Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden
Vlnr Falco de Klerk Wolters (Stenden), Wicher Meijer (NHTV), Nel Verhoeven (HZ), Theo Ruys (RvT CELTH/Figi), Bram Gräber (KLM/AF) en uitgever Arend Jan Kornet (NRITMedia) Op 4 december werd het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 ten doop gehouden. Daartoe werd het
aangeboden aan de Raad van toezicht van CELTH, die in Zeist bijeen was.
Het nu 570 pagina’s dikke Trendrapport is een veelgebruikt
inspiratiewerk voor de branche, dit jaar uitgebreid met gegevens van
CBS. Tevens voorziet in een belangrijke behoefte waar het de
terugkoppeling van onderzoeken naar het onderwijs betreft. Veel
hogescholen hebben een collectief abonnement voor hun studenten.
Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid
tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt
naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst
inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en
ontwikkelingsrichtingen. Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform hebben we veel over het rapport gepubliceerd. Een overzicht van alle artikelen staat hier: www.nritmedia.nl/kennisbank/35268Met ingang
van deze editie (2015) gaat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het
Trendrapport participeren. Zij geven in deel
twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische
ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. In deel één van het Trendrapport zoals
vertrouwd een concreet en helder overzicht van de demografische, economische,
politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet
opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste
trends waar we volgens toonaangevende deskundigen in de nabije toekomst mee te
maken krijgen. In deel drie van het Trendrapport toerisme,
recreatie en vrije tijd worden twaalf verschillende deelsectoren van de
gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van
het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die
door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:
- Belevingsbenchmark
van dagattracties - Bert Smit en Tjeerd Zandberg
- iBeacons
en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom
dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
- Effectief
reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een
gestructureerde en actieve aanpak - Corné Dijkmans
- Voor
niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar –
Jeroen Vinkesteijn
- De
trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en
transmediale storytelling - Goof Lukken
- Wie eet
er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige
platforms - Tjeerd Zandberg
- Economische
impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel –
Jeroen Klijs
- CARMATOP,
een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs – Eke
Eijgelaar en Paul Peeters
- De
(on)mogelijkheden van nieuwe data – Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
- Toerisme
en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en
Nico Heerschap
- Cultuur
en toerisme – Nico Heerschap
- De ANWB
wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit – Diana Korteweg Maris en Carin
van Berkel
- De
belevingswaarde van podiumkunsten – Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
- Nederlanders
houden van fietsen – Carin van Berkel en Jeanette van ’t Zelfde
- Wie is
de vaste gast? – Jorrit Bijl en Margreet Toonen
Link: http://www.nritmedia.nl/store/35/
Topics:Attractieparken, Beleid, CELTH, Cultuur, Dagrecreatie, Duurzaam toerisme, Evenementen, Horeca, Leisure, Marketing, Natuur, Onderzoek, Reis & vervoer, Retail, Sport, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie, Watersport, Wellness, Zakelijk toerisme
|
|
17/12/25
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
|
17/12/25
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
|
17/12/25
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
|
17/12/25
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
|
17/12/25
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
|
17/12/25
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
|
16/12/25
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
|
16/12/25
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
|
|
07/01/26 t/m 08-01-26
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
|
08/01/26 t/m 11-01-26
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
|
27/01/26 t/m 30-01-26
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
|
12/02/26
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|