Geplaatst op: 06-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

Kampeerder zoekt deal en warme gastvrijheid

Inspiratie marketing en cheques voor kamperen

Kampeerder zoekt deal en warme gastvrijheid
Bertrand Billot. Foto: Vacalians Pro

De Franse Camping Travel Club gooide resoluut zijn tariefstructuur om. Directeur Bertrand Billot liet onderzoek doen omdat kamperen in zijn ogen een ander business model nodig heeft. Is dat door de vraag van de consument of is het een bedrijfsproces?


De Camping Travel Club ziet zich als specialist in campingverblijven in het laag- en middenseizoen in Frankrijk. Om dit te realiseren vond een schaalvergroting plaats door de samenvoeging van de formules voor campingplaatsen (Camping Cheque) en accommodaties (Holiday Cheque). Hiermee kunnen meer dan zeshonderd campings in Europa eenvoudig hun omzet verhogen, meldt het bedrijf. Dat was niet het enige, meteen werd de tariefstructuur voor gasten omgegooid.

"Wij willen ons aanbod opsplitsen om zo een betere zichtbaarheid aan elke camping afzonderlijk te kunnen bieden. Met het oog op wat de concurrentie aanbiedt, komen wij met een nieuw eerlijk prijssysteem waar een echt kwaliteitsbeleid aan verbonden is”, legt BertrandBillot, algemeen directeur vaninkooporganisatie VacaliansPro uit waar de Camping Travel Club onder valt.


Eenvoud lijkt het antwoord voor een heldere positionering:

De prijs voor campingplaats op een 3*-camping is €15 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 4*-camping is €17 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 5*-camping is €19 per nacht.


Maar komt die verandering in marketing- en prijsformule door marktonderzoek of is de samenvoeging de basis van de verandering? We vroegen het aan directeur Bertrand Billot. "Het economisch model moest wel aangepast worden en daarbij past ook een andere presentatie van het aanbod. Er zijn heel veel catalogi voor de kampeerder. We denken dat je niet in de markt van een catalogus moet bewegen naar meer informatie over de kwaliteit van de bestemmingen. Niet alleen het aanbieden van de topcampings maar ook de campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen. Het gevoel op de camping dat je gast bent en bij de familie van de eigenaar hoort. Daarom is het geen Gouden Gids waarin alles aanwezig is. Met die positionering krijgen we weer echt een voet aan de grond.”


"Campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen"


De eerste resultaten?

Billot geeft toe dat de inspiratie voor de veranderende formule deels uit marktonderzoek komt en deels door de samenvoeging. Bertrand Billot: "We zien in het marktonderzoek dat mensen anders tegen de prijs aankijken. Daarom is bewust de verdeling gemaakt tussen de 15 en 19 euro. Tegelijkertijd zochten we naar manieren waarop de camping zich beter kan presenteren. Je ziet als verandering in de campingmarkt dat er enerzijds gezocht wordt naar die interessante deal. Maar ook dat mensen zekerheid willen over de campings. Daarom geven we veel informatie over de bedrijven.”

Na de start, voor de Nederlandse markt begin januari 2017, werden de boekingen in de gaten gehouden. Billot wil met de vaklezers delen hoe de formule geboekt wordt. 40% boekt de eerste categorie, de tweedecategorie trekt ook 40% van de boekingen, de derdecategorie behaalt 20%.



VacaliansPro start binnenkort met twee projecten om de campings enthousiast te krijgen voor het jonge merk Camping Travel Club.

- Betaling binnen 48 uur

Door een tool wordt het mogelijk het bedrag van tevoren te factureren. Hiermee kan de camping 48 uur na het verblijf van de klanten betaald worden.

- Ledentijdschrift

Oprichting van een tijdschrift dat een keer per kwartaal verschijnt en gewijd is aan de deelnemende campings en die de leden op de hoogte houdt van al het nieuws vanVacaliansPro en alle mogelijkheden (Camping Travel Club,Gain,TohapiPro).



Nederland kernmarkt

Bertrand Billot over het vervolg van het aangepaste concept: "2017 zien we als het jaar van de introductie en 2018 gaan we helemaal voluit. Dan willen we ook overstappen naar een pas die de klant ook kan gebruiken voor diensten buiten de accommodatie. Regionaal zijn we daar al mee begonnen. De gasten vragen meer mobiele applicaties en online aanwezigheid. Dat gaan we samenbrengen, bijvoorbeeld voor fietsverhuur, musea die extra open zijn en heel veel toeristische informatie. Er zijn nu meer dan 200.000 kaarten in omloop met een bestand van 70.000 actieve klanten. De kernmarkten voor de merkverandering zijn Duitsland, Engeland, Nederland en Frankrijk.”

"200.000 kaarten in omloop met een bestand van 70.000 actieve klanten"


Billot ervaart het veranderen van de gewoontes nog als lastigste onderdeel. Oude bestaande kampeerclubs veranderen niet zo snel. "Het is als het wakker kussen van sneeuwwitje. Dat is meteen ook het mooie. De verandering is moeilijk maar door de jonge groep mensen achter het merk is er veel enthousiasme. Dat vind ik persoonlijk heel verrijkkend.”


Bertrand Billot: "Oude kampeerclubs veranderen is als het wakker kussen van sneeuwwitje.” Foto: VacaliansPro

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2017.


Trefwoorden: kamperen, reizen, toerisme, marketing

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...