Geplaatst op: 10-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Belgen wijzigen vakantieplannen door EK

Belgen wijzigen vakantieplannen door EK
Nederland is niet vertegenwoordigd op het EK Voetbal. Ons land heeft zich niet gekwalificeerd, de Belgen wel en dat heeft invloed op het vakantiegedrag van onze zuiderburen. Twintig procent van de Belgen past zijn vakantie door het EK aan. Dat blijkt uit onderzoek van wes research & strategy onder 2.000 volwassen Belgen. Het EK heeft een grotere invloed op de reisplannen van de Franstaligen (24%) dan van de Nederlandstaligen (16%).


De plannen worden gewijzigd om de verrichtingen van de Rode Duivels thuis te kunnen volgen of om Frankrijk in die periode te ontlopen. Een kleine 3% van de Belgen gaat speciaal voor het EK naar Frankrijk.


Veel verschillende aanpassingen

Bij 80% heeft het EK geen enkele invloed op de reisplannen (sowieso andere periode, gaat toch niet op reis, ...). Bij 8,9% worden de reisplannen (periode, bestemming) niet echt beïnvloed, maar ze zorgen er wel voor dat ze het EK makkelijk kunnen volgen vanop hun vakantiebestemming (tv, groot scherm, ...). 6,4% zal omwille van het EK in een andere periode reizen. 3,6% om het EK thuis/in eigen land te kunnen volgen, 2,8% om de voetbalgekte, de hogere prijzen, ... in Frankrijk te vermijden. 1,7% reist omwille van het EK in die periode naar een andere bestemming dan Frankrijk. 2,8% reist speciaal omwille van het EK naar Frankrijk. 1,7% doet dit om één of meerdere matchen bij te wonen, 1,1% om de voetbalsfeer in het algemeen te beleven.



EK heeft grotere invloed op Franstaligen

Er zijn een aantal verschillen merkbaar tussen Nederlandstaligen en Franstaligen. Het EK heeft een grotere invloed op de reisplannen van de Franstaligen (ongeveer 24% wordt beïnvloed) dan van de Nederlandstaligen (16% wordt beïnvloed). 11,4% van de Franstaligen zorgt ervoor dat ze het EK makkelijk kunnen volgen op de bestemming, ten opzichte van 6,8% van de Nederlandstaligen. 4,1% van de Franstaligen reizen speciaal naar het EK (2,7% woont een match bij, 1,4% gaat voor de sfeer), ten opzichte van 1,7% van de Nederlandstaligen (0,9% woont een match bij, 0,8% gaat voor de sfeer).


Over wes research & strategy

wes is een onderzoeks- en adviesbureau uit Brugge dat marktonderzoek verricht en strategisch advies verleent aan bedrijven, overheden en organisaties. We begeleiden onze klanten in het maken van keuzes op basis van feiten en cijfers. wes research & strategy is onder andere marktleider in onderzoek naar de Belgische reismarkt. Het reisgedrag van de Belgen wordt op continue basis gemeten.

Trefwoorden: evenementen, sporevenementen, vakantieplannen

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...