Geplaatst op: 19-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Veel meer deelnemers aan zomerkampen

Veel meer deelnemers aan zomerkampen
Bron: Shutterstock

Het aantal deelnemers aan zomerkampen groeit sterk. Die toename hangt samen met de sterke groei van de buitenschoolse opvang. Ouders gebruiken de zomerkampen als verlengstuk van de BSO. Dat meldt jeugdreisorganisatie Vinea Vakanties, marktleider op het gebied van zomerkampen.


Vinea ziet een groei van ruim 20% van het aantal deelnemers aan zomerkampen in eigen land. Vooral in de jongere leeftijdsgroepen is het aantal vakantiegangers sterk groeiende. Met name de watersportvakanties en de vakanties aan het strand zijn populair. Naast zeilen winnen de boardsporten suppen, golfsurfen, windsurfen en kitesurfen duidelijk aan populariteit. Volgens Vinea is de trend naar watersporten niet alleen bij de jonge leeftijden zichtbaar, maar ook bij de middelbare scholieren.


Samenhang met groei BSO

De groei van zomerkampen onder kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar valt deels samen met de groei die tevens te zien is in de Buitenschoolse Opvang (BSO). Door de verbeterde economische situatie in Nederland is de vraag naar opvang voor kinderen groeiende. Kinderen hebben echter 120 dagen vrij per jaar, terwijl ouders doorgaans slecht 20-25 vakantiedagen hebben. Tijdens de zomervakantie wordt het zomerkamp steeds meer als onderdeel van de gezinsvakantieplanning opgenomen, naast de ‘reguliere’ BSO-opvang waar de kinderen de rest van het jaar naar toe gaan.


Ouders kiezen duur en tijdstip, kinderen het type zomerkamp

Het zomerkamp wordt gezien als (een extra) vakantie en het vakantieplezier staat hierbij voorop. Ouders zoeken wel naar flexibiliteit in bijvoorbeeld de duur die het beste bij het kind en in de algehele vakantieplanning past. Het kind zelf bepaalt de keuze van het specifieke kamp op basis van zijn of haar interesses. Naast de watersportvakanties valt er dan ook veel meer te beleven in het aanbod van zomerkampen. Een voorbeeld is het Young Engineer camp waar kinderen met LEGO® leren bouwen en ontwikkelen. Ook het Sciencecamp in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam én het WNF Rangercamp in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds en dierenpark Wildlands zijn uniek te noemen.


Luxe niet belangrijk voor kinderen, keuzevrijheid en WIFI wel

De trend binnen de reisbranche naar steeds meer luxe in accommodatie speelt nauwelijks een rol bij de keuze van het zomerkamp. De mate van ontspanning, spektakel, begeleiding, keuzevrijheid en WIFI vormen wel belangrijke graadmeters. Aandacht voor gezonde maaltijden is tevens van belang. Vinea heeft dit jaar daarom gekozen voor een samenwerking met de Allerhande (Albert Heijn), waarmee zij een gevarieerde menucyclus kan aanbieden op alle zomerkampen in Nederland.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, jongeren, zomerkampen

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...