Geplaatst op: 19-07-2016

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

INretail en NBTC willen Nederland als internationale shoppingbestemming op de kaart zetten

NBTC en INretail gaan een samenwerking aan op het gebied van retail en toerisme. Met de Holland Shopping Alliantie (HSA) zetten de twee partijen Nederland internationaal als ‘shopping’ bestemming nadrukkelijker op de kaart. Het doel van de samenwerking is meer zichtbaarheid creëren voor het unieke Nederlandse retailaanbod bij internationale bezoekers. Dat zal leiden tot meer bezoek(ers) en meer bestedingen in winkels.


Het bevorderen van winkeltoerisme is een actiepunt in de Retailagenda die op initiatief van minister Kamp werd ontwikkeld. De Holland Shopping Alliantie draagt bij aan de ambitie van ‘bruisende binnensteden’ en vormt onderdeel van NBTC’s HollandCity-strategie.


Inkomende toeristen besteden 600 miljoen euro in winkels

Inkomend toerisme levert een steeds belangrijkere bijdrage aan het verdienvermogen van de Nederlandse retail. Het afgelopen jaar is het aantal internationale bezoekers gestegen naar 15 miljoen. Dit is een toename van acht procent ten opzichte van 2014. Gezamenlijk gaven deze bezoekers ruim 5,7 miljard euro uit, waarvan ruim 600 miljoen aan winkelen. Bijna de helft van deze bestedingen doen zij bij mkb-bedrijven in bij voorkeur de fysieke winkelomgeving.


Internationale bezoekers besteden bovengemiddeld

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Onze strategie richt zich op het beter spreiden van internationale bezoekers in tijd en ruimte én op het aantrekken van bezoekers met een hoog bestedingspatroon. De Holland Shopping Alliantie bevindt zich op het snijvlak van retail, toerisme en cultuur. Internationale bezoekers komen naar Nederland en ondernemen allerlei activiteiten waaronder in toenemende mate winkelen. Onderzoek wijst uit dat dat vaak bezoekers zijn die bovengemiddeld veel besteden. Bij deze groep willen we het bijzondere retailaanbod onder de aandacht brengen. Het evenementjaar Jeroen Bosch is een mooi voorbeeld van hoe sectoren kunnen profiteren van elkaar: men komt voor het thema Jeroen Bosch naar ons land en tijdens het verblijf profiteren ook de horeca en de retail in de binnenstad die op het thema inspelen.”


Toeristen waarderen compact Nederland

Inretail is de grootste non-food brancheorganisatie van Nederland. Zij vertegenwoordigt ruim 16.000 winkels in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Haar missie is ondernemen makkelijker maken. In de branche vinden ruim 140.000 mensen werk.


Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, benadrukt dat de Nederlandse retail het verdient om ontdekt te worden door buitenlandse bezoekers. "Het DNA van Nederlandse plaatsen is uniek in de wereld. Op een relatief klein oppervlak vinden toeristen een compleet aanbod van vaak historische gegroeide winkelroutes, horeca-, evenementen- en cultuuraanbod. Dat kennen ze niet in eigen land en wordt daarom enorm gewaardeerd. De Holland Shopping Alliantie daagt ondernemers, steden en dorpen uit om hun onderscheidend vermogen om te zetten naar aantrekkingskracht op bezoekers uit binnen- en buitenland. Nederland kan dé shopbestemming bij uitstek worden.”


Uitnodiging

Vranken en Meerman roepen andere partijen in en om retail en toerisme nadrukkelijk op om zich aan te sluiten bij de Holland Shopping Alliantie. "Wij zetten deze eerste stap met de nadrukkelijke intentie om de samenwerking en slagkracht met en via andere partijen te versterken”, aldus Meerman en Vranken.

Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen, samenwerking, internationaal toerisme

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
01/10/14
Trends & Hypes september 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
15/06/14
Trends & Hypes NRIT Media juli 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...













||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
26/07/17
Vakdag Zet je Regio op de Kaart
Pleisureworld organiseert op donderdag 12 oktober 2017 in het Aviodrom Lelystad voor het eerst de v...
24/03/17
Kijk online terug naar de opening van het TRENDCONGRES 2017
Gisteren was bij NHTV in Breda het TRENDCONGRES Toerisme en Vrije tijd 2017. Met twee twee keynotes ...
14/10/16
Toeristen zeer tevreden over Groningen
Zowel dagbezoekers als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Het waarder...
05/10/16
20% overcapaciteit retail terugdringen
De relatie tussen leisure en retail is innig. Het retaillandschap in Nederland is toe aan een stev...
04/10/16
Leisure Business Days korting voor NRIT lezers
Leisure Business Days - 5-6 oktober 2016 in Evenementenhal Venray - biedt een compleet congres- en ...
21/09/16
Spectaculaire avondshow bij Leisure Business Days
Op de eerste dag (5 oktober) van het 2-daagse congres voor de dagrecreatie, Leisure Business Days, ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk