Geplaatst op: 10-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme naar Den Haag groeit sterk, dagbezoek loopt terug

Toerisme naar Den Haag groeit sterk, dagbezoek loopt terug
LMspencer / Shutterstock.com
Er komen steeds meer toeristen naar Den Haag. In vijf jaar tijd is het aantal overnachtingen met 26% gegroeid. Het laatste jaar zelfs met 7%. Belangrijk voor Den Haag, want er gaat nu al 2 miljard om in de Haagse vrijetijdseconomie. Den Haag heeft de ambitie om tweede toeristenstad van het land te zijn en blijven. Versterken van de concurrentiepositie is daarom noodzakelijk. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage tot en met 2015 die het college gisteren naar de gemeenteraad stuurde.


Een groot deel van de groei is toe te schrijven aan de internationale toeristen. Het aantal binnenlandse dagbezoeken liep, net als in andere grote steden terug. Deze toeristen besteden relatief meer en hebben daarom een positieve impact op de Haagse economie. De werkgelegenheid profiteert daar ook van. Maar liefst 10 procent van de inwoners van Den Haag dankt zijn inkomen direct of indirect aan toerisme. Ongeveer 40 procent van de banen in het toerisme wordt ingevuld door laagopgeleiden, een groep waarbinnen ook een hoge werkloosheid heerst.


Voor Wethouder Karsten Klein, die over de stedelijke economie en toerisme gaat, is het vooral een teaminspanning. "Ik doe dit niet alleen, dit doen we samen met de hele toeristensector en de andere wethouders. Meer toeristen betekent meer banen. Samen kunnen we Hagenaars zonder baan zo weer perspectief geven."


Den Haag wil op internationale markt nog groeien

Het aantal gasten dat in Den Haag verblijft is de afgelopen vier jaar met 30% gestegen. De absolute stijging van het totale aantal gasten is minder sterk dan in Amsterdam en Rotterdam, maar sterker dan in Utrecht. Wanneer alleen naar het internationale toerisme wordt gekeken, dan heeft Den Haag in 2011-2015 verhoudingsgewijs de grootste groei doorgemaakt: +60%. De groei was sterker dan in Amsterdam (+26%), Rotterdam (+52%) of Utrecht (+12%).




In de kopgroep van de vier grote steden doet Den Haag goed mee. Er is sprake van flinke groei. Toch is het college van Den Haag van mening dat de stad meer kan profiteren van de groei van het inkomend toerisme naar Nederland. De ambitie van het college is het laten groeien van het marktaandeel naar 12,5 procent in 2020. Op termijn wil Den Haag de tweede toeristische stad worden.


Binnenlands dagbezoek in de min

In de periode 2011-2015 is het aantal bezoeken aan steden fors afgenomen. Den Haag zag het binnenlands dagbezoek tussen 2011 en 2015 met 30% teruglopen. Deze trend is niet alleen merkbaar bij de G4, maar in vrijwel alle steden. De daling van het aantal bezoeken heeft te maken met veranderingen in het  consumentengedrag. Opvallend is dat Amsterdam en Rotterdam in 2015 weer wat meer bezoeken hebben gehad dan het jaar ervoor. Daarmee is de meerjarige neerwaartse trend doorbroken en lijkt het dieptepunt bereikt.


De gemiddelde bestedingen van bezoekers van de G4 zijn in de periode 2011-2015 af genomen. Dit is een trend die in alle Nederlandse steden merkbaar is. Den Haag bevindt zich met €37 per bezoek in de middenmoot. De stad heeft hier veel last van relatief veel strandbezoek waar mensen relatief minder besteden.


Drie speerpunten

Het college van Den Haag gaat daarom extra inzetten op drie speerpunten:

  • versterken van internationaal concurrerend aanbod;
  • versterken van het toeristisch "DNA";
  • verbeteren van de (inter)nationale zichtbaarheid.

Bij het concurrerend aanbod moet je denken aan unieke trekkers, zoals bijvoorbeeld het reuzenrad op de pier, de 60 jaar oude Tourist Tram en de komst van een Museumkwartier. Het DNA omvat de unieke voordelen van Den Haag. Bijvoorbeeld de Koninklijke charme, de aantrekkelijkheid als stad aan zee, het rijke cultuuraanbod en het Haagse imago als stad van vrede en recht. Internationaal wil Den Haag zichtbaarder worden door met alle partners evenementen te organiseren die internationale aandacht krijgen.

Bijvoorbeeld de tentoonstellingen in het Mondriaanjaar in 2017 in het Gemeentemuseum of de viering Scheveningen 200 jaar badplaats en de finish van de Volvo Ocean Race, beide in 2018. Ook start in 2017 een grootschalige mediacampagne en werkt Den Haag samen met populaire travelbloggers.


Kansrijke hotelformules

Ook een concurrerend hotelaanbod is belangrijk om aantrekkelijk te zijn voor toeristen en zakelijke bezoekers. De gemeente heeft het onderzoeksbureau Horwath HTL daarom een hotelmarktstudie laten uitvoeren. Daarin valt op dat vooral vernieuwende hotelconcepten kansrijk zijn. Bijvoorbeeld millennial hotels, fithotels of ‘groene' hotels. Daarnaast blijkt er een tekort aan moderne budgethotels. Het college zal daarom nieuwe hotelinitiatieven met kansrijke concepten blijven aanmoedigen en zo goed mogelijk faciliteren.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, stedelijk toerisme

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...