Geplaatst op: 12-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Musea bedreigen attractieparken op dagrecreatiemarkt

Musea bedreigen attractieparken op dagrecreatiemarkt
In plaats van een duur kaartje voor het pretpark overwegen Nederlanders steeds vaker een museumbezoek. De top-50 van populairste dagattracties bestaat inmiddels voor een kwart uit musea. Hoewel plezier nog altijd voorop staat tijdens een dagje uit, wordt iets leren steeds belangrijker. Toch blijft de Efteling het favoriete attractiepark en kan het zich de hoge entreeprijs blijven permitteren. Dit blijkt uit de vierde editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders.


Enkele opvallende resultaten uit het Dagattracties Merkenonderzoek:

  • Van Gogh Museum ontbreekt in top-50 van populairste dagattracties
  • Kleinere attractieparken hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding
  • Burgers’ Zoo is de sterkste daler qua populariteit en Beekse Bergen de sterkste stijger
  • Amsterdams attractiebezoek kan de meeste groei verwachten

De opzet van het onderzoek

Elke twee jaar onderzoekt Hendrik Beerda Brand Consultancy de merkkracht, het imago en de groeipotentie van alle Nederlandse dagattracties. Het gaat hierbij o.a. om attractieparken, dierentuinen, sportieve dagattracties en leerzame dagattracties. Elke dagattractie wordt op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoek, bezoekintentie en groeiverwachting. Om dat te meten gebruikt het bureau BrandAlchemy™, een onderzoeksmodel waarmee diep inzicht in merken wordt verkregen. Het model is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. De theorie die ten grondslag ligt aan BrandAlchemy™ is eenvoudig en breed eaccepteerd in de merkenliteratuur:

  • Een succesvol merk ontwikkelt zich in drie fasen: bekendheid, waardering en binding
  • Om deze drie fasen te kunnen doorlopen moet het merk een relevant onderscheidende positie innemen ten opzichte van de concurrentie: de merkpositionering
  •  Deze merkpositionering wordt gerealiseerd met de ontwikkeling van merkpersoonlijkheid en merkprestatie

Beekse Bergen en Slagharen in top 10 sterkste merk

Opvallend in de top 10 van dagattracties met de sterkste reputatie is de opmars van Safaripark Beekse Bergen ( van 11 naar 4) en Slagharen dat de top 10 binnenkomt (van 15 naar 10).

Top-10 van dagattracties met de sterkste reputatie (+ positie in 2014)

  1. Efteling (1)
  2. Anne Frank Huis (2)
  3. Rijksmuseum Amsterdam (6)
  4. Safaripark Beekse Bergen (11)
  5. Madurodam (5)
  6. Dolfinarium (4)
  7. Apenheul (7)
  8. Artis (8)
  9. Diergaarde Blijdorp (10)
  10. Slagharen (15)

Musea weten zich beter in de kijker te spelen van het grote publiek

Van de dertien musea die nu in overweging worden genomen bij de selectie van een dagattractie zijn het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum veruit favoriet. De waardering voor de dertien musea is hoger dan voor de gemiddelde dagattractie vanwege de uniekere bezoekerservaring en het informatieve karakter. "Musea hebben zich in het afgelopen decennium tot gelikte tentoonstellingsfabrieken ontwikkeld. Met blockbustertentoonstellingen en mediagenieke acties trekken musea een steeds groter publiek. Het Rijksmuseum is hier erg bedreven in met bijvoorbeeld nu de veelbesproken Marten en Oopjen tentoonstelling. De komende presentatie van de T. rex bij Naturalis wordt waarschijnlijk ook een enorm succes”, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. In de afgelopen zes jaar steeg de reputatie van NEMO, Naturalis en het Rijksmuseum vooral spectaculair. Respectievelijk met 57, 20 en 11 procent. Tegelijkertijd stelt Beerda dat musea ook veel kunnen leren van de dagattractiewereld. "Vooral op kindvriendelijkheid scoren veel musea te laag. Ook moeten de bezoekersfaciliteiten, zoals de horeca, nog beter worden om van een museumbezoek een écht dagje uit te maken.”


Musea die worden overwogen als leerzaam dagje uit (in volgorde van merkkracht, inclusief index)

  1. Anne Frank Huis (100)
  2. Rijksmuseum Amsterdam (93)
  3. Het Spoorwegmuseum (77)
  4. Nederlands Openluchtmuseum (71)
  5. Naturalis (61)
  6. Het Scheepvaartmuseum (61)
  7. Archeon (56)
  8. Aviodrome Lelystad Airport (53)
  9. Zuiderzeemuseum (53)
  10. NEMO (53)
  11. Beeld en Geluid (45)
  12. Museon (35)
  13. Nederlands Watermuseum (11)

Van Gogh Museum ontbreekt in top-50 populairste dagattracties

Opvallend is het ontbreken van het Van Gogh Museum op de ranglijst van populairste dagattracties. "Ondanks dat jaarlijks bijna twee miljoen mensen het museum bezoeken, denkt de gemiddelde Nederlander niet aan het Van Gogh Museum bij de keuze van een leerzame dagattractie”, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. "Net als een aantal jaren geleden nog het geval was bij het Anne Frank Huis ziet de Nederlander het Van Gogh Museum vooral als een bestemming voor de buitenlandse toerist. Er zijn dus nog volop groeikansen voor het museum in de binnenlandse markt.”


Efteling blijft favoriete attractie, ondanks hoge entreeprijs

Ondanks dat een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn ijzersterke nummer één positie in de dagattractiemarkt. "De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling”, verklaart Beerda. "Op alle andere, belangrijke imagofactoren behaalt dit attractiepark topscores. Niet alleen wat betreft sympathie staat de Efteling bovenaan, maar ook op afwisseling, sfeer, horeca, vernieuwing en vriendelijkheid van het personeel. Kortom, de Efteling is voor de gemiddelde Nederlander veruit het leukste dagje uit.”


Kleinere attractieparken hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding

Waar met name de grote dagattracties als duur worden ervaren, bieden vooral de kleine attracties volgens de bezoeker veel waar voor hun geld. Sprookjeswonderland, dat in zijn totale imago als de vriendelijkste dagattractie van Nederland wordt beoordeeld, vindt men ook het vriendelijkst geprijsd. Van de grote attractieparken heeft Slagharen, dat jaarlijks een miljoen bezoekers ontvangt, de beste prijs-kwaliteitverhouding.


Dagattracties met de beste prijs-kwaliteitverhouding (+ index)

  1. Sprookjeswonderland (100)
  2. Zoo Parc Overloon (81)
  3. Slagharen (78)
  4. Continium (73)
  5. Pretpark de Valkenier (69)
Amsterdams attractiebezoek kan meeste groei verwachten

Sinds de vorige meting in 2014 is de populariteit van Burgers’ Zoo het hardst onderuit gegaan. In de top-50 daalde de Arnhemse dierentuin van de derde naar de zestiende plaats. ‘Vorig jaar meldde Burgers’ Zoo al een daling met bijna 400 duizend bezoekers. Zonder ingrijpende wijzigingen zal deze daling waarschijnlijk doorzetten’, aldus Hendrik Beerda. Safaripark Beekse Bergen doet het juist bijzonder goed, met een stijging op de populariteitsladder van de elfde naar de vierde plaats. "Afgelopen jaar groeide het bezoekersaantal bij het safaripark al licht en in de komende jaren is een verdere groei te verwachten." Vijf van de tien dagattracties met een aanzienlijke groeiverwachting is in Amsterdam gevestigd. Bij De Efteling, dat jaarlijks al ruim 4,5 miljoen mensen ontvangt, is de groeiverwachting het hoogst. Ook de verwachte bezoekersstijging bij het Rijksmuseum is erg hoog. Andere, Amsterdamse dagattracties die een aanzienlijke groei kunnen verwachten zijn Artis, het Anne Frank Huis, NEMO en Madame Tussauds.


Top-10 van dagattracties met de hoogste groeiverwachting (+ index; sterkste groeier=100)

  1. Efteling (100)
  2. Rijksmuseum Amsterdam (81)
  3. Walibi Holland (45)
  4. Keukenhof (41)
  5. Safaripark Beekse Bergen (37)
  6. Artis (35)
  7. Anne Frank Huis (34)
  8. NEMO (31)
  9. Madame Tussauds Amsterdam (31)
  10. Beeld en Geluid (29)
Link: http://www.hendrikbeerda.nl/brandalchemy-model/dagattracties
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, merken

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...