Geplaatst op: 22-11-2016

Herinneringscentra zijn ook voor jongere doelgroep relevant

Herinneringscentra zijn ook voor jongere doelgroep relevant
Bron: Shutterstock
De drie Nederlandse herinneringscentra aan de Tweede Wereldoorlog moeten naast het verhaal van de slachtoffers ook het verhaal van de helden vertellen. Verder moeten ze investeren in de kwaliteit van de verhalen en deze ondersteunen met voorwerpen, beelden en audio.


Dat blijkt uit onderzoek van NHTV Breda die ondersteund door het Vfonds heeft onderzocht hoe de drie voormalige concentratiekampen en huidige herinneringscentra in Nederland het verleden tastbaarder kunnen maken voor (met name jongere) bezoekers. Aanleiding voor dit onderzoek is dat de historische afstand tot de Tweede Wereldoorlog (WOII) steeds groter wordt en de generatie die WOII bewust heeft meegemaakt ieder jaar juist kleiner wordt.


Herinnering tastbaar maken

Met name de jonge generaties hebben geen directe band meer met WOII. Nationaal Monument Kamp Vught, Nationaal Monument Kamp Amersfoort en het Herinneringscentrum Kamp Westerbork willen het verleden daarom meer tastbaar maken voor deze bezoekers.


Onderzoeksopzet

NHTV heeft onderzocht wat nieuwere generaties van een bezoek verwachten. De leeftijd van de 500 respondenten varieerde tussen de 18 en 46 jaar en zij hadden nog nooit eerder een voormalig concentratiekamp bezocht. Aan hen werd gevraagd wat ze voorafgaand aan het bezoek verwachten, waarom ze een bezoek aan het centrum brachten en wat ze willen leren van het bezoek.


Uitkomsten en aanbevelingen

Uit het onderzoek bleek dat verhalen een belangrijke rol spelen in de mate waarin bezoekers verwachten te leren van een bezoek. De symboliek is belangrijk. Het advies is dan ook om vooral te investeren in de kwaliteit van de verhalen en deze te ondersteunen met voorwerpen, objecten, beelden en audio.


Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de potentiële bezoeker voorafgaand aan het bezoek vooral afschuw, medeleven, bedroefdheid, fascinatie en ontzag verwacht te voelen. Bij de centra komt nu ook vooral het verhaal van de slachtoffers van de oorlog aan bod, hetgeen aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers.


Aanbevelingen

Een aanbeveling hierbij is om naast het belangrijke verhaal van de slachtoffers ook het verhaal van helden aan bod te laten komen, zodat ook andere bezoekers aangetrokken worden. Oorlog haalt het beste en het slechtste in de mens naar boven en beide verhalen kunnen een plek krijgen en elkaar zelfs versterken.


Verhalen zijn uitstekende middelen om te communiceren met mensen omdat verhalen vol symboliek zitten. Het investeren in die verhalen stelt herinneringscentra in staat de boodschap over te brengen die schrikbarend relevant is zo lang na de oorspronkelijke gebeurtenissen.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, herinneringscentra, bezoekerscentra

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.

||| Agenda |||

11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...