Geplaatst op: 21-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NBTC Holland Marketing en provincies trekken samen op in HollandCity strategie

NBTC Holland Marketing en provincies trekken samen op in HollandCity strategie
NBTC Holland Marketing heeft gisteren op haar partnerdag in Leiden een samenwerking met de Nederlandse provincies bezegeld. Dat deden zij door gezamenlijk op een rode knop te drukken waarna het thema Holland Cities, stories to connect werd gepresenteerd.


NBTC ziet in haar HollandCity strategie Nederland als één grote stad met verschillende districten die door verhaallijnen worden verbonden. Met die verhaallijnen moeten toeristen worden verleid ook andere plekken van Nederland te bezoeken. Dat past erg goed in het streven van NBTC naar een duurzame groei van het toerisme. "Investeer in autonome aantrekkingskracht van de regio's en ga niet alleen op de bagagedrager van Amsterdam zitten”, zei NBTC-directeur Jos Vranken op de drukbezochte bijeenkomst.


Samen nieuwe verhaallijnen ontwikkelen

De provincies gaan samen met NBTC nieuwe verhaallijnen ontwikkelen en laden. HollandCity wordt daarbij het kompas voor de transformatie en een belangrijk instrument om uit te stijgen boven lokale en regionale belangen. Daarbij is cofinanciering van rijk en provincies essentieel om zelf toeristisch Nederland te kunnen programmeren.


In 2015 werd de verhaallijn Van Gogh geïntroduceerd bij de internationale bezoekers. Met succes! Door deze verhaallijn zijn Amsterdam met het van Gogh Museum, de regio Arnhem met het Kröller-Müller Museum en Brabant, waar hij geboren is en opgroeide met elkaar verbonden. Nieuwe verhaallijnen zijn ‘Nederland Waterland’ en ‘Mondriaan tot Dutch Design’ die naar verwachting in 2016 worden geïntroduceerd. Verder wordt er gewerkt aan verhaallijnen ‘Hanzesteden’, ‘Castles and Countryhouses’, ‘Gouden Eeuw’ en ‘Dutch Cuisine’. Een verhaallijn rondom het thema ‘Bloemen’ volgt later.



Een eerste belangrijke stap

Vorig jaar presenteerde NBTC haar nieuwe Holland Branding & Marketing Strategie waar voor het eerst werd ingezet op een duurzame groei van het toerisme. Spreiding in tijd en ruimte werd het devies voor de komende jaren. Waar NBTC in het verleden in het buitenland de kaarten vooral op de Holland-iconen de steden en de kust  zette, krijgen nu ook andere parels van Nederland een plaats in de etalage. Om die verhaallijnen visueel te ondersteunen werd vorig jaar al een metrokaart van Nederland met de diverse verhaallijnen geïntroduceerd. Met het aanhaken van de provincies worden deze verhaallijnen ook in de regio verankerd en trekken NBTC en provincies samen op. "Vandaag is een eerste belangrijkste stap en we roepen iedereen op om de verhaallijnen tot leven te brengen”, verwoordde één van de gedeputeerden het algemene gevoelen treffend.


NBTC wil toerisme in goede banen leiden

Was NBTC-directeur Jos Vranken vorig jaar nog voorzichtiger in het debat rond de drukte op bepaalde toeristische hotspots, nu was hij veel uitgesprokener. Aan de ene kant hekelde hij het soms ongenuanceerde en populistische debat maar zag ook wel de urgentie om de groei van het toerisme en het debat in goede banen te leiden. "We willen ruimte bieden aan groei die recht doet aan zowel toeristen als bewoners”, zei hij in Leiden. "Dat moeten we doen door ruimte en richting te geven aan de groei om de potentie van Nederland te verzilveren.” Verder kondigde Vranken aan het balansdebat actief te gaan agenderen en riep de aanwezigen op om een samenhangend en nationaal toeristisch beleid te ontwikkelen.





Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/hollandmarketing/hollandcity.htm
Trefwoorden: inkomend toerisme, marketing, spreiding, provincies

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...