Geplaatst op: 04-05-2017

Werelderfgoed in eigen land ziet stijging naamsbekendheid

Werelderfgoed in eigen land ziet stijging naamsbekendheid
Foto: Stichting Werelderfgoed Nederland
In het afgelopen jaar is werelderfgoed in eigen land bekender geworden. 84% van de Nederlanders van achttien jaar en ouder zegt bekend te zijn met het werelderfgoed. In 2014 was dat nog 79%. 1 op 3 Nederlanders zag de publiciteitscampagne die eind 2016 startte op tv, en steeds meer docenten besteden aandacht aan werelderfgoed in de klas.

Het onderzoek werd in opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed door bureau Kantar Public uitgevoerd. Dit om te kunnen meten of betrokken partijen in het werelderfgoedveld de afgelopen jaren de bekendheid van werelderfgoed hebben kunnen vergroten. De nulmeting was in 2014 gedaan. Daaruit bleek dat het UNESCO Werelderfgoed in Nederland toen niet hoog op de agenda stond bij Nederlanders. Tweederde gaf aan nooit een werelderfgoed te hebben bezocht.

Effect campagne
De Waddenzee, de Amsterdamse Grachtengordel en het molencomplex in Kinderdijk-Elshout zijn in vergelijking met 2014 nog steeds de bekendste Nederlandse Werelderfgoederen. De publiciteitscampagne "Ons werelderfgoed is wereldberoemd… Binnenkort ook in Nederland" die in oktober 2016 op de buis was, heeft een goed bereik gehad. Zo heeft 34% van de Nederlanders de tv-spot gezien.

Een van de campagnebeelden:


Draagvlak
Het draagvlak en waardering voor werelderfgoederen in Nederland is groot gebleven; 84% geeft aan dat ze behouden moeten blijven. In het onderwijs krijgen de Waddenzee en de Amsterdamse Grachtengordel, net als twee jaar geleden, de meeste aandacht in hun lessen. Ongeveer de helft van alle ondervraagde docenten heeft in de les weleens aandacht aan deze twee werelderfgoederen besteed. Ten opzichte van 2014 wordt er echter significant meer aandacht besteed aan het Woudagemaal: in 2014 besteedde 10% van de docenten in de les aandacht aan het Woudagemaal, in 2016 is dat 22%.

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
25/03/24
Exclusief voor leden
Meer fun en groen in speeltuin Spoorwegmuseum
Het Spoorwegmuseum in Utrecht is druk bezig met de herinrichting van het buitenterrein. De inrichting van de speeltuin, het traject van de kindertrein en de plek van de distributie-ingang worden aangepast.
22/03/24
Exclusief voor leden
Thuis centraal in Erfgoeddag 2024 in Vlaanderen en Brussel
Op zondag 21 april staat Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel met meer dan 900 activiteiten in het teken van ‘Thuis’.
14/03/24
Regio Noord-Holland Noord erkend als cultuurregio
Goed beleidsnieuws voor samenwerkingsverbanden in de culturele sector in Noord-Holland. Met het regioprofiel ‘Zee aan ruimte, land vol cultuur’ erkent het Ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) de regio Noord-Holland Noord sinds 1 maart officieel als landelijke cultuurregio.
11/03/24
Exclusief voor leden
Twee molens Gouda staan stil na technische controle
Twee van de bekendste monumenten van Gouda staan stil, molen De Roode Leeuw en molen 't Slot. De gemeente heeft in samenspraak met de betrokken molenaars de wieken van 2 molens tijdelijk stil laten zetten. Dat gebeurde na een inspectie van de lasverbindingen.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
28/02/24
Exclusief voor leden
Ecosysteem rond varend erfgoed onder druk
De toekomst van het Nederlands varend erfgoed staat onder druk. Dat komt omdat traditionele verdienmodellen niet meer volstaan omdat eisen van consumenten veranderen. Als de vloot in de toekomst verder krimpt, kan het hele ecosysteem van maritiem erfgoed kritische massa verliezen en verloren gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...