Geplaatst op: 26-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

NBTC en Identity Matching Academy organiseren cursus Destination Branding

NBTC en Identity Matching Academy organiseren cursus Destination Branding
Hoe onderscheid je je als gemeente of regio ten opzichte van andere gemeentes of regio’s. Met een pakkende slogan? Met een opvallend logo? Met glanzend promotie-materiaal? Met Citymarketing? Of met een aanbod dat passend is bij de eigen identiteit? En hoe organiseer je dat? Alleen of met stakeholders?

Om antwoord op deze vragen te geven organiseert de Identity Matching Academy in samenwerking met NBTC Holland Marketing de cursus Destination Branding. De tweedaagse cursus maakt gebruik van de Identity Matching Methode: een methode die een unieke claim én werkwijze creëert voor een gemeente of regio. Na afloop kan een consistent integraal merkbeleid worden opgesteld met als resultaat een positief effect op het aantrekken van bewoners, bedrijven en bezoekers binnen de gemeente of regio.

"Persoonlijk heb ik veel van de cursus opgestoken. Bijvoorbeeld extra kennis en nieuwe inzichten op het gebied van Destination Branding, maar ook de kunst om van iets ontastbaars als identiteit iets tastbaars te kunnen maken en daar stakeholders uit het gebied in te kunnen meenemen. Het heeft ons erg goed geholpen om scherp te krijgen wat de verschillende krachten van de kustplaatsen in Noord-Holland zijn en hoe zij dicht bij hun eigen identiteit kunnen blijven om zich van elkaar te kunnen onderscheiden."


Martijn Lucas, Provincie Noord-Holland


De Identity Matching Methode biedt bestemmingen de mogelijkheid om zelf de ontwikkeling van hun ‘bestemming’ ter hand te nemen. Op die manier ontwikkelen zij duurzaam kennis, kunde en netwerk en kunnen budgetten optimaal worden benut.

De methodiek start met het vaststellen van de eigen Identiteit en Ambities (fase 1) en het bepalen van het waardenlandschap of wel een Marketing Landscape (fase 2) waarmee een eigen markt ontwikkeld kan worden. Daarna wordt door middel van een sterk concept een merk ontwikkeld om dat Marketing Landscape ook echt te kunnen claimen (fase 3).

Het proces eindigt met het bepalen van ontwikkelings- en promotiedoelstellingen en het inrichten van de organisatie om die doelstellingen te bereiken (fase 4). Voor elke fase is bepaald welk stappenplan doorlopen moet worden om het gewenste resultaat te bereiken.

"Ik heb de opleiding(en) geweldig gevonden. Allereerst al om in het enthousiasme van Ellen en Paulus opgenomen/ingezogen te mogen worden. Maar ook om vanuit een beleidsbril met concept-ontwikkeling bezig te zijn. Vaak blijf je als beleidsmedewerker op visieniveau hangen, uiteraard wel met beide benen op de grond waarbij je feeling met de praktijk hebt maar nu heb ik meer geleerd: is het product waar je mee bezig bent wel levensvatbaar?"


Marjan Nikolaj, Medewerker economie & recreatie Gemeente Texel


Inschrijven kan tot 29 april via de site van NBTC Holland Marketing. Meer lezen over de Identity Matching Methode? Lees dan het interview dat Paulus Emden Huitema en Ellen Honig gaven voor NRIT Magazine.
Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/over-het-nbtc/cursus-destination-branding-1.htm
Trefwoorden: identiteit, branding

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...