Geplaatst op: 20-12-2016
Auteur: Goof Lukken
Vrijetijdskennis

De VrijetijdsTrends van 2017

Geniet-economie, retro-grenzen, digital & live realities

De VrijetijdsTrends van 2017
Bron: Shutterstock
De vrije tijd van 2017 staat in het teken van de geniet-economie, retro-grenzen en digital & live realities. Dat voorspelt trendwatcher van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken in de VrijetijdsTrends 2017.


De geniet-economie draait weer op volle toeren. We zijn daarbij op zoek naar korte en betekenisvolle belevingen. We eten meer buiten de deur en in combinatie met entertainment gaan we ook weer live shoppen (RED: Retail, Dining en Entertainment). Daarnaast zijn de grenzen weer terug. Steeds meer landen lijken zich op zichzelf te focussen. Dit begon met de Brexit en de verkiezing van Donald Trump, maar ook wij gaan onze vrije tijd vaker en meer in eigen land, regio of buurt spenderen. Bovendien zijn er grenzen aan de groei van de vrijetijdsbesteding. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Tenslotte mixen we realiteiten. We beleven via VR en AR, maar ook elkaar live zien of iets meemaken, krijgt meerwaarde. In de VrijetijdsTrendHunt worden de hierboven genoemde trends aan de hand van voorbeelden concreet.


Geniet-economie

Genieten is weer helemaal terug in de vrije tijd. Nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn, is het genieten volop terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Het aanbod van vrijetijdsactiviteiten blijft groeien, waarbij vernieuwende concepten zoals break-in rooms (als tegenhanger van escape rooms) of belevingen met storytelling de innovatie tonen. Waar fysiek shoppen op zijn retour lijkt, werken winkel- en stadscentra steeds meer aan de RED-methode. Dit is de combinatie van Retail (winkels met iets extra), Entertainment (evenementen, attracties of andere trekkers van bezoekers) en Dining (leuke plekken om te eten en drinken). De huidige consument is kritisch en kiest een steeds hoger kwaliteitsniveau. Aan de andere kant is ook de charme van kleinschaligheid, simpel en basic (zoals bamping = basic-camping) een succesfactor. Samen en live beleven zijn door de digitalisering het belangrijkste doel van onze vrijetijd. Net als het bevestigen van onze lifestyle.


Retro-grenzen

Na de jarenlange globalisering lijken grenzen weer retro te zijn. We zijn meer geneigd om ons voor vrije tijd binnen onze eigen landsgrenzen te oriënteren. De Engelsen begonnen met dze trend door de Brexit. Zij gaan nu meer in eigen land op vakantie. De verkiezing van Donald Trump lijkt ervoor te zorgen dat ook wereldspeler USA dit gaat doen. In Nederland blijven we eveneens meer genieten in eigen land. We beschikken over de beste leisure-infrastructuur van de wereld. Veel, veilig en dichtbij genieten zijn weer terug. De trend van lokalisering blijft succesvol. De pretparkindustrie in Nederland bloeit en musea en evenementen trekken steeds meer bezoek. Maar we lopen ook tegen grenzen aan. Amsterdam wordt overspoeld door toeristen. Het goed managen van zowel de buitenlandse als Nederlandse toeristenstroom is een uitdaging voor de komende jaren. We moeten Nederland niet zien als een land, maar als een grote stad met diverse ‘wijken’. Economisch is de gastvrijheidsindustrie een belangrijke economische pijler met 69 miljard euro omzet.


Digital en live realities

In onze vrije tijd gaan digitale en echte realities naast elkaar bestaan. Via de nu volledig geaccepteerde Virtual Reality (VR) kunnen we digitale belevingen thuis krijgen. Maar ook door de VR te mixen met realiteit, zoals in achtbanen, krijgen we nieuwe dimensies. Augmented Reality (AR) zorgt voor een extra laag in de beleving van onze vrije tijd. Door bijvoorbeeld jouw GSM te richten op gebouwen krijg je alle informatie. Live realities worden aan de ene kant gestuurd door sociale interactie (gezellig samen genieten en bijpraten). Aan de andere kant worden ze steeds grootser en intenser (zoals de nieuwste achtbanen in pretparken).


VrijetijdsTrends updates

Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn wel steeds vluchtiger en soms veelomvattend. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels een begrip in de branche en blijken vaak noodzakelijk om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Nieuw is dit jaar de VrijetijdsTrendhunt met mooie voorbeelden van trends met betrekking tot de vrije tijd. Daarom volgen er in 2017 regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.


VrijetijdsTrendHunt 2017


Geniet-economie

  • Glamping en Bamping: Ofwel luxe kamperen in ingerichte tenten of juist back to basic in de natuur.
  • Food: Natuurlijk, transparant en specialisme zoals de opkomts van wine-bars of haute fast food zoals de Fat Dog van topkok Ron Blaauw
  • RED: mix van Retail (winkel) Entertainment en Dining: zoals Tastycomedy, een dinershow met stand-up comedy die weer meer bezoek naar schevingen trekt. Net als de musical the Lion King of The bodyguard in Utrecht.
  • Winterland Breda, waarbij sfeer en extra activiteiten zoals ledversching, een lichtshow op de grote kerk van Breda een reden geven om het centrum van de stad te bezoeken in de maand december
  • Multigeneratie vakantie: We gaan op vakantie met het hele gezin, opa, oma, kinderen en kleinkinderen

Vriendenweekend: Met vrienden een weekendje weg

  • Aandacht en uniek: Persoonlijke aandacht verklaart het succes van kleinschalige vrijetijdsactiviteiten. Ook uniciteit maakt het verschil. Slapen in vliegtuig, raket of vogelhuisje(zoals bij de Vreemde Vogel)
  • Uitdaging: Entertainment moet uitdagend en vernieuwend zijn zoals escaperooms.

Retro-grenzen

  • Groei binnenlands toerisme in de UK: Door de komende Brexit is de pond van de Engelsen in eigen land meer waard.
  • Nederland is Leisureland: we hebben de hoogste attractiedichtheid, de meeste campings en bungalowparken per inwoner van de wereld. Combineer dit met ons rijke cultuur en historie, mooie natuur en goede infrastructuur en je hebt een top bestemming.
  • Inkomend toerisme stelt ons voor uitdagingen: Het inkomend toerisme (zowel zakelijk als vakanties) is gestegen van rond de 10 miljoen bezoekers in 2009 naar 15 miljoen in 2015. Zie ‘pretpark Amsterdam. Juist door Amsterdam meer als pretpark te managen zouden we de beleving van onze hoofdstad goed kunnen houden voor zowel de inwoners als de toerist

Digital en live realities

  • Enverserd, europa’s eerste VR-experience center: In Eindhoven ligt deze primeur voor europa. Speel spellen in de VR, of zie welke toepassingen deze nieuwe digitale techniek heeft.
  • Coastality: Combineer VR met een achtbaan en je hebt een nieuwe topbeleving o.a. te zien in Europapark en Bobbejaanland.
  • Cocoonen en cosyness: Ouwerwetse gezelligheid met bordspellen en gourmetten, het is weer helameel hip.
  • Groots en meesleepend: We gaan massal naar grootse shows als die van Guus Meeuwis en de Toppers (zomer en winteredities) of naar de Vrienden van Amstel Live. Onze top DJ’s treden op tijdens de Flying Dutch op drie verschillende locaties die ze per helikopter bereiken
Link: http://www.vrijetijdskennis.nl/home
Trefwoorden: trends

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     






    ||| Nieuws |||

    24/04/24
    De Leistert is beste camping van Nederland
    Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
    Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
    In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
    De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
    23/04/24
    Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
    Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
    22/04/24
    Exclusief voor leden
    Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
    Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
    19/04/24
    ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
    Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
    19/04/24
    Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
    De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

    ||| Agenda |||

    14/05/24
    14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
    Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
    23/05/24
    23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
    Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
    27/05/24
    27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
    De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    06/06/24
    06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
    Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...