Geplaatst op: 25-01-2017
Auteur: Redactie

Recordcijfers voor Groningen

Recordcijfers voor Groningen
Foto: Bas Meelker
In 2016 is de stad Groningen opnieuw beter bezocht. Verschillende musea en culturele instellingen meldden afgelopen weken een stijging in hun bezoekersaantallen. Dat Groningen in trek is, merkt ook de VVV-winkel aan het toegenomen aantal bezoekers van de winkel en de Martinitoren. Marketing Groningen ziet de positieve ontwikkeling terug in het aantal bezoekers op de toeristische websites.


Toeristisch Groningen zit in de lift en dat merken ook de musea en culturele instellingen. Het Groninger Museum meldde begin dit jaar zo’n 290.000 bezoekers te hebben ontvangen, een recordaantal sinds 2002 met de tentoonstelling Ilja Repin – Het Geheim van Rusland. Het bezoek aan het Noordelijk Scheepvaartmuseum is ook gestegen naar 35.900 bezoekers ten opzichte van 34.100 in 2015.

Sterke online groei
Marketing Groningen ziet de positieve trend terug in zowel fysieke als online bezoekers. Het bezoek aan de VVV-winkel en de Martinitoren steeg naar: 310.000 voor de winkel en 66.000 beklimmers van de toren. Op de toeristische websites van Marketing Groningen, zoals toerisme.groningen.nl, is een sterke groei gemeten. De websites trokken ruim 600.000 bezoekers meer dan vorig jaar en bereikten daarmee ruim 1,7 miljoen unieke nationale en internationale bezoekers. De lopende wintercampagne 2016-2017 heeft bovendien al 5 miljoen mensen bereikt via, online artikelen, de geprinte insert in de Volkskrant en social media.


"We willen deze positieve trend voortzetten in 2017." zegt Hans Poll van Marketing Groningen. "De stijgende bezoekersaantallen geven aan dat Groningen meer in trek is als bestemming, meer gezocht en beter gevonden wordt. Voor komende jaren staan er nieuwe campagnes op stapel met nog meer focus op samenwerking, de provincie en de internationale bezoeker”.


Internationaal
Ook internationaal werpen de campagnes hun vruchten af. Met de komst van de nieuwe lijnverbindingen tussen Groningen Airport Eelde met bestemmingen als Gdańsk en Kopenhagen stijgen ook de online bezoekersaantallen uit die landen. Bezoekers afkomstig uit Polen en Denemarken noteren de hoogste groei. De Duitse bezoekers blijven onverminderd boven aan staan met 10% van het totale bezoek. De top vijf van meeste internationale bezoekers bestaat uit Duitsland, België, Groot-Brittannië, Polen en Amerika met daarop volgend Denemarken.

Topics:Toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...