Geplaatst op: 21-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe GLOW meer bezoekers trekt en toch minder druk werd ervaren

Hoe GLOW meer bezoekers trekt en toch minder druk werd ervaren
Bart van Overbeeke Fotografie
Het lichtfestival GLOW dat voor de elfde keer in Eindhoven werd georganiseerd, heeft weer meer bezoekers getrokken, 740.000 dit jaar. Toch is het festival niet aan haar eigen populariteit ten onder gegaan. De organisatie heeft veel maatregelen genomen om bezoekers beter te spreiden en zo meer rust en veiligheid in het festival te brengen.


De elfde editie van het internationaal lichtkunstfestival GLOW Eindhoven werd zowel in het centrum als op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) druk bezocht. Dankzij het droge weer in het laatste weekend heeft het festival opnieuw een recordaantal van 740.000 bezoekers getrokken. Ditmaal kwamen de bezoekersstromen niet alleen uit Nederland, maar ook uit Duitsland, België en diverse andere landen in Europa. GLOW Eindhoven vond plaats van 12 t/m 19 november.


Goede spreiding

Dankzij een goede spreiding over de 7 km lange route en de bredere paden was het druk, maar werd het niet als té druk ervaren dit jaar. De soepele doorstroom op de meeste punten bracht meer rust en een veilig gevoel voor de bezoekers. De inzet van extra cameratoezicht op de route en nog eens 85 toezichthouders op het evenement heeft goed gewerkt. GLOW marketing heeft dit jaar nog iets breder ingezet op Duitsland, België en Luxemburg. En met resultaat: de Duitse RTL, Belgische en Luxemburgse journalisten brachten verslag uit over GLOW. Bezoekers uit Duitsland waren enthousiast en hoorbaar aanwezig op het lichtfestival.


Deze maatregelen zorgden voor een betere bezoekersspreiding:

  • Bredere paden

  • Langere route

  • Extra cameratoezicht

  • 85 toezichthouders

Voor het eerst krijgen twee onderdelen van het festival een blijvend karakter. Het gaat om een lichtontwerp gemaakt door Har Hollands voor de schoorsteen op de campus van de TU/e, 'AnTUenna'. Op het Stationsplein blijft het project 'Just because you are a character, doesn't mean you have character' van de Eindhovense lichtkunstenaar Ivo Schoofs.

Trefwoorden: evenementen, bezoekers, crowdcontrol

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...