Ruim een derde van de Nederlanders op vakantie in eigen land deze zomer
Nederland ontvangt deze zomer naar verwachting van NBTC Holland Marketing 3,6 miljoen
buitenlandse bezoekers. Dit zijn er 3% meer ten opzichte van afgelopen jaar. Zo’n 4,7 miljoen
Nederlanders gaan in eigen land op korte of lange zomervakantie, 2% meer ten
opzichte van 2016. Naar verwachting besteden de buitenlandse bezoekers en de
vakantiegangers in eigen land samen ruim 3,5 miljard euro tijdens de zomermaanden
juli en augustus.
Veel bezoekers uit buurlanden
De groei van het aantal buitenlandse
bezoekers komt met name uit de buurlanden Duitsland en België. Ongeveer de
helft van het aantal buitenlandse bezoekers is afkomstig uit onze buurlanden.
Zowel Duitsers als Belgen zijn enthousiast over de Nederlandse kust.
Erop uit tijdens deze zomer in
Nederland
Naast de kust die al jaren populair is
bij bezoekers uit de buurlanden, zullen naar verwachting ook musea druk worden
bezocht. Vooral de musea in de buurt van de kust, zoals in Den Haag en Leiden,
zullen in trek zijn. Zo zijn er onlangs tentoonstellingen geopend in het
Gemeentemuseum in Den Haag en het Openluchtmuseum De Lakenhal in Leiden, in het
kader van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design. Dit is één van de thema´s
waarmee NBTC, samen met partners, binnen de zogenaamde HollandCity-strategie,
inzet op spreiding van toerisme in ruimte en tijd. Met HollandCity positioneert
NBTC Nederland als één grote metropool om op die manier toeristen ook andere
unieke bestemmingen in Nederland te laten ontdekken. Hierdoor profiteren in
toenemende mate ook minder bekende regio’s van zowel buitenlandse als
binnenlandse bezoekers en worden de nu al drukke plekken in ons land ontlast.