Geplaatst op: 18-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RetailDeals voor vitale binnensteden

RetailDeals voor vitale binnensteden
Minister Kamp van Economische Zaken heeft afspraken gemaakt met 31 gemeenten over het aantrekkelijk houden van winkelstraten en de toekomst van de detailhandel. Deze afspraken zijn vastgelegd in de zogeheten RetailDeals. Hierin beloven gemeenten dat ze hun winkelgebieden gaan versterken in samenwerking met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Gezamenlijk maken ze een visie en een concreet actieplan. Daarin benoemen ze op welke plekken winkels kansrijk zijn en op welke plekken niet, om leegstand te voorkomen.


"Ik complimenteer deze 31 gemeenten met hun durf om deze afspraken vast te leggen. Dat vraagt naast goede afstemming en een gedegen visie, soms ook het maken van moeilijke keuzes. Op die manier werken alle betrokkenen samen toe naar aantrekkelijke winkelgebieden die toekomstbestendig zijn. Waar de winkelier een goede boterham kan verdienen. En waar de consument graag tijd doorbrengt omdat hij er een combinatie van winkels, horeca en cultuur vindt."


Minister Kamp van Economische Zaken




Dertig procent overcapaciteit
Naar schatting kent Nederland 30 procent overcapaciteit aan vierkante meters winkel; 7,5 procent van de winkelpanden staat leeg. Tegelijk ondergaat de detailhandel structurele veranderingen. Consumenten stellen andere eisen; ze willen meer beleving en gemak. Consumenten kopen ook vaker online. Er is toenemende concurrentie uit het buitenland met bedrijven als Amazon.com en Alibaba.com. Het winkelend publiek verandert door een groeiend aantal eenpersoons huishoudens en vergrijzing. Dat vergt aanpassing, maar het biedt ook kansen.

Onderdeel van Retailagenda
Als antwoord hierop presenteerde minister Kamp op 17 maart de Retailagenda. De RetailDeals maken hier deel vanuit. Naast de 31 gemeenten die vandaag hebben getekend, zijn 40 andere gemeenten ook van plan een RetailDeal te sluiten. Minister Kamp: ‘Sommige gemeenten al aan de slag. In Nijkerk zijn een supermarkt en enkele woningen van plaats gewisseld omdat de supermarkt uit de loop lag. Er is geen vierkante meter winkel bijgekomen maar de bestaande ruimte is slimmer gebruikt. Een mooi voorbeeld van samenwerken en tot oplossingen komen.

Driejarige samenwerking
Om de voortgang van de Retailagenda te bewaken, blijven winkeliers, verhuurders, gemeenten en het ministerie van Economische Zaken de komende drie jaar samenwerken aan de uitvoering van de agenda. Ook is het platform www.onsretailland.nl gelanceerd, waar organisaties kennis en ervaringen uitwisselen.e gemeenten (en regio’s) die vandaag een RetailDeal tekenen zijn de eersten die zich officieel aansluiten bij de Retailagenda en zich inzetten voor Ons Retailland. De koplopende gemeenten zijn: Alkmaar, Beverwijk, Breda, Ede, Geldrop-Mierlo, Gouda, Groningen, Haaksbergen, Hardenberg, Helmond, Hoeksche Waard Regio, Hilversum, Leidse Regio, Lochem, Meppel, Nijkerk, Nijmegen, Noordwijk, Rijswijk, Roermond, ’s-Hertogenbosch, Sittard-Geleen, Steenwijk, Tilburg, Venray, Zaanstad en Zandvoort.
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, winkelen, steden, winkelgebieden, leegstand

CELTH
 






||| Nieuws |||

29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
21/04/23
Met Hospitality Pact Regio Zwolle presenteert vrijetijdssector zich als aantrekkelijke werkgever
Op vrijdag 14 april 2023 is in het Mac3Park Stadion in Zwolle het Hospitality Pact Regio Zwolle ondertekend door vertegenwoordigers van de overheid, het beroepsonderwijs en ondernemersorganisaties actief in de vrijetijdssector.
15/02/23
Hartverwarmend Noordwijk
Campagne Valentijnsdag in Noordwijk. Genieten van "love" op het gebied van culinair, hotels en winkels en een hartenjagen speurtocht.
16/01/23
Beste seizoen ooit voor Europa-Park
Europa-Park in Duitsland heeft in het seizoen 2022 voor het eerst meer dan zes miljoen bezoekers in één seizoen ontvangen. Het park wordt daarmee door de bezoekers ‘beloond’ voor de 80 miljoen euro die de afgelopen drie jaar in het park werd geïnvesteerd. Maar er zijn ook grote uitdagingen.