Geplaatst op: 07-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Raad van State vernietigt nieuwe vergunningen rondvaartboten Amsterdam

Raad van State vernietigt nieuwe vergunningen rondvaartboten Amsterdam
Bron: Shutterstock
De Raad van State heeft de nieuwe vergunningen voor rondvaartboten in Amsterdam vernietigd. De oude vergunningen voor onbepaalde tijd gelden nu weer. Tegen de vergunningverlening voor rondvaartboten groter dan 14 meter waren veel protesten. Vooral klassieke rondvaartboten en elektrische rondvaartboten vielen buiten de boot. Probleem was dat er veel meer rondvaartboten waren dan beschikbare vergunningen. De gemeente had de oude vergunningen volgens de Raad van State alleen mogen intrekken als er een dwingende reden van algemeen belang was en die was er niet. De gemeente Amsterdam had aangevoerd dat deze boten de doorgang belemmerden. Maar met moderne stuurmiddelen kan de doorvaart ook worden gegarandeerd.

Toch is de strijd nog niet helemaal gestreden. De oude vergunningen voor onbepaalde tijd zijn weer geldig maar omdat dat in strijd is met Europese regelgeving moet de gemeente Amsterdam van de Raad van State het vergunningenbeleid opnieuw herzien.


Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam had in 2014 tijdelijke vergunningen verleend aan 13 verschillende bedrijven die rondvaarten verzorgen in de Amsterdamse grachten. Tegelijkertijd trok het gemeentebestuur de oude exploitatievergunningen in die eerder voor onbepaalde tijd aan de bedrijven waren verleend. De tijdelijke exploitatievergunningen waren gebaseerd op het nieuwe vaarbeleid van de gemeente. In dat beleid is een segmentindeling gemaakt. Voor boten langer dan 14 meter die in het centrum willen varen, is een maximum aantal vergunningen opgenomen. Voor deze boten verleent het gemeentebestuur op grond van het nieuwe beleid alleen nog maar tijdelijke vergunningen.


Gemeente Amsterdam gebruikte oneigenlijke argumenten

Volgens het gemeentebestuur is het noodzakelijk om het aantal vergunningen te beperken voor boten die langer zijn dan 14 meter. Deze boten belemmeren volgens het gemeentebestuur de vlotte en veilige doorvaart en veroorzaken stremmingen op de grachten. De rondvaartbedrijven zijn het niet eens met de maximering van het aantal vergunningen voor lange boten. Volgens hen blijkt uit rapporten dat moderne stuurmiddelen – zoals een boegschroef of een roerpropeller – veel meer dan de lengte van de boot van invloed zijn op de doorvaarttijden en het ruimtebeslag en daarmee op de vlotte en veilige doorvaart en het voorkomen van overlast op het water. De rondvaartbedrijven hebben het gemeentebestuur toegezegd bereid te zijn zulke stuurmiddelen in hun boten te bouwen.


Geen dwingende reden van algemeen belang

Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en Nederlandse Dienstenwet mag het aantal vergunningen alleen worden beperkt als er "dwingende redenen van algemeen belang" zijn. Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft het gemeentebestuur bij de segmentindeling geen betekenis toegekend aan de effecten van moderne stuurmiddelen op de vlotte en veilige doorvaart, terwijl die vlotte en veilige doorvaart nu juist voor hem de belangrijkste reden was om het aantal vergunningen voor lange boten te beperken. De Afdeling bestuursrechtspraak concludeert dan ook dat "de beperking van het aantal beschikbare vergunningen voor het segment 'Bemand groot' niet wordt gerechtvaardigd door een dwingende reden van algemeen belang." Het gevolg daarvan is dat de verleende vergunningen ten onrechte maar tot 1 januari 2020 geldig zijn. De Afdeling bestuursrechtspraak verklaart het gemeentelijke vaarbeleid dat het aantal vergunningen voor boten langer dan 14 meter beperkt, om die reden dan ook onverbindend.


Herleven oude vergunningen

Omdat de Afdeling bestuursrechtspraak een streep zet door de nieuwe exploitatievergunningen die tot 1 januari 2020 waren verleend, zouden de bedrijven nu helemaal geen vergunning meer hebben om rondvaarten te verzorgen. De Afdeling bestuursrechtspraak maakt daarom ook de intrekking ongedaan van de exploitatievergunningen die eerder zijn verleend. Dat betekent dat de oude vergunningen die voor onbepaalde tijd waren verleend, opnieuw gelden voor de dertien rondvaartbedrijven. Maar op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en Nederlandse Dienstenwet is het niet toegestaan om deze 'schaarse' vergunningen, die in aantal beperkt zijn, voor onbepaalde tijd te verlenen. In het licht van de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak zal het gemeentebestuur het gemeentelijke vaarbeleid dan ook opnieuw moeten bezien.

Trefwoorden: rondvaarten, rondvaartboten, amsterdam, vergunningen

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Exclusief voor leden
Van Gogh Nationaal Park gaat Brabant Behagen
De gemeenten Oirschot, Rucphen, Best en Tilburg zijn als eerste verkozen om mee te doen aan Brabant Behaagt, een nieuw landschapsproject van Van Gogh Nationaal Park. et Brabantse platteland moet hierdoor natuurlijker en beter beleefbaar worden. Ook moet het landschap voor boeren verdienvermogen opleveren. Zo gaan natuur, recreatie en economie hand in hand.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
08/04/24
Elektrische zelfbedieningspont Zuidlaardermeer
In het populaire fietsrondje Zuidlaardermeer in Groningen is door een zelfbedieningspont een volledig rondje om het Zuidlaardermeer mogelijk.
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
05/04/24
Waddenkust krijgt pelgrimsroute Het Ziltepad
In Noord-Holland, Fryslân en Groningen wordt de komende drie jaar langs de Waddenkust een pelgrimsroute voor bezinningstoerisme ontwikkeld: Het Ziltepad. Het Ziltepad voorziet volgens de initiatiefnemers in de toenemende vraag naar bezinning en rust in een steeds hectischer wereld.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...