Geplaatst op: 06-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland Waterland internationaal in de schijnwerpers

Nederland Waterland internationaal in de schijnwerpers

Deze week is de verhaallijn Nederland Waterland gelanceerd. NBTC introduceert samen met partners in de regio diverse verhaallijnen door Nederland als onderdeel van haar HollandCity-strategie. Internationale toeristen moeten zo worden verleid het onontdekte Nederland te gaan verkennen. De komst van internationale toeristen moet het regionale verdienvermogen verstreken en de toeristische hotspots ontlasten.


In de verhaallijn Nederland Waterland zet NBTC, samen met Zeeland, Zuid-Holland, Flevoland, Overijssel, Friesland, Noord-Holland en Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed het verhaal van Nederland en het water internationaal op de kaart. Dinsdag 4 oktober vond de lancering van de verhaallijn plaats, gecombineerd met de viering van 30 jaar Oosterscheldekering, in het Topshuis op Neeltje Jans. Kijk hier hoe Vlaamse toeristen de verhaallijn Nederland Waterland krijgen gepresenteerd.


Het verhaal

Water is karakteristiek voor Nederland. Een groot deel van Nederland ligt onder de zeespiegel. Hoe wij hiermee omgaan en het landschap dat hiervan het resultaat is, is uniek in de wereld en wordt in het buitenland als fascinerend ervaren. Door de verhaallijn Nederland Waterland worden watericonen met elkaar verbonden en ontsloten en wordt Nederland gepositioneerd als waterland bij internationale bezoekers. Centraal in deze lijn staan de watericonen in de setting van een waterrijke regio inclusief de beleving rondom de iconen.


"Via de verhaallijnen willen we mensen verleiden om de gebaande paden te verlaten. Zo ervaren zij meer plekken en producten in ons land. Het maakt hun beleving rijker en het versterkt het regionale verdienvermogen. Tegelijkertijd ontlasten we de hotspots die op sommige momenten als te druk ervaren worden.”


Jos Vranken, algemeen directeur NBTC


HollandCity

NBTC ziet in haar HollandCity strategie Nederland als één grote stad met verschillende districten die door verhaallijnen worden verbonden. Met die verhaallijnen moeten toeristen worden verleid ook andere plekken van Nederland te bezoeken.  In 2015 werd een verhaalljn rond Van Gogh gelanceerd en onlangs nog die voor het themajaar van 2018: Van Mondriaan to Dutch Design. Verder wordt gewerkt aan de verhaallijnen ‘Hanzesteden’, ‘Castles and Countryhouses’, ‘Gouden Eeuw’ en ‘Dutch Cuisine’ en wordt de internationale vraagpotentie van een lijn rondom de ‘Romeinse Limes’ dit jaar nog onderzocht. Een verhaallijn rondom het thema ‘Bloemen’ volgt in 2018. Het nu gelanceerde Nederland Waterland verbindt dertien watericonen met elkaar: De Deltawerken, Watersnoodmuseum, Dordrecht, Nationaal Park De Biesbosch, Kinderdijk, Flevoland, Schokland-Urk, Nationaal Park Weerribben-Wieden, Giethoorn, Woudagemaal, Afsluitdijk, Zuiderzeemuseum, Beemster-Schermer.




Kansen

In eerste instantie wordt de waterlijn in Duitsland, België, Italië, Spanje, Frankrijk en de Verenigde Staten geïntroduceerd. In 2017 wordt China daaraan toegevoegd. Het gaat daarbij met name om awareness te creëren, om het verhaal in de schijnwerpers te zetten. Daarbij focussen de initiatiefnemers op pers- en pr-activiteiten. De eerste persreis vindt donderdag 6 oktober plaats met twaalf internationale journalisten, startend in Zeeland. Daarnaast is het waterlandverhaal in zes talen vindbaar op de consumentenwebsite holland.com/waterland in zes talen inclusief een moodfilm.


Toekomst

In 2018 is er extra dynamiek rondom het thema water. Dan wordt onder andere het beleefcentrum van De Nieuwe Afsluitdijk geopend. Daarnaast is het honderd jaar geleden dat de Zuiderzeewet in Nederland werd aangenomen. Voor NBTC reden genoeg om 2018 uit te roepen tot themajaar Nederland Waterland.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/hollandcity/verhaallijnen/nederland-waterland-3.htm
Topics:Toerisme
Trefwoorden: internationaal toerisme, inkomend toerisme, marketing, hollandmarketing

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...