Geplaatst op: 15-12-2015
Auteur: Goof Lukken
NHTV

VrijetijdsTrends 2016

Ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal

VrijetijdsTrends 2016
Drie trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in 2016: ingetogen genieten, puur samen, mobiel digitaal. Ook dit jaar presenteert trendwatcher, oprichter van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken de VrijetijdsTrends 2016. Economisch merken we het herstel, maar in 2016 gaan we vooral ingetogen genieten We zijn nog steeds waakzaam als het gaat om het wankele herstel van de crisis. De druk op onze vrije tijd neemt door de nieuwe participatiesamenleving steeds meer toe. Méér tijd gaat in mantelzorg, vrijwilligerswerk en sociale betrokkenheid zitten. Logisch dus dat we weer meer samen willen genieten (met familie, vrienden, buren) van pure momenten en producten. We gaan voor pure, natuurlijke en duurzame relaties en belevingen. De technologie blijft daarnaast een steeds grotere rol spelen in onze vrije tijd. Door de komst van smartphones zijn de grenzen tussen werk en vrije tijd minder helder. De technologie helpt ons ook in onze vrije tijd en brengt ons nieuwe belevingen. Door het gebruik van virtual reality en digital wearables verplaatsen en informeren we ons snel. Ook spelen apps een steeds grotere rol tijdens ons dagje uit.


Ingetogen genieten

Genieten mag weer in de vrije tijd nu de economische crisis voorbij lijkt te zijn. We kiezen er echter wel voor om meer ingetogen te genieten. Ingetogen in de uitgaven (minder groots en meer en vaker kleine genietmomenten) en in de uitbundigheid. De dreiging van terrorisme ligt nog steeds op de loer en de Nederlandse moraal ‘Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ lijkt weer terug. Samen zijn, doen en denken lijkt een belangrijke rol te hebben in de vrije tijd. Dit komt tot uiting in de groei van familie- en vriendenweekenden, waarop grote bungalowaanbieders zoals Center Parcs en Landal GreenParks inspelen. Ook de camping is terug van weggeweest. Voor eerst is de verkoop van caravans weer gestegen: knus op de camping kan weer. Er is zelfs een Frans campingconcept (Huttopia) dat haar eerste shop in Nederland opent Ook uit het succes van Escape Rooms blijkt dat samen aan iets werken en over iets denken past in deze tijd. De babyboomers kopen mogelijk eerder een camper dan een tweede huis. Dagjes uit worden voordeliger door de grote succesvolle kortingsacties van de supermarktketens. Door de participatiemaatschappij gaan we weer ouderwets zorgen voor elkaar. In onze vrij tijd is aandacht voor toegankelijkheid dan ook onmisbaar.


Puur samen

De hang naar natuurlijke producten en authentieke belevingen groeit nog steeds. In ons voedsel kiezen we steeds meer voor pure producten waardoor restaurants ook vaker ‘het verhaal’ achter de producten deelt met hun gasten. Delen en het samen maken van verhalen staat ook steeds vaker centraal in pretparken. De Efteling koos bewust voor een verhaal en authentieke sfeer rondom de introductie van hun nieuwe achtbaan Baron 1898, en opent in 2016 een attractie rondom het klassieke verhaal Pinokkio. Maar ook samen iets unieks beleven (ofwel crazy leip) en een uitdaging aangaan lijkt de trend. Walibi opent in het voorjaar van 2016 een nieuwe rollercoaster die jongeren uitdaagt opnieuw ‘hard te gaan’. Ook de natuur blijft een succesvol thema. Komend jaar opent de geheel vernieuwde Wildlands Adventure Zoo (voorheen Dierenpark Emmen). Bezoekers gaan er niet alleen dieren zien, maar vooral ook beleven aan de hand van diverse expedities. Ook krijgt Nederland in Ouwehands Dierenpark Rhenen één van de meest iconische diersoorten binnen de landsgrenzen: de reuzenpanda.


Het succes van het thema natuur komt ook naar voren in de verblijfrecreatie. Nabij Disneyland Parijs opent bijvoorbeeld Villages Nature, een bungalowpark 3.0 met een uniek thermaal meer dat door aardwarmte continu 30 graden Celsius is. Dit project is dankzij de samenwerking tussen Disney en het Franse moederbedrijf van Center Parcs, Pierre et Vacances, tot stand gekomen.


Mobiel digitaal

Technologie is niet meer weg te denken uit onze vrije tijd in 2016 De smartphone is voor veel mensen het basisstation van het dagelijks leven. Via dit mobiele apparaat hebben we continu contact met werk en privé. Het bevat onze muziekcollectie, die we natuurlijk streamen, en biedt ons ontspanning in de vorm van games en films/ YouTube/ Netflix. In 2016 zullen we zien dat wearable technologie in de vorm van Google Glass, smartwatches en virtual reality (VR) brillen toeneemt. Ze gaan integraal onderdeel uitmaken van onze vrije tijd, zowel thuis als op locatie. Zo worden reeds VR-technieken gebruikt bij het boeken van reizen, voor promotionele doeleinden en voor extra belevingen, zoals de combinatie van een achtbaan en VR: de VR-coaster.


Ook Fitbit technologie wordt gebruikt om onze sportprestaties in de vrije tijd te meten en delen. Dat kan bijvoorbeeld via apps als Strava en RunKeeper. Bovendien kunnen we via onze smartphone ons huis slimmer en beter bedienen en volgen. We blijven 24/7 op de hoogte van alle nieuws, zowel dicht bij huis als all over the world.


VrijetijdsTrends updates

Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van vele data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met de bovengenoemde drie hoofdtrends geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Trends zijn steeds vluchtiger en soms veelomvattend. Dat is de reden dat we, in tegenstelling tot eerdere jaren, niet meer de lijst produceren van wat ‘in’ en ‘uit’ is in de vrije tijd. De VrijetijdsTrends zijn inmiddels wel een begrip in de branche en blijken vaak een handig hulpmiddel om ondernemers aan te zetten tot innovatie en inspiratie. Daarom volgen er in 2016 regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden van toepassingen van trends op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Link: http://www.vrijetijdstrends.nl/
Trefwoorden: trends

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
11/05/23
Seminar: Stuur je gast eens weg
Hoe kun je gasten een onvergetelijke vakantie bieden? Die vraag staat centraal op het seminar ‘Stuur je gast eens weg’. Een middag die zowel voor ondernemers in dag- als verblijfsrecreatie interessant is.
13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
09/09/20
Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
16/03/20
Borgstelling MKB staat open, wat is er mogelijk?
Het was al aangekondigd maar sinds vandaag staat de verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling open. Wat betekent dat voor ondernemers?

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...