Geplaatst op: 08-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe Terschelling met onderzoek haar branding, marketing en promotie gaat verbeteren

Hoe Terschelling met onderzoek haar branding, marketing en promotie gaat verbeteren
Ronald Wilfred Jansen / Shutterstock.com

Een overgrote meerderheid (78%) van de Nederlanders vindt Terschelling een aantrekkelijke vakantiebestemming en bijna de helft van alle Nederlanders is al eens op het eiland geweest. Van alle bezoekers is tweederde gemotiveerd om het eiland nogmaals te bezoeken. De meeste bezoekers komen uit de noordelijke provincies. Bezoekers vinden het eiland gastvrij, gezellig, authentiek en kleinschalig.


Dat blijkt uit representatief onderzoek onder 2.000 Nederlandse respondenten van 13 jaar en ouder dat in opdracht van VVV Terschelling is uitgevoerd door Right Marktonderzoek uit Zwolle. Naast een al eerder uitgevoerd ‘Leefstijlonderzoek’ en de ‘Veerboot-enquête’ onder bestaande gasten, is hiermee essentiële informatie voor de Marketing en Promotie voor Terschelling verkregen.


Wie bezoeken Terschelling?

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 46% van alle Nederlanders is wel eens op het eiland geweest. Daarvan bezocht bijna de helft Terschelling voor het eerst tijdens zijn of haar jeugd. Twee derde van diegenen die met het eiland al eerder kennis hebben gemaakt is geïnteresseerd in herhalingsbezoek.


Het bezoek vanuit de noordelijke provincies ligt traditiegetrouw met ruim 50% het hoogst. Van alle Friezen bezochten 78% het eiland wel eens, gevolgd door de Groningers met 60% en Noord-Holland met 53%. Hierbij moet meegewogen worden dat de absolute aantallen van de bevolking in Noord Holland en bijvoorbeeld Friesland verschillen, waardoor percentages niet altijd overeen komen met de hoeveelheid van bezoekers.


Hoe bekend is Terschelling al toeristische bestemming?

De spontane bekendheid van Terschelling als vakantiebestemming – hoeveel respondenten noemt het eiland hierbij het eerst – valt met 6% van de Nederlanders ogenschijnlijk tegen. In vergelijking scoort Terschelling daarmee echter hetzelfde als Ameland en zelfs beter dan Vlieland en Schiermonnikoog. Texel is met 17% koploper. Na enige hulp kent nagenoeg iedereen Terschelling wel.


Wat is aantrekkelijk aan Terschelling?

58% van de respondenten geeft aan, Terschelling met name voor een kort verblijf - een weekend of midweek - aantrekkelijk te vinden. De aantrekkingskracht voor een langere vakantie slinkt naar 32%.


De lange reistijd, het klimaat en de kleinschaligheid vinden de respondenten minder aantrekkelijk aan Terschelling. Ook denkt men, dat het eiland ‘saai’ is.


Beeld van Terschelling

Welke beelden komen bij de Nederlanders spontaan op, als men aan Terschelling denkt? ‘Strand’, ‘eiland’, ‘zee’, ‘rust’ en ‘natuur’ zijn veruit de meest genoemde associaties. Dat komt geheel overeen met het beeld dat men in grote lijnen van alle Waddeneilanden heeft. Als werkelijk onderscheidende associaties voor Terschelling worden de vuurtoren Brandaris, Oerol en Hessel genoemd.


Wie Terschelling wel eens heeft bezocht karakteriseert het eiland als ‘gastvrij’, ‘gezellig’, ‘authentiek’ en ‘kleinschalig’. Meer specifiek wordt genoemd ‘ongerept’, ‘eigenzinnig’ en ‘veelzijdig’. Fietsen en wandelen zijn de meest ondernomen activiteiten.


Wat gaat Terschelling doen met het onderzoek?

Alle onderzoekgegevens zullen in de komende tijd door de VVV en haar stakeholders worden gebruikt om de ‘Branding-’ en de ‘Marketing en Promotiestrategie’ te verfijnen. Nadat alle financiële en organisatorische implicaties hiervan rond zijn, wordt ernaar gestreefd om per Januari volgend jaar de structurele uitvoering plaats te laten vinden. Ondertussen worden de uitkomsten voor diverse tussentijdse acties gebruikt.

Topics:Marketing
Trefwoorden: waddengebied, waddenzee, branding, imago, waddeneilanden, marketing

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...