....
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk