Geplaatst op: 14-07-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander

Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander
Bron: Shutterstock
Ondanks de aantrekkende economie zijn de meeste Nederlanders dagelijks bezig met het besparen op kostenposten. Op lifestyle en vrije tijd wordt vaak bespaard. Dat blijkt uit het Nationaal Bespaaronderzoek 2017 van Geldshop onder 1.156 Nederlanders. De wijze waarop mensen besparen geven aanknopingspunten in exploitatie en marketing. Zo zijn kortingsacties populair en wordt vaak eten en drinken zelf meegenomen. Daarnaast zijn vrouwen in onze branches fanatiekere bespaarders dan mannen.


In het dagelijks leven is 89,3% van de Nederlanders, in meer of mindere mate, bezig met besparen. Voor sommige Nederlanders is besparen bittere noodzaak vanwege ontoereikende inkomsten (29%), voor anderen om te sparen (45%) en weer anderen zijn op zoek naar de beste deal (23%).


Drie typen bespaarders

De onderzoekers hebben drie typen bespaarders samengesteld. Het is opvallend dat vooral de actieve bespaarders met een inkomen onder modaal vaker besparen op lifestyle en vrije tijd. De twee andere groepen met een meer dan modaal inkomen zoeken de besparingen vooral in financiële producten en abonnementen. Ander opvallend feit is dat vrouwen significant meer bereid zijn te besparen op etentjes, pretparken en vakanties dan mannen.


Top 5 populaire bespaarposten van Nederlanders


Besparen op uit eten gaan: 72%

  • De meeste mensen besparen op etentjes door maandelijks minder vaak uit eten te gaan (56,4%).
  • Ook zijn er veel mensen die ervoor kiezen om thuis uitgebreid met verse producten wat lekkers op tafel te zetten en niet meer buiten de deur gaan eten (40,8%).
  • Het besparen op etentjes is vooral populair onder alleenstaande vrouwen met kinderen.
  • Tot slot laat het onderzoek zien dat initiatieven zoals Groupon en Vakantieveilingen populaire besparingsmethoden zijn (25,8%).

Besparen op vakanties: 70%

  • De meeste mensen kiezen ervoor om minder vaak op vakantie te gaan (42,9%).
  • Veel mensen kiezen voor goedkopere vakanties die (vaak) dichter bij huis zijn (32,3%).
  • Ook kortingsacties via Vakantieveilingen of Groupon zijn populaire manieren om te besparen op vakanties (27,9%).

Besparen op pretparken: 69%

  • De meeste mensen doen dit door gebruik te maken van kortingsacties via bijvoorbeeld Vakantieveilingen of Groupon (42,8%).
  • Een ander groot gedeelte neemt zelf eten en drinken mee (38,7%).
  • Voor vrouwen (76,0%) is het besparen op pretparken veel belangrijker dan voor mannen (64,2%).
  • Tot slot is er een grote groep mensen die ervoor kiest om dit jaar niet meer naar een attractieparkte gaan (39,0%).
Link: https://www.geldshop.nl/media/1296/nationaal-bespaar-onderzoek-2017.pdf
Trefwoorden: attractieparken, horeca, vakanties, bestedingen, besparingen

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

17/05/17
Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft...
03/05/17
Airbnb maakt beloftes niet waar
Airbnb maakt beloftes niet waar
03/05/17 · Horeca · Ton Vermeulen | Lees meer
Gisteren was in Amsterdam de presentatie van het onderzoek dat de Hotelschool The Hague samen met C...
30/12/16
Beleving food ondergeschoven kindje?
Onlangs was ik gastspreker bij Foodservice Network International, een congres over de betekenis...
26/10/16
Where2bnb.com zoals Airbnb was bedoeld
Amsterdam is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws vanwege de drukte in de stad en ongebreid...
19/08/16
Dierenpark Emmen zet Noord-Nederland op de kaart
Onlangs zijn Ton Vermeulen (NRIT Media) en ondergetekende twee dagen op rondreis geweest door de p...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/12/17
Aangescherpt uitnodigingsbeleid en toch meer bezoekers Recreatie Vakbeurs
De zestiende editie van Recreatie Vakbeurs is op 28, 29 en 30 november 2017 bezocht door 7.709 recr...
07/12/17
Exclusief voor leden
Tandem symbool voor merk Golden Tulip (+korte video)
Wie het afgelopen jaar het vaknieuws over hotelketen Golden Tulip volgde zag het al regelmatig opd...
07/12/17
QL Hotels start eigen bad- en bodylijn
Als je een bekend hotelmerk hebt, waarom voeg je dan geen eigen lijn aan bad- en bodyproducten toe...
06/12/17
Exclusief voor leden
Splitsing hotels Hampshire in 2018
Hampshire Hotels gaat begin volgend jaar verder onder een nieuwe naam, maar het Hampshire Hotel-mer...
04/12/17
PoëziePretPlacemat voor mensen met verstandelijke beperking
Sinds 2 december 2017 ligt bij 75 pannenkoekenrestaurants in Nederland de vrolijke PoëziePretPlacem...
01/12/17
IJshotel in Zwolle
Grand Hotel Wientjes in Zwolle krijgt dit jaar een ijshotel. Het hotel is gesitueerd bij het groot...
30/11/17
Sterke omzetgroei in horeca
De horeca heeft in het derde kwartaal van 2017 flink meer omgezet (+6,2 procent dan een jaar eerder...
27/11/17
KHN vraagt minister om wetgeving tegen laagste prijsgarantie platforms
KHN wil dat ook de Nederlandse regering de beste prijsgaranties van boekingssites, zoals Booking.co...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk