Geplaatst op: 13-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De Boshoek realiseert meer herhaalbezoek en hogere waardering met een Vakantiecoach

De Boshoek realiseert meer herhaalbezoek en hogere waardering met een Vakantiecoach
Op de Recreatievakbeurs in Hardenberg organiseerde Pleisureworld iedere dag een congres. Drie segmenten van de verblijfsrecreatie kwamen aan bod. De camping, het bungalowpark en de camper. Wij gaan op het NRIT Media Vrijetijdsplatform de komende periode in een serie artikelen verslag doen van deze congressen.


De eerste dag stond het congres Camping wordt Vakantiepark op het programma. Organisator Hans van Leeuwen had een bijzonder initiatief naar Hardenberg gehaald, de Vakantiecoach. Zo op het eerste gezicht een erg soft initiatief maar met onderaan de streep tevreden gasten en heel veel herhalingsbezoek.


Aandacht is onbetaalbaar

Trudy van Bochove bedacht het concept Vakantiecoach samen met eigenaar Rick Otter van Vakantiepark de Boshoek in Voorthuizen. Met 1.500 gasten in de vakantieperiode is er op de Boshoek meer dan voldoende te coachen en met het statement 'Aandacht is onbetaalbaar' zette Trudy gelijk de toon van haar presentatie.


Volgens Trudy staat bij de vakantiecoach ouderwets gastheerschap centraal. "Waarbij gastheerschap geen houding is maar een taak”, betoogde ze. In feite is de vakantiecoach een wandelende receptie.


Vakantie is een emotionele snelkookpan

Wie denkt dat er op een vakantiepark alleen maar blije gasten zijn, vergist zich deerlijk. Basisprobleem is dat gasten alle verantwoordelijkheid bij het passeren van de slagboom bij het park neerleggen. Daarnaast gebeurt er heel veel met de gasten op een vakantie:

  • Sommigen gaan voor het eerst met een nieuwe partner op vakantie;
  • nieuwe samengestelde gezinnen leren elkaar op de eerste vakantie pas echt kennen;
  • vakanties worden gebruikt voor rouwverwerking;
  • vakanties moeten maandenlange opgebouwde stress oplossen;
  • er moet ook heel veel op vakantie
  • en de vakantie moet slagen.

"Het gevolg is dat op vakanties veel sterke emoties naar boven komen”, hield Trudy de zaal voor.


Wat doet de vakantiecoach?

De vakantiecoach is continu en zichtbaar aanwezig en treedt gevraagd en ongevraagd met de gast in contact. Om zomaar een praatje te maken of bij problemen of klachten het gesprek aan te gaan. Een luisterend oor trekt dan al snel de angel uit het conflict. Zo had een gast een bungalow geboekt en verwacht dat de muren rood waren. "Normaal gesproken zou je denken 'so what' maar in dit geval viel het thema van het geplande familiefeest in het water.” In gesprek met de Vakantiecoach werd het thema rood, wit, blauw en dat leverde allemaal blije gezichten op. Toen er deze zomer een slippertjesdief in het zwembad actief was, klom de vakantiecoach op het dak om de slippertjes te zoeken. Helaas niet gevonden maar de gasten vonden het geweldig en de Vakantiecoach was de held van de dag.


Vakantiecoach levert keiharde marketinginformatie en herhaalbezoek op

De effecten van de vakantiecoach zijn niet onaanzienlijk: "Omdat we met veel gasten praat, levert het unieke marketinginformatie op, maakt het de organisatie kwaliteitsbewuster, verhoogt het de gastwaardering, verlaagt de werkdruk bij de receptie en heeft een positieve invloed op de algehele vakantiebeleving van de gasten.” Opvallend is dat in de waardering van de Boshoek de gastvrijheid van de medewerkers met een 8,9 een vol punt hoger scoort dan de totaalwaardering.


Inzet Vakantiecoaches betalen zich terug

Volgens Trudy is de vakantiecoach is een onmisbare schakel tussen het bedrijf en de gast. De twee Vakantiecoaches van de Boshoek betalen zich dubbel en dwars terug. "Want gasten voelen zich gehoord en boeken graag een nieuwe vakantie”, wist ze trots te melden. Dat de Vakantiecoach de gast altijd gelijk moet geven, is een misverstand. "Ik spreek nooit waardeoordeel uit maar luister vooral.”


Zelf een vakantiecoach inzetten?

Wie ook een Vakantiecoach op zijn bedrijf wil inzetten kan deze een training bij Trudy laten volgen. Daarbij staan de volgende leerdoelen centraal:

  • Coachvaardigheden: waarnemen, reflecteren, feedback, actief luisteren, doorvragen, non-verbale communicatie en motivatie.
  • Flexibiliteit: inspelen op behoefte en los kunnen laten.
  • Creativiteit: kansen benutten, andere invalshoeken ontdekken en buiten de kaders denken.
  • Team-player: samenwerken en grenzen bewaken.
  • Presentatie: persoonlijke en zakelijke presentatie, communicatie en uitstraling.
  • Conflicthantering: neutraliteit, communicatie, empathie, analytisch vermogen en oplossingsgericht.
  • Zakelijke communicatie en feedback: dubbele belangen, grenzen bewaken, duidelijke rol en plek in de organisatie.
  • Zakelijke empathie: de dunne lijn tussen empathie tonen en gelijk geven.
  • Pro-actief: initiatief nemen, overleg, durf en reflecteren van eigen gedrag.
  • Aanpassen: aanpassen aan bedrijfscultuur, belangen behartigen bedrijf en de gast.
Link: http://vakantiecoach.eu/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, conflicten, begeleiding, retentie, klanttevredenheid

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...