Geplaatst op: 08-03-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Kick-off internationale marktbewerking Hanzesteden op ITB in Berlijn

Kick-off internationale marktbewerking Hanzesteden op ITB in Berlijn
Vandaag is het officiële startsein gegeven voor het internationale programma "Hanzestedenlijn” tijdens de Internationale Tourismus-Börse (ITB) in Berlijn. NBTC Holland Marketing zet hiermee samen met negen Hanzesteden in Gelderland en Overijssel de verhaallijn op de kaart voor internationale toeristen. De Hanzestedenlijn is onderdeel van het HollandCity-concept waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers.


Hanzestedenlijn

De Hanzestedenlijn verbindt negen Hanzesteden in Overijssel en Gelderland, te weten: Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk. Hanzesteden zijn in de middeleeuwen ontstaan uit de behoefte om de binnenlandse handel te beschermen en uit te breiden. De Hanzesteden vormen vandaag de dag door hun authentieke karakter en hun (culturele) historie een aantrekkelijke en onderscheidende bestemming in Oost-Nederland. De Hanze is door haar belang voor de culturele identiteit van Europa benoemd tot één van de 33 Culturele Routes van Europa.


Activiteiten België en Duitsland

De Hanzestedenlijn krijgt in 2017 een internationale focus en vormt daarmee een onderdeel van HollandCity. Met dit concept zet NBTC sterk in op spreiding van toerisme en positioneert Nederland op die manier als één grote stad. Het doel is om de naamsbekendheid rondom de Hanzestedenlijn als cultuurhistorische bestemming te vergroten en op die manier meer internationale bezoekers aan te trekken. De focus van de internationale activiteiten ligt op de bewerking van de Belgische en Duitse markt; voor Nederland de grootste markten als het gaat om internationaal toerisme. In 2016 bezochten ruim 4,5 miljoen Duitsers ons land en daarmee staat Duitsland op de eerste plaats in de top-10 van herkomstmarkten. België staat met ruim 2,1 miljoen bezoekers op de tweede plek.


Internationale stap tijdens ITB

De ITB in Berlijn is het startmoment voor de Hanzestedenlijn. Tijdens de opening van de beurs en de Holland-stand is het officiële startsein gegeven. Voorafgaand aan de beurs zijn, in aanwezigheid van 70 journalisten, de Hanzesteden gepresenteerd tijdens de persconferentie op de Nederlandse ambassade.


Internationale Hanzedagen

Jaarlijks organiseert één van de Europese Hanzesteden een bijeenkomst voor alle Europese Hanzesteden ter promotie van de steden. Deze zogeheten Internationale Hanzedagen worden dit jaar in de Hanzestad Kampen georganiseerd van 15 t/m 18 juni 2017. Naar verwachting zullen de Internationale Hanzedagen veel bezoekers trekken wat een mooie kans biedt om de nieuwe Hanzestedenlijn in de schijnwerpers te zetten. De aantrekkingskracht van het evenement biedt veel kansen om bezoekers kennis te laten maken met de Hanzesteden in Nederland.


Samenwerking

De Hanzestedenlijn is een samenwerking tussen NBTC Holland Marketing, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel, Gemeente Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk en hun betrokken marketingorganisaties en ondernemers, Hanzesteden Marketing (onderdeel van MarketingOost), VisitVeluwe, Achterhoek Toerisme.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, internationale marketing, regiomarketing, overijssel, gelderland, spreiding

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...