Geplaatst op: 17-02-2016

Kansen voor de Nederlandse kust

Kansen voor de Nederlandse kust
hans engbers / Shutterstock.com

Vorig jaar verbleven bijna 2,3 miljoen buitenlandse bezoekers aan de Nederlandse kust, waarvan bijna 1,6 miljoen Duitsers en bijna 420.000 Belgen. In totaal gaven de buitenlandse bezoekers daarbij bijna 1,2 miljard euro uit.


De goede fiets- en wandelmogelijkheden, goede bereikbaarheid, vriendelijke bevolking en weids uitzicht worden als sterke punten van de Nederlandse kust genoemd. Dit blijkt onder meer uit het onderzoek ‘Kustmonitor 2015’ van NBTC Holland Marketing.


Waarom bezoeken toeristen de kust?

Het beleven van de natuur wordt door Duitsers als belangrijkste motivatie gegeven voor een bezoek aan de Nederlandse kust. De Belgen komen met name om uit te rusten en te relaxen. Daarnaast wordt de Nederlandse kust relatief vaak geassocieerd met mooie en weidse stranden. Ook de zuivere lucht, rust en vrije natuur komen veel voor in de (spontane) associaties.


Waar liggen nog kansen?

Het profiel van de Nederlandse kust is weliswaar krachtig, maar het onderzoek biedt ook aanknopingspunten om verder te ontwikkelen. Groot potentieel hebben vooral restaurants met streekgerechten, het ontdekken van het achterland, historische bezienswaardigheden bezoeken en verblijven in kleinschalige accommodaties. Vooral in België zijn daarnaast ook thematische wandel- en fietsroutes interessante aanvullingen op het aanbod langs de Nederlandse kust.


Wat doet NBTC?

De kust is en blijft een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van ons land. NBTC zet zich in om, samen met partners, de Nederlandse kust blijvend onder de aandacht te brengen van (potentiële) bezoekers. Buitenlandse bezoekers worden verleid om ook in het laagseizoen een bezoek te brengen aan de Nederlandse kust. Dit past bij de strategie van NBTC om de bezoekers meer te spreiden in tijd en ruimte.


Wat heeft NBTC onderzocht?

De concurrentie met andere, met name Noordwest-Europese, kusten is groot. Om inzicht te krijgen in de concurrentiepositie van de Nederlandse kust heeft NBTC uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder Belgische en Duitse consumenten. De bekendheid, concurrentiepositie en het imago van de Nederlandse kust zijn in kaart gebracht. Daarnaast zijn er ook aspecten meegenomen die aanknopingspunten kunnen bieden voor verdere product- of gebiedsontwikkeling langs de Nederlandse kust.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/cijfersentrends.htm
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, kust, kustgebieden

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...