Geplaatst op: 21-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bijna 10 miljoen in hoogseizoen op vakantie

Bijna 10 miljoen in hoogseizoen op vakantie
Bron: Shutterstock
Bijna 10 miljoen Nederlanders reisden in het hoogseizoen van 2016 af naar hun vakantiebestemming in eigen land of in het buitenland. In de piekweek, wanneer alle drie de regio’s vakantie hebben, waren ruim 3,7 miljoen Nederlanders op hun vakantieadres of onderweg. Het meeste geld spenderen we aan vakanties in het buitenland. Frankrijk is hiervoor nog steeds de favoriete bestemming. Dit blijkt uit onlangs verschenen cijfers over vakanties van het CBS.


Het hoogseizoen begint één week voor de start van de schoolvakanties op zaterdag en duurt negen weken. In het hoogseizoen van 2016 (zaterdag 2 juli tot en met vrijdag 2 september) gingen 9,9 miljoen Nederlanders ten minste één keer op vakantie. Dat is nagenoeg evenveel als in het hoogseizoen van 2015. De piek viel in de vijfde week van het hoogseizoen; toen vertoefden ruim 3,7 miljoen landgenoten één of meer dagen buitenshuis voor een korte of lange vakantie, in het buitenland of in eigen land. In de vierde tot en met de zevende week hebben kinderen uit alle drie de vakantieregio’s (Noord, Midden, Zuid) zomervakantie.


Meeste zomervakanties in buitenland

Nederlanders gaan voor hun lange vakanties vooral naar het buitenland. In het hoogseizoen van 2016 deden 5,3 miljoen mensen dat, tegenover 2,7 miljoen in eigen land. Voor korte vakanties - met maximaal 3 overnachtingen - blijven we in de zomer meestal in Nederland (1,4 miljoen, tegen 0,4 miljoen mensen met een korte vakantie in het buitenland).



Frankrijk, Duitsland en Spanje favoriet

In het hoogseizoen van 2016 vertrekken Nederlanders voor hun zomervakanties naar vrijwel dezelfde bestemmingen als in 2015. Frankrijk is met bijna 1,1 miljoen vakanties weer favoriet, ondanks een daling van 60 duizend. In Duitsland worden 956 duizend vakanties gevierd, een toename van 122 duizend. Daarmee wordt de afstand van dit land tot de nummer een kleiner. Spanje volgt op gepaste afstand met 583 duizend vakanties, 72 duizend meer dan een jaar eerder. De Verenigde Staten is een nieuwkomer op de tiende plaats, ten koste van Portugal.



Meeste geld uitgegeven in buitenland

Nederlanders besteden in het hoogseizoen van 2016 bijna 4,6 miljard euro aan vakanties. Deze uitgaven worden voor het overgrote deel gedaan voor lange vakanties (bijna 4,4 miljard euro), met name voor lange verblijven in het buitenland (3,7 miljard euro). De vakantie-uitgaven volgen hetzelfde patroon als het aantal vakantiegangers en pieken eveneens in de vijfde week van het hoogseizoen. In deze week geven Nederlanders in 2016 in totaal 747 miljoen euro uit aan vakanties.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...