Geplaatst op: 18-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gelderland gaat herinnering aan WO2 verdiepen

Gelderland gaat herinnering aan WO2 verdiepen
Gelderland richt een nieuwe netwerkorganisatie op om de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog te stimuleren, verdiepen en verspreiden. Vooral de samenhang tussen de diverse locaties moet aan het publiek worden getoond.


De Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland is een netwerkorganisatie en gaat samenwerken met vele kleine en grote partijen. Initiatiefnemers zijn Radboud Universiteit, Erfgoed Gelderland en Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN).


De aanpak

Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland gaat initiatieven bij elkaar brengen en als één geheel presenteren aan het publiek. Ze wil vooral de samenhang tussen historische plekken en gebeurtenissen tonen. Ook gaat ze benadrukken waarom de oorlog zo’n belangrijk ijkpunt is voor hedendaagse problemen in onze samenleving. Verbetering van de kwaliteit van het WO2-erfgoed is een ander speerpunt van de nieuwe stichting. Dat gaat gebeuren door informatie en ervaringen tussen organisaties te delen, onderzoek te verrichten en een Gelders keurmerk te ontwikkelen. Met deze initiatieven hopen de initiatiefnemers ook het herinneringstoerisme in Gelderland verder te stimuleren.


Aansluiting bij landelijke samenwerking

De initiatieven van de Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland sluiten aan op de plannen van het eerder dit jaar opgerichte Platform Herinnering WOII, een landelijke samenwerking van Nationaal Comité 4 en 5 Mei, NIOD, Oorlogsgravenstichting, Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 en Stichting Liberation Route Europe.


Gelderland en WO2

Gelderland speelde een belangrijke rol aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Grote operaties als Market Garden en Veritable vonden in of vanuit de provincie plaats. Nog steeds herinneren vele historische plekken, begraafplaatsen en musea aan deze donkere bladzijde van de Gelderse geschiedenis. Nergens in Nederland zijn de sporen van oorlog en bevrijding zo talrijk en zichtbaar. Jaarlijks trekt het WO2-erfgoed van Gelderland honderdduizenden bezoekers. Naast dit zogenaamde herinneringstoerisme heeft het Gelderse oorlogserfgoed grote waarde voor het stilstaan bij de waarden en normen waarop onze samenleving is gebaseerd.

Topics:Marketing
Trefwoorden: historisch toerisme, herinneringstoerisme, dark tourism

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Exclusief voor leden
Dierentuinen scoren hoger op bezoekersloyaliteit dan attractieparken
Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen.
29/03/24
Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) doneert 8.000 bomen
De NKC heeft bijna 4 voetbalvelden met bomen gedoneerd voor de Nederlandse bossen. Op deze manier wil de NKC bijdragen aan de toekomstige weerbaarheid van de bossen en de biodiversiteit versterken.
29/03/24
Exclusief voor leden
De meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders
Wat zijn de meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders? Reis- en boekingsportal camping.info dook in haar data en komt met de resultaten.
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Geopark Schelde Delta erkend als UNESCO Geopark
Het gebied van de Schelde en de Scheldemonding is geologisch, cultuurhistorisch en landschappelijk uniek. Zo uniek zelfs, dat de regio zich voortaan een UNESCO Global Geopark mag noemen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Nieuwe waterspeeltuin voor Burgers’ Zoo
De Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo heeft een nieuwe waterspeeltuin geopend. Centraal staat een kabbelend beekje waar in en rondom kan worden gespeeld.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...