Geplaatst op: 29-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaamse provincies gaan binnenlands toerisme extra ondersteunen

Vlaamse provincies gaan binnenlands toerisme extra ondersteunen
De vijf Vlaamse provincies gaan samen met Logeren in Vlaanderen 200.000 euro extra uittrekken voor het stimuleren van het binnenlands toerisme.


Logeren in Vlaanderen is een publiek-private samenwerking tussen de vijf Vlaamse provincies (Provincie Antwerpen, Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen, Limburg en West-Vlaanderen) en de private logiessector (Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme). Bij de organisatie zijn ruim 500 kleine logiesondernemers aangesloten die onder de naam Logeren in Vlaanderen Vakantieland gezamenlijk campagne voeren.


Logiesondernemers hebben lagere bezetting

Uit online onderzoek door de provincies bij kleinschalige logiesuitbaters in Vlaanderen, blijkt zij dit jaar wel een extra stimulans kunnen gebruiken. Hoewel 77% geen impact ondervond, is er toch ook 23% van de ondervraagde logies dat aangeeft dat ze het laatste half jaar een lagere bezetting hebben als dezelfde periode het jaar voordien. Uiteraard spelen factoren mee zoals het weer en een vroege paasvakantie, maar na de aanslagen op 22 maart kreeg 46% van de logiesuitbaters te maken met annuleringen en/of minder boekingen. Logischerwijs kwamen de meeste annuleringen (77%) uit het buitenland, waardoor de impact voor uitbatingen met een groter aandeel buitenlandse toeristen, sterker voelbaar is. Er was echter ook een kleiner percentage landgenoten die hun binnenlandse vakantie afbliezen.


Provincies nemen verantwoordelijkheid

Gedeputeerde voor toerisme van de provincie Antwerpen Bruno Peeters legt uit: "Als provincies zijn we verantwoordelijk voor het beleid inzake binnenlands toerisme. We zullen op korte termijn maatregelen uitwerken om vakanties in eigen land een extra stimulans te geven.” Logeren in Vlaanderen zal de logiesuitbaters ook steunen door tarieven voor de promotiecampagne van Vlaanderen Vakantieland niet te verhogen.


Succesvolle campagne

De provinciale toeristische organisaties in Vlaanderen zetten met succes in op het promoten van vakantie in eigen land. Het aantal overnachtingen van Belgen in Vlaanderen steeg zo tussen 2009 en 2014 jaarlijks gemiddeld 2,9%. De campagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland leverde vorig jaar 126.111 boekingen op, een groei van 19% ten opzichte van 2014. Per persoon, per nacht wordt gemiddeld 93 tot 97 euro uitgegeven. Dat resulteert in een gemiddelde besteding per boeking van 481 tot 537 euro. In totaal wordt het macro-economisch effect van de campagne op 65,3 miljoen euro geraamd, dat was in 2012 nog maar 29 miljoen euro. Vorig jaar werd 840.000 euro in de campagne Logeren in Vlaanderen Vakantieland geïnvesteerd.


Gezamenlijke acties verder uitwerken

Op 2 mei zitten de initiatiefnemers samen met de toeristische steden en ondernemers om gezamenlijke positieve acties uit te werken. "Als we de middelen verder kunnen opladen vanuit andere betrokken overheden en we samen met de vakantiemakers extra inzetten op positief onthaal, wordt een bijkomende brede campagne mogelijk”, legt gedeputeerde Peeters uit. "Onze eigen inwoners worden zo ook onze ambassadeurs naar de buitenlandse toeristen.”


Link: http://www.logereninvlaanderenvakantieland.be/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, vlaanderen, campagnes, kleinschalig logies,

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...