Geplaatst op: 23-06-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam gaat Den Haag promoten

Amsterdam gaat Den Haag promoten
Frans van der Avert, Kasja Ollongren, Karsten Klein en Marco Esser

Den Haag gaat zich de komende jaren intensief in Amsterdam promoten. Doel is bezoekers aan de hoofdstad te verleiden om ook een bezoek te brengen aan Den Haag. Wethouder Kasja Ollongren van Amsterdam, wethouder Karsten Klein van Den Haag en de directeuren van de beide citymarketingorganisaties (Frans van der Avert/Amsterdam en Marco Esser/Den Haag) tekenden een samenwerkingsovereenkomst om dit te bekrachtigen.


Met de inzet van een intensieve online campagne, het bezoekersmagazine A-mag, de schermen op Schiphol en billboards in de stad wordt de komende drie jaar relevant aanbod van Den Haag gepromoot, in Amsterdam aan de toeristen die daar op bezoek zijn.


Van hoofdstad naar hofstad

Amsterdam is voor veel internationale bezoekers van Nederland de hoofdbestemming. De focus ligt derhalve niet automatisch op het aanbod in andere steden. Aanbod dat door de goede bereikbaarheid en relatief korte reistijden wel binnen het bereik van een bezoek ligt. Het vergroten van de zichtbaarheid van onder meer het culturele en vrijetijd aanbod van Den Haag in de hoofdstad, is de basis voor de meerjarige overeenkomst tussen de twee steden.


Amsterdam Marketing werkt aan spreiden bezoekers

Voor Amsterdam Marketing is het onderdeel van de bredere aanpak om het bezoek aan de hoofdstad te spreiden over de verschillende Amsterdamse buurten, de metropoolregio en daarbuiten. Om zo de druk op met name het centrumgebied te verlichten. Het presenteren van het toeristisch aanbod van Den Haag leidt ertoe dat internationale bezoekers van de hoofdstad worden verleid om ook naar de hofstad te gaan tijdens hun bezoek of bij een herhaalbezoek.


Ambitie Den Haag

Het aantrekken van bezoekers naar Den Haag past bij de ambitie van de stad in haar streven om tweede bezoekersstad van Nederland te worden. De promotie van het relevante aanbod in Den Haag in andere steden, is voor Den Haag Marketing een belangrijke component voor de realisatie van deze bredere doelstelling.


Toonaangevend Haags aanbod

Centraal in het promoten van Den Haag staat het rijke koninklijke leven, de badplaats aan zee, de vele musea en het politiek-bestuurlijke hart van het land. De campagne besteedt bijvoorbeeld aandacht aan de publiekstrekker De ontdekking van Mondriaan in het Gemeentemuseum, de meesterwerken in Het Mauritshuis en de attractie Madurodam. Bij de selectie van het aanbod wordt door Amsterdam Marketing en Den Haag Marketing, de organisaties verantwoordelijk voor de promotie en presentatie van de steden en de regio, gekeken of het past bij de bezoekers aan de stad Amsterdam om zo aansluiting te vinden bij de voorkeuren en interesses van deze personen.


Samenwerking van grote toegevoegde waarde

Van oudsher heeft Amsterdam een grote aantrekkingskracht. Met de nog altijd groeiende belangstelling voor de stad zijn samenwerkingsverbanden met andere steden van grote toegevoegde waarde. Het ontsluiten van het cultureel aanbod in de regio en steden buiten Amsterdam draagt bij aan het doel om Amsterdam groter te maken en bezoekers te verleiden om naar ‘buiten’ te gaan. In Den Haag is nog groei mogelijk. Binnen de stad bevinden zich verschillende toeristische gebieden, zoals het centrum, de internationale zone en de kust.

Trefwoorden: marketing, citymarketing, amsterdam, den haag, drukte, stad in balans, stedelijk toerisme

CELTH
 





||| Nieuws |||

22/03/24
Exclusief voor leden
Eerste Changing Places Toilet in Beekse Bergen
In Beekse Bergen wordt op woensdag 27 maart het eerste Changing Places Toilet – een liggende toiletvoorziening voor kinderen en volwassenen met een ernstige beperking – geopend. Het dierenpark heeft hiermee – in samenwerking met Stichting het Gehandicapte Kind en Joint Projects - een Nederlandse primeur: er is verder nog nergens in het land is een dergelijke verzorgingsplek aanwezig die voldoet aan de internationale standaard.
15/03/24
Exclusief voor leden
Gelderland steunt fietsponten met maximaal half miljoen euro maar dat is niet genoeg
De provincie Gelderland gaat gemeenten voortaan voor 50% structureel ondersteunen bij het dekken van exploitatietekorten boven de 50.000 euro, met een maximum van 500.000 euro voor alle veren gezamenlijk per jaar. Dat is niet genoegd, meldt de Veerpontencoalitie.
12/03/24
Exclusief voor leden
MKB-Nederland wil af van verhoging minimumloon
Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan de Tweede Kamer, die donderdag over dit onderwerp debatteert.
11/03/24
Exclusief voor leden
Watersporters nieuwsgierig naar ombouw elektrische of hybride motoren
Van 6 tot en met 10 maart stond het WTC Expo in Leeuwarden in het teken van de watersport tijdens Boot Holland 2024. Duizenden watersportliefhebbers kwamen naar Leeuwarden om de nieuwste trends en ontwikkelingen te ontdekken. Onder meer waren veel bezoekers nieuwsgierig naar elektrische en hybride motoren voor de boot.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.
29/02/24
Marieke Frank wordt directeur Routebureau Veluwe
Marieke Frank wordt de nieuwe directeur van Routebureau Veluwe. Met ingang van 1 maart zal zij officieel starten in deze functie. In samenwerking met de oud-directeur Henk Mogezomp is het overdrachtsproces ingezet.
27/02/24
Exclusief voor leden
Verkoop fietsen voor 80% e-bike
De e-bike verandert de fietsmarkt radicaal. De fietsverkopers ronden voor het eerst de kaap van 80% ...

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...