Nederlanders geven weer meer uit aan vakanties, aantal vakanties stabiel
Half miljard euro meer uitgegeven aan vakanties
In totaal hebben Nederlanders in 2015 zo’n 16 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 13 miljard in het buitenland en 3 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2014 zijn de totale vakantiebestedingen met 500 miljoen euro gestegen (+3%). Van deze relatief sterke stijging profiteerden zowel eigen land (+4%) als het buitenland (+3%).
Spanje laat meeste groei zien
Het aantal buitenlandse vakanties is het afgelopen jaar licht gestegen. In totaal werden er zo’n 18,1 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen, een stijging van zo’n 150.000 vakanties (+1%). Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan met zo’n 3,4 miljoen vakanties, gevolgd door Frankrijk met 2,6 miljoen. Het aantal vakanties bleef voor Duitsland en Frankrijk vrijwel gelijk aan vorig jaar. De nummer drie – Spanje – zag het aantal vakanties wederom flink groeien (+6%). Opvallend was verder dat Griekenland, ondanks alle problemen van afgelopen jaar, slechts een bescheiden min noteerde (-4%).
Tabel 1: Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2014 – 30 september 2015)
Bestemmingen |
Aandeel (%) |
Aantal vakanties (x 1.000) |
||
|
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
1. Duitsland |
19 |
19 |
3.380 |
3.380 |
2. Frankrijk |
15 |
14 |
2.610 |
2.620 |
3. Spanje |
10 |
11 |
1.860 |
1.970 |
4. België |
8 |
8 |
1.430 |
1.430 |
5. Oostenrijk |
7 |
6 |
1.110 |
1.160 |
6. Italië |
6 |
6 |
1.090 |
1.060 |
7. Groot-Brittannië |
5 |
5 |
870 |
860 |
8. Turkije |
4 |
4 |
770 |
700 |
9. Griekenland |
4 |
4 |
730 |
700 |
10. Portugal |
3 |
2 |
490 |
420 |
Overige bestemmingen |
20 |
21 |
3.590 |
3.770 |
Totaal |
100 |
100 |
17.930 |
18.070 |
Bron: NBTC-NIPO Research
Lichte daling binnenlandse vakanties
Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 200.000 gedaald naar 17 miljoen (-1%). De daling kwam in z’n geheel voor rekening van de zogenaamde vaste standplaatsvakanties (vakanties in eigen tweede woningen, boten, stacaravans e.d.). Vakanties in accommodaties die gehuurd worden lieten groei zien (+1%). Met name vakanties in een bungalow(park) waren in trek (+4%). Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,2 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Veluwe volgt met 1,9 miljoen vakanties op de tweede plaats. Het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen daalde licht (-2%), terwijl de Veluwe een lichte plus liet zien (+1%).
Tabel 2: Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2014 – 30 september 2015)
Bestemmingen |
Aandeel (%) |
Aantal vakanties (x 1.000) |
||
|
2014 |
2015 |
2014 |
2015 |
1. Noordzeebadplaatsen |
13 |
13 |
2.220 |
2.170 |
2. Veluwe en Veluwerand |
11 |
11 |
1.870 |
1.890 |
3. Groningse, Friese en Drentse zandgronden |
10 |
10 |
1.720 |
1.710 |
4. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg en Rijk van Nijmegen |
9 |
10 |
1.570 |
1.630 |
5. West- en Midden-Brabant |
9 |
9 |
1.540 |
1.510 |
6. Twente, Salland en Vechtstreek |
7 |
8 |
1.270 |
1.380 |
7. Waddeneilanden |
5 |
6 |
930 |
970 |
8. IJsselmeerkust |
7 |
5 |
1.190 |
910 |
9. Zuid-Limburg |
5 |
5 |
930 |
860 |
10. Deltagebied |
3 |
4 |
580 |
600 |
Overige bestemmingen |
19 |
20 |
3.330 |
3.370 |
Totaal |
100 |
100 |
17.180 |
16.990 |
Bron: NBTC-NIPO Research
Het CVO
Het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is een grootschalig consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research. In het CVO wordt onder een vakantie verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met ten minste een overnachting. Het gaat daarbij zowel om binnen- als buitenlandse vakanties. Het onderzoeksjaar van het ContinuVakantieOnderzoek 2015 liep van 1 oktober 2014 t/m 30 september 2015.