Geplaatst op: 27-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hapert het Nederlands toerisme?

Hapert het Nederlands toerisme?

Het eerste halfjaar van 2016 groeide het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 4,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Het aantal overnachtingen groeide met 1,9% wat meer bescheiden. Mooie cijfers maar toch zien we wel wat barstjes in de tomeloze groei van het toerisme die we de afgelopen jaren zagen. Het kan zijn dat een sombere en natte juni roet in het eten gooide en de vakantieperiodes in Duitsland een vertekend beeld geven maar feit is dat de mooie groeicijfers van de eerste maanden voorlopig verleden tijd zijn. 


Waar de eerste drie maanden van dit jaar het toerisme nog met sterke cijfers groeide (+7,9%, +10,2% en +14,1%) zit in de laatste drie maanden van dit halfjaar duidelijk de klad met nauwelijks groei in april (0,2%), een heel behoorlijke mei (+4,1%) maar een slechte junimaand (-2,4%). Kijken we in diezelfde periode naar het aantal overnachtingen dan zien we hetzelfde beeld versterkt terug waar de laatste drie maanden duidelijk in de min zitten (-3,5%, -1,2% en -5,4%) na een sterk begin met 8,7% meer overnachtingen in januari, +7,5% in februari en +21,4% in maart.


Inkomend toerisme hapert in tweede kwartaal

De motor van het Nederlands toerisme, het inkomend toerisme groeide met 6,1% in aantallen gasten en 5,3% in overnachtingen. Ook hier zien we een slecht tweede kwartaal waar alleen mei meer buitenlandse toeristen wist te trekken (+9,8%) maar in april (-7,2%) en juni -3,0%) het inkomend toerisme terugliep.


Figuur 1: Groei Nederlands toerisme, 1e halfjaar 2016 versus 1e halfjaar 2015, in %

Bron: CBS


Vooral problemen bij kampeerterreinen

Hotels ontspringen duidelijk de dans en weten in alle maanden nog meer gasten te trekken wat resulteert in een groei van 8,0%. Hier zijn zowel Nederlanders (+8,5%) als buitenlanders (+7,5%) verantwoordelijk voor de groei. De problemen zitten in de verblijfsrecreatie die het afgelopen halfjaar 2,2% minder gasten wisten te trekken. Vooral Nederlanders (-3,3%) overnachtten minder in de Nederlandse verblijfsrecreatie. Het aantal buitenlandse gasten groeide nog met 1,1. Kijken we naar de overnachtingen dan zien we een nog sterker effect, -4,0% overnachtingen van Nederlanders en +1,6% van buitenlanders. Vooral juni was een slechte maand voor de verblijfsrecreatie met 11,8% minder gasten en 10,5% minder overnachtingen. De sector raakte in één maand tijd 677.000 overnachtingen kwijt waarmee het goede eerste kwartaal in één klap teniet gedaan werd. Maar ook april (-7,9%) en mei (-3,9%) waren slechte maanden voor de verblijfsrecreatie. Binnen de verblijfsrecreatie ging het vooral slecht met de kampeerterreinen (-4,6%) maar ook in het aantal gasten op huisjesterreinen (-0,2%) zat geen groei. Nederlandse campings hadden naar alle waarschijnlijkheid last van een natte en sombere junimaand.


Minder Duitsers in juni

In juni was Nederland vooral minder populair bij gasten uit Duitsland (-13,7%). Dat zou kunnen komen omdat in 2015 de start van de zomervakantie in Nordrhein-Westfalen net in juni viel en dit jaar in de eerste week van juli. Het inkomend toerisme uit België (+6,6% en het Verenigd Koninkrijk (+7,5%) zat in de lift. Over het hele eerste halfjaar zag Nederland alleen minder toeristen uit Denemarken (-5,5%) en (Italië (-2,3%).


Sterkste groei in Noord-Holland

Op Flevoland (-5,%), Limburg (-3,1%) en Zeeland (-1,9%) na zagen alle provincies meer gasten in logiesaccommodaties. De sterkste groei was, niet heel verwonderlijk, in Noord-Holland (+7,7%) waar Amsterdam het toerisme trekt. Maar ook Gelderland (+6,9%), Overijssel (+6,7%) en Noord-Brabant (+6,1%) konden mooie groeicijfers noteren. Maar ook Friesland (+5,2%), Groningen (+4,7%), Drenthe (+3,8%), Utrecht (+3,4%) en Zuid-Holland (+3,4%) zagen meer gasten.


Conclusie

En dan terug naar de vraag Hapert het Nederlands toerisme? Als we naar de totaalcijfers kijken, beslist niet. Voor een groei in klandizie van 4,5% zullen veel bedrijven tekenen. Zeker als we kijken dat de groei in het eerste halfjaar van 2015 maar 3,0% was. Weliswaar was de groei in het eerste halfjaar 2014 sterk (6,5%) maar dat was na een slecht 2013 (-0,3%). Vergelijken we de groei in het eerste halfjaar van 2016 met die van heel 2015 (+4,1%) dan doen we het helemaal niet slecht. Verontrustend zijn de laatste drie maanden waarin vooral de verblijfsrecreatie slecht scoort.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, bungalowparken

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...