Geplaatst op: 07-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toeristen besteedden € 1,6 miljard in Zeeland

Toeristen besteedden € 1,6 miljard in Zeeland
Vakantiegangers uit binnen- en buitenland, dagjesmensen en Zeeuwen die zelf een dagje uitgaan hebben in 2016 € 1,62 miljard uitgegeven, 1% meer als in 2015 . De bestedingen komen vooral terecht in de horeca (30%) en detailhandel (24%). 23% van het geld komt terecht bij verblijfsaccommodaties, het resterende deel bij vervoersaanbieders en vermaak (attracties, cultuuraanbod, evenementen).

Al deze bestedingen zorgen voor een enorme economische spin-off. Kenniscentrum Kusttoerisme berekent een toegevoegde waarde van bijna € 551 miljoen, resulterend in 16.400 banen verspreid door de hele economie.


Banenmotor in krappe arbeidsmarkt

16.400 banen zijn goed voor 9,4% van de totale werkgelegenheid in de provincie. Toerisme is dus een belangrijke banenmotor in de Zeeuwse economie. Eerder deze week werd in de regionale pers aandacht besteed aan de krapte op de arbeidsmarkt, die zichtbaar is door een groot aantal vacatures bij horeca en verblijfsaccommodaties. Om het economische potentieel van toerisme te blijven benutten, is het van groot belang dat er voldoende goed gekwalificeerd personeel beschikbaar is en blijft in de regio.


Kansen voor detailhandel

Niet alleen horeca en verblijfsaccommodaties profiteren van de toeristische bestedingen. Bijna een kwart van de uitgaven van toeristen komt terecht in de detailhandel. Voor Zeeuwse winkels zijn toeristen een belangrijk deel van het klantenbestand. Toch bleek uit interviews met winkeliers verspreid door Zeeland dat velen nog onvoldoende inspelen op deze belangrijke doelgroep. Aan de kust worden assortiment en aanbiedingen speciaal gericht op toeristen, maar buiten het kustgebied is dat nauwelijks aan de orde, terwijl toeristen ook daar hun geld uitgeven.


Nog meer banen

Toerisme zorgt overigens voor nog meer werkgelegenheid in Zeeland. De berekening van Kenniscentrum Kusttoerisme gaat uit van de bestedingen van toeristen. Maar ook bedrijven en overheden geven geld uit aan toerisme, bijvoorbeeld door investeringen in onderhoud, voorzieningen en accommodaties. Ook deze uitgaven leiden tot economische spin-off die nog niet is inbegrepen in deze berekening. Alle cijfers zijn na te lezen in de vandaag gepubliceerde leaflets met kerncijfers over de vrijetijdseconomie: www.kenniscentrumtoerisme.nl/kerncijfers.


Achtergrond van het onderzoek

De bestedingen en economische impact lijken substantieel hoger dan in 2015. De berekeningswijze is echter op een aantal punten aangescherpt, waardoor de huidige berekening beter aansluit bij de werkelijkheid. Als dezelfde berekening gehanteerd wordt voor de cijfers 2015, dan is er sprake van 1% groei in de bestedingen. Deze groei is te danken aan de toename van het aantal

overnachtingen van verblijfstoeristen. De bestedingen per persoon per nacht zijn heel licht gedaald.

Link: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/leaflets
Trefwoorden: zeeland, bestedingen, economische betekenis, arbeidsmarkt

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...