Geplaatst op: 14-10-2016

Toeristen zeer tevreden over Groningen

Toeristen zeer tevreden over Groningen

Zowel dagbezoekers als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Het waarderingscijfer is gestegen naar 8,4. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Marketing Groningen en de gemeente is uitgevoerd.


Ten opzichte van voorgaande metingen onder toeristen en dagbezoekers is de waardering voor de stad gestegen. Het aantal bezoekers uit het buitenland, met name Duitsland, stijgt.


Winkelen en historie belangrijkste redenen om stad te bezoeken

Recreatief winkelen (inclusief de markt) en de historische bezienswaardigheden blijken de belangrijkste redenen om Groningen te bezoeken. De goede sfeer in de stad en het aanbod van winkels en horeca dragen eraan bij dat bezoekers langer in de stad blijven. Wethouder Joost van Keulen van onder meer Toerisme en Recreatie is blij met de mooie 8,4 die de stad als rapportcijfer krijgt: "Toerisme is een belangrijke sector voor de economie van Groningen en het is natuurlijk geweldig dat bezoekers zo positief zijn over wat de stad en met de ondernemers in deze stad hen bieden.”


Verblijfstoeristen en dagrecreanten

In het onderzoek zijn twee groepen bezoekers onderscheiden: Nederlandse en buitenlandse verblijfstoeristen die in de stad Groningen hebben overnacht en Duitse dagrecreanten die vanuit eigen huis of een logeeradres elders de stad bezoeken. Beide groepen hebben dezelfde waardering voor Groningen. Naast een bezoek aan de winkels, de markt en de horeca wordt door zo’n 10% tot 15% van de Duitse dagrecreanten de Martinitoren en/of het Groninger Museum bezocht en/of een rondvaart door de grachten gemaakt. Ook onder de verblijfstoeristen zijn dit populaire activiteiten.


Internationaler

Directeur Hans Poll van Marketing Groningen constateert dat de stad ook toeristisch steeds internationaler wordt: "We zien een landelijke trend dat het inkomend toerisme toeneemt. Dit zien we ook terug in Groningen. Een belangrijk deel van onze bezoekers komt uit Duitsland. De hoge waardering van met name die bezoekers zal via mond-op-mond-reclame worden doorgegeven en nieuwe recreanten naar Groningen trekken.”


Winkelaanbod verbeterd

De resultaten van de Sweco-enquête sluiten aan bij de resultaten van een doorlopend onderzoek van NBTC-NIPO Research, waarin de waardering voor Groningen ook hoog is. Volgens NBTC-NIPO vinden bezoekers dat het winkelaanbod in Groningen verbeterd is ten opzichte van een jaar geleden. Steden met unieke en bijzondere winkels zijn Deventer, Groningen en Haarlem. Groningen en Rotterdam organiseren bovengemiddeld veel evenementen, zo blijkt uit dit onderzoek.

Trefwoorden: dagrecreatie, stedelijk toerisme, groningen,

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
01/10/14
Trends & Hypes september 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
15/06/14
Trends & Hypes NRIT Media juli 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/01/18
Winkelopening is eigen keus ondernemer
Het Nederlandse kabinet gaat regels maken tegen verplichte openstelling van winkels. Daarmee wil ze...
23/01/18
Nibud: Koopkracht blijft achter
Dit jaar gaat de koopkracht er voor de meeste Nederlanders nauwelijks op vooruit. Voor mensen met e...
23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
26/07/17
Vakdag Zet je Regio op de Kaart
Pleisureworld organiseert op donderdag 12 oktober 2017 in het Aviodrom Lelystad voor het eerst de v...
24/03/17
Kijk online terug naar de opening van het TRENDCONGRES 2017
Gisteren was bij NHTV in Breda het TRENDCONGRES Toerisme en Vrije tijd 2017. Met twee twee keynotes ...
14/10/16
Toeristen zeer tevreden over Groningen
Zowel dagbezoekers als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Het waarder...
05/10/16
20% overcapaciteit retail terugdringen
De relatie tussen leisure en retail is innig. Het retaillandschap in Nederland is toe aan een stev...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk