Geplaatst op: 26-10-2016
Auteur: Marc Gerlings

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Mondriaan had een opvallend gebruik van materiaal. De kunstenaar gebruikte in zijn bekendste werk, Victory Boogie Woogie, tape voor de strakke lijnen en vlakken. Voor de viering van het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017 is er voor Utrecht en Amersfoort een speciaal campagnebeeld ontworpen door De Boer & Van Dorst uit Utrecht. Het beeld, een mix van tape en het landelijk beeld voor het themajaar, zal in aanloop naar en tijdens het themajaar terugkomen in verschillende uitingen in print, online en ten behoeve van citydressing in deze steden.


Tape?
Het gebruik van zwarte tape in het campagnebeeld is een verwijzing naar Piet Mondriaan die deze tape gebruikte in zijn werk. Kunsthistorisch onderzoek naar Mondriaans meesterwerk het schilderij Victory Boogie Woogie heeft uitgewezen dat dit beroemde schilderij ontstaan is mede dankzij het gebruik van tape, wat in oorlogstijd een zeldzaam goed was. De kleinere vakjes kon hij op deze manier steeds veranderen om tot een juiste compositie te komen.


Beeldtaal en campagnebeeld
Het gebruik van primaire kleuren en zwart en wit zijn belangrijke uitgangspunten van zowel Mondriaan als Rietveld. Beiden laten de kleuren en vormen strak afsteken tegen elkaar. In het werk van Rietveld is deze ‘beeldtaal’ herkenbaar in zijn gebruik van ruimtelijk perspectief, wat in het campagnebeeld terugkomt door de muur waartegen de tape oprolt. De tape is ook te interpreteren als een metafoor voor de verbinding tussen Utrecht (Rietveld) en Amersfoort (Mondriaan), meent Toerisme Utrecht.


Utrecht en Amersfoort samen in Mondriaan jaar

Utrecht en Amersfoort bundelen hun krachten en geven gezamenlijk invulling aan de programmering en promotie rondom het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017. Het campagnebeeld zal in diverse uitingen en gedurende het themajaar op diverse plekken in de steden te zien zijn. Meer informatie over het programma in Utrecht en Amersfoort is te vinden op destijlutrechtamersfoort.nl.

Een uitgebreide kijk op de samenwerking en wat de twee steden doen, verschijnt in het komende nummer van vakblad Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: themajaar, toerisme, Utrecht, Amersfoort, citymarketing, museum, evenement

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...