Geplaatst op: 05-12-2015

Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden

Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden
Vlnr Falco de Klerk Wolters (Stenden), Wicher Meijer (NHTV), Nel Verhoeven (HZ), Theo Ruys (RvT CELTH/Figi), Bram Gräber (KLM/AF) en uitgever Arend Jan Kornet (NRITMedia)
Op 4 december werd het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 ten doop gehouden. Daartoe werd het aangeboden aan de Raad van toezicht van CELTH, die in Zeist bijeen was. Het nu 570 pagina’s dikke Trendrapport is een veelgebruikt inspiratiewerk voor de branche, dit jaar uitgebreid met gegevens van CBS. Tevens voorziet in een belangrijke behoefte waar het de terugkoppeling van onderzoeken naar het onderwijs betreft. Veel hogescholen hebben een collectief abonnement voor hun studenten.



Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen. Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform hebben we veel over het rapport gepubliceerd. Een overzicht van alle artikelen staat hier: www.nritmedia.nl/kennisbank/35268

Met ingang van deze editie (2015) gaat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het Trendrapport participeren. Zij geven in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding.

In deel één van het Trendrapport zoals vertrouwd een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste trends waar we volgens toonaangevende deskundigen in de nabije toekomst mee te maken krijgen.

In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden twaalf verschillende deelsectoren van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:

  • Belevingsbenchmark van dagattracties - Bert Smit en Tjeerd Zandberg
  • iBeacons en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
  • Effectief reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een gestructureerde en actieve aanpak - Corné Dijkmans
  • Voor niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar – Jeroen Vinkesteijn
  • De trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en transmediale storytelling - Goof Lukken
  • Wie eet er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige platforms - Tjeerd Zandberg
  • Economische impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel – Jeroen Klijs
  • CARMATOP, een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs – Eke Eijgelaar en Paul Peeters
  • De (on)mogelijkheden van nieuwe data – Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
  • Toerisme en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en Nico Heerschap
  • Cultuur en toerisme – Nico Heerschap
  • De ANWB wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit – Diana Korteweg Maris en Carin van Berkel
  • De belevingswaarde van podiumkunsten – Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
  • Nederlanders houden van fietsen – Carin van Berkel en Jeanette van ’t Zelfde
  • Wie is de vaste gast? – Jorrit Bijl en Margreet Toonen

Link: http://www.nritmedia.nl/store/35/

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...