Opvallende quotes en nieuws uit het netwerk bij Trendcongres 2017
Gister werd in de
NHTV Breda het gezamenlijke Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2017 gehouden,
georganiseerd door vijf hogescholen en uitgeverij NRIT media. Tijdens de 15
workshops en de netwerkmomenten kon je opvallende uitspraken en verrassend
nieuws horen.
Peter Romer Hansen (key note spreker)
- "We staan aan de vooravond van een verdubbeling van het aantal toeristen.”
- "Kijk naar toeristen als tijdelijke bewoners.”
- "Zoek de hidden secrets in je bestemming.”
- "De luchtvaart is een game changer. In 2034 neemt 75% van de mensen het
vliegtuig.”
Tom van ’t Hek (dagvoorzitter)
- "Stop met praten over verandering en zoek de knop om met echte verandering te
beginnen.”
Ko Koens
- "In het druktedebat gaat het niet alleen over te veel bezoekers maar ook om
te veel negatieve impact en te veel toeristische industrie waardoor de
positieve effecten van toerisme onderbelicht blijven.”
Jacques Vork
- "De grote vraag is hoe we mensen op toeristische hotspots verleiden
achterliggende wijken te bezoeken.”
- "Elke stad wil de culturele toerist, niemand wil overlopen worden door
stackparty's.”
- "Praat en betrek locals bij je plannen en communiceer met smart technologie
met je bezoekers.”
Rob Berkers
- "Groei is niet altijd belangrijk maar ontwikkeling is van levensbelang voor
ondernemingen.”
- "Waar een wil is, is een omweg. Omdat we een gezamenlijk doel hebben, kunnen
we die ook via een andere weg bereiken.”
Herman van Lier
- "Met de trucs en tips van het canvas business model kun je laaghangend fruit
plukken. Je winstgevendheid kan met 30 tot 40% groeien door het goed in te
vullen.”
- "Op één manier verdienen is niet meer van deze tijd.”
Paulus Emden Huitema
- "Steeds veranderen van identiteit in destination branding is lastig voor de
consument. Veel veranderen is een risico. Altijd gefocust zijn op nieuw kan een
verwijdering opleveren met je bestaande klanten.”
- "Identiteit moet je beeldhouwen. Alles wat hetzelfde is tikken we weg en dat
is een confronterend proces.”
Jessika Weber
- "In de komende jaren lopen virtueel en
gemixte werkelijkheid door elkaar.”
- "Toeristen willen authenticiteit. De sociale interactie bij bezoekers is heel
belangrijk. Maak er geen single player game van want mensen willen samen
spelen.”
Nieuws uit het netwerk:
– Kees van Wijk ( VVV Nederland en Gastvrij Nederland) is voorstander om de
sector meer op data en wetenschap te laten ontwikkelen. Hij pleit voor een
science center voor de gastvrijheidsbranche.
– Twee grote Nederlandse toeristische steden starten met het opzetten van een
virtuele omgeving voor bezoekers.
– Statistiek wordt in Nederland gekoppeld aan data van telefoonmaatschappijen.
Dat levert voor toerisme belangrijke informatie op.
– De bestuurlijke beslommeringen van de RECRON werden volop besproken.
– Banken staan niet te trappelen om mooie plannen in de gastvrijheidssector te
financieren. De sector bedenkt daarop veel creatieve manieren om op een andere
manier, buiten de traditionele banken om, geld op te halen.
– Een bekende toeristische regio wil veel meer doen voor toegankelijkheid.