Geplaatst op: 04-05-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Midden-Brabant zet vol in op productontwikkeling

Regio moet dé Leisure-destinatie van Noord-West-Europa worden

Midden-Brabant zet vol in op productontwikkeling
De regio Midden-Brabant heeft de ambitie om voor het jaar 2025, dé leisure-destinatie van Noord-West Europa te worden voor familie/shortbreakvakanties. De regio is vooral bekend van de Efteling en de Beekse Bergen maar moet zich ontwikkelen tot een bijzonder leisurecluster dat past bij de 21ste eeuw met een hoge kwaliteit en veel toegevoegde waarde. Die ambitie moet resulteren in een verdubbeling van het dagrecreatieve bezoek waarvan 60% ook in de regio blijft overnachten. Economisch gezien ligt de lat ook hoog met een groei van de leisure-omzet van 900 miljoen naar 1,5 miljard en een verdubbeling van de werkgelegenheid. Geen kinderachtige ambities die niet zomaar worden gerealiseerd. Regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant heeft leisure dan ook uitgeroepen tot één van de vier speerpunten. In de voormalige Leerfabriek wordt met een klein team hard gewerkt om die ambitie te realiseren. In een rauwe industriële omgeving praat ik met Joost Melis en Karlijn Spoor van het House of Leisure. Eerst maar eens wat misverstanden uit de weg ruimen.


Het duizelt me wel een beetje, Midpoint Brabant, Leisure Boulevard, House of Leisure. Wat is wat precies?

Karlijn: "De regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant heeft vier speerpunten waar leisure er eentje van is. Vanuit Midpoint Brabant is het regionale programma Leisure Boulevard opgezet. Leisure Boulevard is niet meer dan de naam van een regionaal economisch stimuleringsprogramma. Het is niets fysieks, gewoon een uitvoeringsprogramma dat al in de jaren 2007-2008 is gestart. Het House of Leisure is een leisure-incubator, het kennis- en businesscenter van de leisure-industrie in Midden-Brabant en de naam waaronder wij naar buiten opereren.”


Karlijn Spoor


Laten we even naar de regio kijken, want niet iedereen heeft direct een beeld bij leisure. Wat zijn de kernkwaliteiten van dit Midden-Brabant?

Joost: "We hebben in de regio twee belangrijke trekkers, de Efteling en de Beekse Bergen. Dat zijn echte bezoekersmagneten. Maar we hebben ook enorm veel natuurschoon zoals de Loonse en Drunense Duinen en musea waaronder het bijzondere museum De Pont in Tilburg. Het is vooral de combinatie van voorzieningen die deze regio zo krachtig maakt. We hebben kortom veel parels en het is onze uitdaging om die parels als een soort parelsnoer aan elkaar te rijgen.”


Joost Melis


Wat missen jullie nog in Midden-Brabant?

Joost: "We hebben vier belangrijke doelstellingen binnen het programma gedefinieerd. Meer bezoekers, meer bestedingen, meer banen en meer bedden. Om de bestedingen te laten stijgen, willen wij de dagrecreatiebezoeker langer laten genieten van al het moois dat we in de omgeving te bieden hebben. Kom naar de Efteling, maar bezoek ook de Loonse en Drunense Duinen. En als je dat toch doet, blijf dan ook overnachten en ga naar een museum in de regio. Hiervoor hebben wij meer overnachtingsplaatsen nodig.


"In essentie willen we door het opzetten van verschillende actielijnen het leisure ecosysteem in Midden-Brabant vooruit helpen. Dat optimale ecosysteem moet ondernemers aantrekken zodat we daarmee de hele leisurecultuur in de regio vooruit helpen."


Karlijn Spoor


Hoe willen jullie dat bereiken?

Karlijn: "In essentie willen we door het opzetten van verschillende actielijnen het leisure ecosysteem in Midden-Brabant vooruit helpen. Dat optimale ecosysteem moet ondernemers aantrekken zodat we daarmee de hele leisurecultuur in de regio vooruit helpen. We ontwikkelen dus nadrukkelijk geen marketinggerichte activiteiten maar zorgen dat het klimaat hier zo is dat elke leisure-ondernemer hier zich zou willen vestigen. Wij zitten echt op leisureproductontwikkeling. Onze rol is wel om duidelijk te maken bij de marketeers dat we die producten hebben. Van de marketeers verwachten we dan weer feedback van de bezoekers. Voldoet de regio aan de verwachtingen en wat missen we in ons totaal pallet? Het feit dat we dát in Midden-Brabant hebben georganiseerd, is echt uniek. Ook het feit dat we een Leisure Ontwikkelfonds krijgen, zodat we uiteindelijk in staat zijn om die pareltjes mee te helpen financieren. Want financiering is een groot probleem voor heel veel leisure exploitanten.”


Ik heb me altijd afgevraagd waarom er niet meer grote attractieparken in de regio zijn. Midden-Brabant heeft toch de potentie om het Orlando van Europa te worden?

Karlijn: "Dat vinden we ook. Er moet dus een derde grote park hier naar toe komen. Naast de Efteling en de Beekse Bergen. Als je een short stay bestemming wilt worden, moet je zorgen dat er voldoende aanbod is.”


Onderschrijft de Efteling dat ook?

Karlijn: "Ja, en daarom is het zo uniek wat hier gebeurt! Dat we met z'n allen zeggen: ‘Er moet een derde grote attractiepark komen.’ In de acquisitie die wij voeren helpt de kansenkaart die we nu ontwikkelen. Leuk dat je een derde attractiepark wilt, maar waar kan het überhaupt? Want als er geen locaties zijn, dan kun je het wel willen, maar gaat het niet.”


Groot probleem voor ondernemers in deze tijd is de enorm trage doorlooptijd van ruimtelijke procedures. Voordat dat allemaal is geregeld, is meestal de marktkans weer verdwenen. Is die kansenkaart daar een oplossing voor?

Joost: "Juist om dat voor te zijn ontwikkelen we nu een kansenkaart. Hoe kunnen we het leisurepalet dat we hier willen neerleggen zo samenstellen dat het uniek is? Wat missen we nog in het aanbod dat we nu hebben? Daarop zijn we nu aan het voorsorteren. Er zijn misschien helemaal geen initiatieven maar we zijn al wel voorbereid op mogelijke initiatieven die gaan komen. We initiëren en activeren de leisure-ondernemer om hier naar toe te komen. Niet vanuit een vraag en dan pas aan de slag gaan en kijken hoe ze op die vraag gaan reageren. Nee, we zijn pro actief bezig om uiteindelijk dat klimaat te scheppen. En als hij dan komt, dan hebben we ook de ruimte en de gelegenheid. We zijn nu heel concreet locaties voor ontwikkelingen aan het bekijken.


Ik zie dat samenwerking in Midden-Brabant heel erg belangrijk is maar het blijft vaak bij woorden alleen. Zodra zich kansen voordoen, is het weer ieder voor zich. Hoe hebben jullie dat geborgd?

Karlijn: "We hebben een ambitiedocument gemaakt met alle partners vanuit de regio. Dat zijn de negen Midden-Brabantse gemeenten maar ook het onderwijs en het bedrijfsleven. Die hebben samen met elkaar gezegd, dit is de ambitie voor de regio en dit is waar we voor staan. Alleen dat al is uniek.”


Maar het zijn wel allemaal concurrenten.

Karlijn: "Dat maakt de aanpak hier zo uniek. Dat een Efteling niet zegt: ‘het zijn concurrenten van mij’, maar zegt: ‘ik heb anderen nodig om bezoekers langer in de regio te laten verblijven’ en dus in hun verblijfsaccommodaties”.


"Het feit dat we als Midden-Brabant ooit gekozen hebben voor leisure maakt ons uniek."


Joost Melis


Zo’n focus op productontwikkeling zie je niet in veel regio’s.

Joost: "Het feit dat we als Midden-Brabant ooit gekozen hebben voor leisure maakt ons uniek. Dat we nu de gelegenheid krijgen om het vanuit Midden-Brabant, Brabantbreed uit te dragen maakt het helemaal uniek. We krijgen vanuit andere regio's veel bezoek. Ze willen allemaal weten hoe we het hebben georganiseerd, wat de blauwdruk van het House of Leisure is en hoe het programma er achter zit. En hoe we de multi helix hebben georganiseerd.”


Karlijn: "Wat je nu ziet is dat heel veel plaatsen en regio's verzanden in marketing. Je moet naar ons komen want we zijn zo goed. Maar wat als het aanbod verouderd is? En hoe zorg je dat als mensen eenmaal bij je zijn, ze bij je blijven? Dan moet je met nieuwe initiatieven komen.”


Een groot struikelblok voor veel startende leisure-ondernemers is de financiering. Je vertelde net iets over een Leisure Ontwikkel Fonds.

Karlijn: "Midpoint Brabant heeft jarenlang gelobbyd voor een Leisure Fonds. Een fonds dat specifiek is gericht op de leisure en dan niet op de haalbaarheidsfase van een project maar juist voor de realisatiefase. Het haalbaarheidsonderzoek is al gedaan, dat is al oké, maar nu moeten die huisjes er komen.”


Hoeveel geld zit in het Leisure Fonds?

Joost: "Uiteindelijk komt daar 10 miljoen euro in. Bij veel initiatieven is de laatste 10-20% een uitdaging en die kunnen wij dan financieren.” Karlijn: "Het is geen gift maar een lening. Uiteindelijk moet het geld weer terugvloeien in het fonds zodat we daar weer andere initiatieven mee kunnen financieren.”


Presentatie Leisure Ontwikkel Fonds


Hoe wordt het fonds gevoed?

Joost: "Dat is ook heel bijzonder. De Efteling en de Beekse Bergen hebben voor de ontwikkeling van hun uitbreidingsplannen een lening van de provincie Noord-Brabant gekregen. Die betalen daar rente over en een deel van deze rente vloeit in het Leisure Ontwikkelfonds. Midpoint en andere regio’s in Brabant doen een duit in het zakje en de provincie verdubbelt deze bijdrage. Daarmee wordt het Leisure Ontwikkelfonds gelijk een Brabant-breed initiatief zodat ondernemers provinciaal breed er aanspraak op kunnen maken.”


Ik zie in de communicatie van House of Leisure ook een soort loketfunctie voor ondernemers. Hoe zit dat in elkaar?

Joost: "De derde tak waar we sterk op in willen zetten is business development. Heel veel ondernemers en initiatiefnemers missen kennis en expertise op een aantal vlakken. Binnen het House of Leisure zijn een vijftig tal bedrijven en onderwijsinstellingen aangesloten die wel beschikken over die expertise. Die helpen met initiatieven en vragen die zich voordoen. Om die op te lossen, met plannen te komen en die concreet te gaan uitvoeren. We willen daarmee initiatiefnemers ontlasten. De meeste hebben al een exploitatie lopen en zijn daarmee bezig. Wij helpen ze met de verdere ontwikkeling. Je moet niet vergeten dat een ondernemer misschien maar één of twee keer een parkuitbreiding doet.”


"Wij verbinden, doen het procesmanagement maar dragen ook eindverantwoordelijkheid. We zitten het hele traject bij de ondernemer aan tafel. We laten hem niet los."


Joost Melis


Wat doen jullie dan precies voor zo’n initiatiefnemer?

Joost: "Wij verbinden, doen het procesmanagement maar dragen ook eindverantwoordelijkheid. We zitten het hele traject bij de ondernemer aan tafel. We laten hem niet los. Uiteindelijk zetten wij als House of Leisure onze stempel op de aanvraag. Daarmee geven wij aan het past binnen de doelstelling die wij hebben meegekregen, de vier B's. Het moet dat extra pareltje zijn.”


Wat kost het begeleidingstraject?

Joost: "Het House of Leisure heeft een coördinerende taak. We willen dat het project via het House of Leisure loopt zodat we kunnen zien dat het proces goed verloopt. Wij krijgen een commissie over de projecten die we daar onderbrengen.


Je kunt dat proces als ondernemer toch ook prima zelf doen?

Joost: "Dat ben ik niet met je eens. Ondernemers doen vaak maar een of twee maal in hun ondernemersleven een grote uitbreiding. Wij hebben daarin veel meer ervaring. Wij kunnen zorgen dat je de goede vragen stelt. Wij overzien het totaalproces en daar gaat het vaak in de markt mis. Dan moet een ondernemer vier/vijf loketten aflopen en gebeurt het vaak dat processen vastlopen. Onze rol is uiteindelijk een proces zo efficiënt en effectief mogelijk te doorlopen zodat er geen tijdsverlies is.


Karlijn: "Je bent als House of Leisure een spin in het web. Vanuit onze ervaring weten we precies wat waar speelt. Je weet hoe je zo'n project van de grond krijgt. Je weet wat ze bij de provincie en gemeente moeten weten. Welke financiers we moeten aanhaken. Tot aan of er al een dergelijk traject loopt en we dus niets dubbel doen. Wij willen ook niet dat er vijf dezelfde parken komen in de regio.”


Was het moeilijk om ondernemers aan te laten haken?

Joost: "Het ligt er aan met wie je praat. Het gaat om de persoon en niet om het bedrijf.”


Karlijn: "In het begin was het vaak: we sluiten ons erbij aan, want we willen weten wat de buren doen. Nu is het: we moeten het gezamenlijk doen. Het feit dat ondernemers bij het bedenken van het Leisure Ontwikkelfonds tegen ons zeggen: ‘maar dan gaan we toch met z'n allen naar de provincie?’ Met z'n allen. Die gaan zich hard maken voor de financiering van initiatieven van andere ondernemers. Dat is heel bijzonder.”


Speelboerderij Pukkemuk


Joost: "In ons bestuur zie je al dat leisure er toe doet in deze regio. Daar zie je de burgemeester van Oisterwijk, de directeur van de Efteling. Die maken tijd en zitten te praten over de financiering van een mogelijke concullega in de markt. Dat zegt wel wat. Het feit dat de gemeente Tilburg zegt, het is misschien wel beter als deze exploitant in Gilze terecht komt, zegt ook wel wat. Dat hebben we met elkaar bereikt. Want wij zien wel grenzen maar die bezoeker helemaal niet.”


"Er is geen sprake meer van concurrentie tussen gemeenten want als het bij de ene gemeente niet kan, hebben we nog acht andere waar ze uit kunnen kiezen."


Karlijn Spoor


En de contacten van ondernemers met de overheid, hoe is dat in Midden-Brabant georganiseerd?

Karlijn: "Voorheen kwam een initiatiefnemer vaak eerst bij een gemeente terecht. Laten we als voorbeeld een ondernemer nemen die een nieuw speelparadijs wil openen. Dan was het antwoord vaak ja of nee. Als het nee was, ging die ondernemer weer weg. Wat er nu gebeurt is dat er een Leisureloket is, een samenwerking tussen die overheden, waarin elk initiatief dat bij een gemeente binnenkomt wordt gemeld. Geen sprake meer van concurrentie want als het bij de ene gemeente niet kan, hebben we nog acht andere waar ze uit kunnen kiezen. Daarmee wordt de ondernemer beter geholpen. Want het zal veel ondernemers niet uitmaken of hij bijvoorbeeld in Goirle of Gilze zit. Het gaat hem om zijn verzorgingsgebied en zijn business.”


Ik zie het hier in de KVL bruisen van de energie. Jullie hebben flexwerkplekken, 15 bedrijven die bij jullie kantoorhouden.

Karlijn: "Wij hebben een dubbele rol. Enerzijds zijn we op zoek naar de juiste vraagstukken en initiatieven om die proactief naar binnen te halen en anderzijds zijn we heel nadrukkelijk bezig met het uitbouwen van ons partnernetwerk. We vinden het heel belangrijk dat er een kruisbestuiving plaatsvindt tussen de partners in ons netwerk. Dat zijn er inmiddels ruim 40, waarvan er 15 hier zijn gevestigd. We willen dat die partners elkaar beter leren kennen met als doel nieuwe initiatieven tot stand te brengen.”


Waar zit voor onderwijs de meerwaarde?

Karlijn: "Onderwijsinstellingen willen dat hun opleidingen aansluiten op de arbeidsmarkt en zijn anderzijds heel praktisch op zoek naar stageplaatsen. Ze willen ook dat hun leerlingen qua werkgelegenheid in de regio beklijven. Hun opleidingen worden alleen maar beter als ze inspelen op de vraagkant, dat zijn de bedrijven. We hebben daarom binnen House of Leisure een werktafel Human Capital opgericht, waar bedrijfsleven en onderwijs zijn vertegenwoordigd. Met bijvoorbeeld, Albron, Center Parcs en Libema, Fontys, ROC, Helicon en NHTV, die samen met elkaar acties uitzetten om de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt te verbeteren. Wat je nu bijvoorbeeld ziet is dat bedrijven met seizoensmedewerkers veel tijd kwijt zijn aan het steeds weer opnieuw inwerken en vragen om een E-learing zodat ze thuis al aan de slag kunnen. Vervolgens zegt het onderwijs: die ontwikkelen wij al, wij kunnen jullie daarbij helpen. Je ziet daar een hele mooie kruisbestuiving.”


Wanneer is House of Leisure voor je geslaagd?

Karlijn: "Waar ik heel blij van word, is als we zien dat ondernemers daadwerkelijk worden geholpen. Dat er echt iets gebeurd. Dat is soms een kwestie van een heel lange adem en soms iets heel basics. Ik word ook heel erg blij van een volle workshop "De Tent Vol” en het feit dat we in mei – na jaren lobbyen – het investeringsfonds kunnen lanceren.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: productontwikkeling, toerisme, recreatie, leisure, noord-brabant, financiering

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...