Geplaatst op: 15-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Holland klompen, molens? Nee superjachten!

Holland klompen, molens? Nee superjachten!
Foto: HISWA Holland Yachting Group
Klompen, molens? Nee, superjachten en reparatie van jachten daar is in de welvarende kringen in de wereld Nederland bekend om. Recentelijk werd bekend dat meerdere werven die zich in de grote jachten specialiseren uitbreiden en productiefaciliteiten bouwen. De campagne die inspeelt op de bijzondere positionering van vakmanschap, innovatie verbonden aan Nederland draagt bij aan imago en groei.

37% groei
Uit cijfers van de HISWA van 2015 blijkt dat afgelopen jaar 22 superjachten werden afgeleverd. Dat betekent een groei van 37% ten opzichte van 2014. De waarde van de jachten is enorm, 22 jachten leveren € 1,18 miljard. Deze kleine industrie maar beeldvormend voor Nederland verwacht waarschijnlijk nog meer groei gezien de forse investeringen dit jaar in extra productiefaciliteiten zoals nieuwe hallen.

Typisch Hollands
Internationaal draagt de campagne van het samenwerkingsverband van bedrijven bij aan de typisch Hollandse positionering. Jeroen Sirag, export manager van de HISWA Holland Yachting Group over de campagne Think Yachts, Think Holland: "De campagne startte begin 2014 en heeft als doel de 40 Nederlandse bedrijven sterker te positioneren op internationale markten om zo de export te bevorderen. De campagne kent drie pijlers; ambacht, innovatie en creativiteit. Wij zorgen ervoor dat de diverse doelgroepen overwegen een superjacht of aanverwante producten aan te schaffen, eerst denken aan Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse superjachtcluster wereldwijd leider blijft in de komende jaren.”

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
05/04/24
Exclusief voor leden
Duidelijkheid over beheer oevers langs Friese vaarwegen
Op donderdag 28 maart hebben de veertien gemeenten van het Friese vasteland, Wetterskip Fryslân en Provincie Fryslân een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor het oeverbeheer in Fryslân. Zo is duidelijk wie voor het beheer van de 1.760 kilometer aan oevers langs de Friese vaarwegen verantwoordelijk is.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
11/03/24
Exclusief voor leden
Watersporters nieuwsgierig naar ombouw elektrische of hybride motoren
Van 6 tot en met 10 maart stond het WTC Expo in Leeuwarden in het teken van de watersport tijdens Boot Holland 2024. Duizenden watersportliefhebbers kwamen naar Leeuwarden om de nieuwste trends en ontwikkelingen te ontdekken. Onder meer waren veel bezoekers nieuwsgierig naar elektrische en hybride motoren voor de boot.
28/02/24
Exclusief voor leden
Ecosysteem rond varend erfgoed onder druk
De toekomst van het Nederlands varend erfgoed staat onder druk. Dat komt omdat traditionele verdienmodellen niet meer volstaan omdat eisen van consumenten veranderen. Als de vloot in de toekomst verder krimpt, kan het hele ecosysteem van maritiem erfgoed kritische massa verliezen en verloren gaan.
18/01/24
Exclusief voor leden
Zeeland stelt Fonds Vrijetijdseconomie verder open
Het Zeeuwse investeringsfonds dat eerder alleen open stond voor bedrijven in de verblijfsrecreatie komt ook beschikbaar voor mkb-bedrijven in de dag- en waterrecreatie. De naam van het fonds is ook veranderd naar Fonds Vrijetijdseconomie Zeeland.
22/12/23
82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid
Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...