Geplaatst op: 23-01-2017

Nederlander mokt ‘Niet genoeg vakantie’

Nederlander mokt ‘Niet genoeg vakantie’
Foto: Expedia

Ondanks dat Nederlanders gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar krijgen, heeft bijna de helft van hen (45 procent) het gevoel dat ze eigenlijk te weinig vakantietijd heeft. De bereidheid om salaris in te leveren voor extra vakantiedagen is echter met vier procent het laagste wereldwijd. Daarentegen zijn Nederlanders wel bereid een week alcohol of seks op te geven voor één extra vakantiedag. Dit blijkt uit de resultaten van het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek, een jaarlijks wereldwijd onderzoek van Expedia, ’s werelds grootste full service online reisorganisatie, naar de vakantiegewoonten en -behoeften van werknemers.


Niet genoeg vakantie

Expedia omschrijft de term ‘Vacation Deprivation’ als het gevoel dat je niet genoeg vakantie hebt gehad of dat je een deel van je vakantiedagen niet opneemt. Wereldwijd deelt 50 procent dit gevoel, bij Nederlanders is dit 45 procent. Het feit dat Nederlanders jaarlijks gemiddeld maar 22 dagen opnemen, lijkt dat gevoel tegen te spreken. Totdat je de redenen daarvoor bekijkt. Zevenentwintig procent neemt bijvoorbeeld niet alle dagen op, omdat ze dagen willen sparen om het jaar erop langer op vakantie te kunnen.Een andere belangrijke reden is dat we het idee hebben dat ons werk of een gebrek aan collega’s het niet toelaat met vakantie te gaan. Geld speelt in elk geval geen rol bij deze beslissing. Slechts zes procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat geldgebrek een reden is om niet met vakantie te gaan. Daarmee scoren we het laagst van alle onderzochte landen wereldwijd.


Seks, alcohol en... toetjes!

Alcohol is ook wat de meeste Nederlanders (43 procent) een week lang zouden opgeven in ruil voor één extra vakantiedag, gevolgd door een week lang geen toetje na de maaltijd (42 procent). Die keuze past perfect in de trend van een gezonde levensstijl die veel Nederlanders aanhangen. Precies daarom is de minst gekozen optie waarschijnlijk ook een week lang niet douchen (4 procent). Twaalf procent van de Nederlanders gaf aan een week lang geen seks te willen ruilen voor één extra vakantiedag. Dat is exact hetzelfde percentage als een week lang geen gebruik maken van internet in ruil voor een extra dagje vakantie. Slechts vier procent van de Nederlanders is bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen. Dat is het laagste percentage wereldwijd.


Weg van de Hollandse pot

Expedia vroeg alle respondenten ook wat hen het meest blij maakt wanneer ze op vakantie zijn. Het vaakst gegeven antwoord was het eten van nieuwe en andere dingen. Met 65 procent is dat veel meer dan de Italianen (35 procent) en de Fransen (28 procent). Overigens gaven meer Nederlanders aan plezier te beleven aan het feit dat ze tijdens hun vakantie kunnen eten wat (en hoeveel) ze maar willen (31 procent), dan dat ze kunnen drinken wat ze willen (24 procent).


Opmerkelijke resultaten

Het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek van 2016 laat nog een aantal opmerkelijke resultaten zien over hoe Nederlanders omgaan met hun vakantiedagen:

1 Het krijgen van meer vakantiedagen staat met 18 procent hoog op het lijstje van secundaire arbeidsvoorwaarden. Op nummer twee welteverstaan. Thuis kunnen werken scoort met 12 procent net iets hoger.


2 Dat Nederlanders goed kunnen plannen, blijkt wel uit het feit dat 70 procent van de Nederlandse respondenten nog nooit zijn of haar vakantie heeft uitgesteld of afgezegd vanwege werk. In Europa kunnen alleen de Britten (78 procent) blijkbaar beter plannen dan wij.


3 In geen enkel land in Europa of Noord-Amerika zegt meer dan twee procent van de respondenten van plan te zijn de volgende vakantie in het Midden-Oosten door te brengen.


Kijk op de Expedia-blog voor een overzicht van het aantal vakantiedagen van de landen die deel hebben genomen aan dit onderzoek, de Vacation Deprivation-scores per land en andere relevante bevindingen.


René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van het jaarlijks terugkerende onderzoek: "Ook vorig jaar namen we gemiddeld 22 vakantiedagen op en hadden we het gevoel dat we tekort gedaan worden als het gaat om het aantal vakantiedagen, zo blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek. Gelukkig voelt 77 procent van de Nederlanders zich dit jaar niet schuldig wanneer ze vakantiedagen opnemen. Goed om deze score te zien. Uiteraard moedigen wij iedereen aan om ieder jaar weer te genieten van een welverdiende vakantie en nieuwe plekken te ontdekken.”

Trefwoorden: vakantie, vakantiedagen

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...