Geplaatst op: 23-06-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam gaat Den Haag promoten

Amsterdam gaat Den Haag promoten
Frans van der Avert, Kasja Ollongren, Karsten Klein en Marco Esser

Den Haag gaat zich de komende jaren intensief in Amsterdam promoten. Doel is bezoekers aan de hoofdstad te verleiden om ook een bezoek te brengen aan Den Haag. Wethouder Kasja Ollongren van Amsterdam, wethouder Karsten Klein van Den Haag en de directeuren van de beide citymarketingorganisaties (Frans van der Avert/Amsterdam en Marco Esser/Den Haag) tekenden een samenwerkingsovereenkomst om dit te bekrachtigen.


Met de inzet van een intensieve online campagne, het bezoekersmagazine A-mag, de schermen op Schiphol en billboards in de stad wordt de komende drie jaar relevant aanbod van Den Haag gepromoot, in Amsterdam aan de toeristen die daar op bezoek zijn.


Van hoofdstad naar hofstad

Amsterdam is voor veel internationale bezoekers van Nederland de hoofdbestemming. De focus ligt derhalve niet automatisch op het aanbod in andere steden. Aanbod dat door de goede bereikbaarheid en relatief korte reistijden wel binnen het bereik van een bezoek ligt. Het vergroten van de zichtbaarheid van onder meer het culturele en vrijetijd aanbod van Den Haag in de hoofdstad, is de basis voor de meerjarige overeenkomst tussen de twee steden.


Amsterdam Marketing werkt aan spreiden bezoekers

Voor Amsterdam Marketing is het onderdeel van de bredere aanpak om het bezoek aan de hoofdstad te spreiden over de verschillende Amsterdamse buurten, de metropoolregio en daarbuiten. Om zo de druk op met name het centrumgebied te verlichten. Het presenteren van het toeristisch aanbod van Den Haag leidt ertoe dat internationale bezoekers van de hoofdstad worden verleid om ook naar de hofstad te gaan tijdens hun bezoek of bij een herhaalbezoek.


Ambitie Den Haag

Het aantrekken van bezoekers naar Den Haag past bij de ambitie van de stad in haar streven om tweede bezoekersstad van Nederland te worden. De promotie van het relevante aanbod in Den Haag in andere steden, is voor Den Haag Marketing een belangrijke component voor de realisatie van deze bredere doelstelling.


Toonaangevend Haags aanbod

Centraal in het promoten van Den Haag staat het rijke koninklijke leven, de badplaats aan zee, de vele musea en het politiek-bestuurlijke hart van het land. De campagne besteedt bijvoorbeeld aandacht aan de publiekstrekker De ontdekking van Mondriaan in het Gemeentemuseum, de meesterwerken in Het Mauritshuis en de attractie Madurodam. Bij de selectie van het aanbod wordt door Amsterdam Marketing en Den Haag Marketing, de organisaties verantwoordelijk voor de promotie en presentatie van de steden en de regio, gekeken of het past bij de bezoekers aan de stad Amsterdam om zo aansluiting te vinden bij de voorkeuren en interesses van deze personen.


Samenwerking van grote toegevoegde waarde

Van oudsher heeft Amsterdam een grote aantrekkingskracht. Met de nog altijd groeiende belangstelling voor de stad zijn samenwerkingsverbanden met andere steden van grote toegevoegde waarde. Het ontsluiten van het cultureel aanbod in de regio en steden buiten Amsterdam draagt bij aan het doel om Amsterdam groter te maken en bezoekers te verleiden om naar ‘buiten’ te gaan. In Den Haag is nog groei mogelijk. Binnen de stad bevinden zich verschillende toeristische gebieden, zoals het centrum, de internationale zone en de kust.

Trefwoorden: marketing, citymarketing, amsterdam, den haag, drukte, stad in balans, stedelijk toerisme

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...