Geplaatst op: 12-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
Publicatie: Vrijetijdstudies 2016-1

Onderzoeksagenda Reisbranche

Interview met Shannon Yska, manager van Reiswerk

Onderzoeksagenda Reisbranche
Reiswerk heeft in samenwerking met ANVR, reisbedrijven en het toeristisch onderwijs in de zomer van 2015 de Onderzoeksagenda Reisbranche ontwikkeld. Deze nationale onderzoeksagenda laat zien wat de thema’s en onderwerpen zijn waar de branche behoefte aan heeft en waarop de branche de komende jaren het wetenschappelijk en hbo-onderzoek wil richten. In deze editie van het Oog vragen we Shannon Yska, manager van Reiswerk, naar de achtergronden van deze onderzoeksagenda en de resultaten die tot nu toe zijn geboekt.


Allereerst voor onze lezers een korte introductie van Reiswerk. Wat is Reiswerk precies?

‘Reiswerk is het samenwerkingsverband tussen werkgevers (ANVR) en werknemers (vakbonden FNV, CNV en De Unie) in de reisbranche en wij zijn er voor iedereen die in de reisbranche werkt of dat zou willen. Wij werken aan voldoende toekomstbestendige professionals in de reisbranche. We bieden informatie en tools en voeren projecten uit op het gebied van arbeidsmarktontwikkeling, leren en employability, en arbeidszaken.’


Wat was de aanleiding om een onderzoeksagenda voor de reisbranche te maken?

‘De reisbranche is de afgelopen jaren volop in verandering. Die veranderingen worden veroorzaakt door technologische ontwikkelingen, veranderend gedrag van consumenten, globalisering en duurzaamheid. Reisbedrijven veranderen mee. De keuzes die reisbedrijven daarbij maken worden makkelijker, als je die kunt baseren op de juiste facts and figures. We wilden daarom graag de focus van het wetenschappelijk en hbo-onderzoek naar het uitgaande toerisme leggen op de thema’s die de toekomst van de branche gaan bepalen en die de branche zelf belangrijk vindt. Goed onderzoek op de thema’s die ertoe doen, brengt ons als reisbranche verder en helpt ons om klaar te zijn voor de toekomst.’


Hoe verhoudt de onderzoeksagenda zich met de Branchevisie 2025?

‘De Branchevisie 2025 hebben we in 2012 samen met kopstukken uit de branche opgesteld. Het geeft een beeld van voor de branche belangrijke ontwikkelingen. De branchevisie vormt de basis voor de Nationale Onderzoeksagenda en legt een stevig fundament onder die agenda.’


Wat willen jullie met een onderzoeksagenda voor de reisbranche bereiken?

‘Reiswerk werkt aan voldoende toekomstbestendige professionals voor de reisbranche. Alleen als je weet in welke richting de reisbranche zich ontwikkelt, kun je werken aan die doelstelling. Daarom doen we zelf gedegen arbeidsmarktonderzoek en verzamelen we de statistieken op ons Reiswerk Dashboard. Daarnaast heb je feiten en cijfers nodig die dieper graven of op een abstracter niveau een blik in de verdere toekomst werpen. Het onderzoek dat voortkomt uit de nationale onderzoeksagenda moet ons en de branche helpen om toekomstbestendig te blijven en te kunnen blijven inspelen op de veranderingen die op ons af komen.’


Wat zijn de thema’s waar onderzoekers zich op moeten richten?

‘De branchevisie laat zien welke thema’s de toekomst van de branche zullen gaan bepalen. Die thema’s zijn: de maatschappelijke betekenis van toerisme voor consumenten en de maatschappij, duurzaamheid en ethiek, nieuwe consumenten en werknemers, innovaties in de toeristische keten en de invloed van politiek-economische en bestuurlijk-juridische veranderingen op de toeristische sector.’


Jullie bieden zowel studenten als wetenschappers ondersteuning. Wat zijn de mogelijkheden?

‘Voor hbo-studenten heeft Reiswerk de Reiswerk Onderzoeksbeurs. Daarnaast subsidieert Reiswerk promovendi op universiteiten. De onderzoeksagenda vormt de basis voor beide. Je komt alleen in aanmerking voor de Onderzoeksbeurs of een subsidie op je PhD als je onderzoek doet naar één van de thema’s uit de nationale onderzoeksagenda. De uitkomsten van dat onderzoek helpen de branche om sterk en stevig klaar te staan voor de toekomst.’


De onderzoeksagenda staat sinds de zomer van 2015 online. Hoe zijn de reacties tot dusverre?

‘De reacties zijn positief. De branche waardeert het dat we op deze manier focus aanbrengen aan het wetenschappelijk en hbo-onderzoek. De eerste Onderzoeksbeurs die we hebben uitgegeven heeft een prachtig onderzoek naar Corporate Social Responsibility opgeleverd en geeft inzicht in hoe dat bijdraagt aan het financiële resultaat van een reisbedrijf. Daarnaast zijn vorig jaar 3 PhD-kandidaten gestart die onderzoek doen naar disability and travel, nieuwe businessmodellen in de reisbranche en naar online media en travel. Ook dit zijn mooie onderzoeken die de reisbranche helpen om toekomstbestendig te zijn en te blijven.’


Waar hopen jullie over vijf jaar te staan?

‘Over vijf jaar willen we graag een rijke opbrengst aan onderzoeksresultaten hebben, die voortkomen uit de nationale onderzoeksagenda en die de branche geholpen hebben de juiste beslissingen te nemen, zodat die sterk en stevig de toekomst in kan kijken.’

Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, celth

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Exclusief voor leden
Dierentuinen scoren hoger op bezoekersloyaliteit dan attractieparken
Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen.
29/03/24
Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) doneert 8.000 bomen
De NKC heeft bijna 4 voetbalvelden met bomen gedoneerd voor de Nederlandse bossen. Op deze manier wil de NKC bijdragen aan de toekomstige weerbaarheid van de bossen en de biodiversiteit versterken.
29/03/24
Exclusief voor leden
De meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders
Wat zijn de meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders? Reis- en boekingsportal camping.info dook in haar data en komt met de resultaten.
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Geopark Schelde Delta erkend als UNESCO Geopark
Het gebied van de Schelde en de Scheldemonding is geologisch, cultuurhistorisch en landschappelijk uniek. Zo uniek zelfs, dat de regio zich voortaan een UNESCO Global Geopark mag noemen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Nieuwe waterspeeltuin voor Burgers’ Zoo
De Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo heeft een nieuwe waterspeeltuin geopend. Centraal staat een kabbelend beekje waar in en rondom kan worden gespeeld.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...