Geplaatst op: 30-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

Samenwerking drijft cijfer Duitse kampeerders in Overijssel omhoog

In 2015 brachten 115.000 Duitse toeristen hun vakantie door in Overijssel, goed voor 355.000 overnachtingen. De stijging van 25% ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 10%. Dat komt vooral door een samenwerkingsverband van kampeerbedrijven dat zich sterk richt op de Duitse kampeerder.

Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost: "Met name kampeeraccommodaties richten zich nadrukkelijker op de Duitse gast, die vooral in het voor- en naseizoen hun vakantie in Nederland doorbrengen. Dankzij de samenwerking in Euregio verband, met name via het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie’ (GTI) wordt het voor Overijsselse ondernemers steeds aantrekkelijker zich te richten op de Duitse markt. Bovendien is inkomend toerisme één van de speerpunten in het provinciale vrijetijdsprogramma ‘Gastvrij Overijssel’, waarmee de aankomende jaren een extra impuls zal worden gegeven aan deze kansrijke markt.”


Vlamingen komen om te genieten

Nederland is in België een populaire bestemming voor een korte vakantie. In 2015 steeg het aantal Belgische toeristen dat Overijssel bezocht tot 63.000, goed voor 173.000 overnachtingen. Dat is een stijging van 34%, terwijl nationaal de toename 7% bedraagt. MarketingOost heeft in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) campagne gevoerd in Vlaanderen.

Veerle Hellemans, Vlaanderenspecialist bij NBTC: "Vlamingen zijn echte genieters. Op vakantie is genieten de favoriete activiteit en fietsen is daarbij de rode draad.Overijssel is een aantrekkelijke bestemming dankzij het gevarieerde landschap en de uitstekende faciliteiten. Maar het is bovenal de gastvrijheid en de aandacht die men in Overijssel graag besteedt aan zijn gasten die de Vlaming zo charmeert. Op vakantie wordt niet bezuinigd en genieten de Vlamingen volop van al het moois dat de regio te bieden heeft.”


Nat maar goed seizoen?

Toeristische ondernemers in Overijssel zijn overwegend positief gestemd over het toeristisch seizoen van 2016. Ruim 25% verwacht betere resultaten dan vorig jaar, terwijl 8% van de ondernemers een negatieve ontwikkeling verwacht. 65% van de ondervraagden verwacht een vergelijkbaar jaar. Dat blijkt uit de Regiomonitor van MarketingOost. In totaal namen ruim 650 bedrijven deel aan het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd om de ontwikkelingen in de vrijetijdssector in Overijssel in beeld te brengen.
Trefwoorden: kamperen, samenwerking, Overijssel

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Exclusief voor leden
Dierentuinen scoren hoger op bezoekersloyaliteit dan attractieparken
Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen.
29/03/24
Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) doneert 8.000 bomen
De NKC heeft bijna 4 voetbalvelden met bomen gedoneerd voor de Nederlandse bossen. Op deze manier wil de NKC bijdragen aan de toekomstige weerbaarheid van de bossen en de biodiversiteit versterken.
29/03/24
Exclusief voor leden
De meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders
Wat zijn de meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders? Reis- en boekingsportal camping.info dook in haar data en komt met de resultaten.
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Geopark Schelde Delta erkend als UNESCO Geopark
Het gebied van de Schelde en de Scheldemonding is geologisch, cultuurhistorisch en landschappelijk uniek. Zo uniek zelfs, dat de regio zich voortaan een UNESCO Global Geopark mag noemen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Nieuwe waterspeeltuin voor Burgers’ Zoo
De Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo heeft een nieuwe waterspeeltuin geopend. Centraal staat een kabbelend beekje waar in en rondom kan worden gespeeld.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...