Kamperen niet uit de gratie meent Stichting Vrije Recreatie
Het grote artikel in de Telegraaf over het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat volgende week verschijnt, heeft in de kampeerbranche voor heel wat commotie gezorgd. Onder de kop Kampeervakantie raakt uit de gratie, staat dat de laatste jaren 250 kampeerterreinen zijn verdwenen en het aantal kampeervakanties met een kwart daalde. Waar RECRON de feiten niet ontkende maar aangaf dat veel ondernemers hebben ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen op de kampeermarkt opent de Stichting Vrije Recreatie de frontale aanval op de cijfers.
Genuanceerder reactie van RECRON
Volgens RECRON is het traditionele kamperen met de tent de laatste jaren afgenomen, maar de hang naar luxe kamperen is juist toegenomen. Recreatieondernemers hebben hierop ingespeeld met het ontwikkelen en verhuren van luxe verblijfsobjecten zoals onder andere safaritenten, boomhutten, boomtenten en luxe stacaravans. Maar ook is de trend "back to basic" kamperen helemaal in. Lekker in de natuur kamperen, kampvuur erbij, even weg uit de drukte van alledag. "Kamperen is dan ook nog steeds helemaal hip en aantrekkelijk", aldus Wanda van Eck van RECRON op NPO Radio 1. RECRON vond de kop in de krant wel 'ongelukkig'.
Frontale aanval op cijfers van SVR
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) twijfelt openlijk aan de cijfers en voert een aantal andere bronnen aan die aangeven dat kamperen juist op een grotere belangstelling kan rekenen."Een conclusie die kant noch wal raakt”, vat de SVR stellig het artikel samen. Kamperen staat volgens de organisatie van minicampings juist weer helemaal op de kaart. "Onbegrijpelijk hoe die uitkomst van het onderzoek tot stand is gekomen,” zo becommentarieert de woordvoerder van SVR dit rapport en verwijst naar de enorme belangstelling voor onder andere de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht die juist aangeeft dat kamperen weer ‘helemaal hot’ is. Ook Bovag Caravan- en Camperbedrijven laat weten dat er dit jaar een eind gekomen is aan de jarenlange verkoopdaling van caravans. Een verkoopstijging van 10% meer nieuwe caravans bewijst juist dat ‘de sleurhut begonnen is aan een heuse comeback’, laat Bovag weten. "Onbegrijpelijk ook, dat men een rapport over de recreatie samenstelt, aan de hand van slechts enkele vertegenwoordigers uit de recreatiebranche. Waarom ook niet onze ervaringen gevraagd?” vraagt de SVR zich af, "als grondlegger van het Kamperen bij de Boer kunnen wij een heel ander licht laten schijnen op dit onderwerp.” SVR verwijst daarbij naar de toename van kampeerders op de boerencampings.
Vooraanstaande bronnen in rapport
Volgens Ton Vermeulen van NRIT Media wordt in het rapport gesproken over de kampeerbranche in zijn geheel en worden vooraanstaande bronnen gebruikt zoals de Statistiek Logiesaccommodaties van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research. "Maar ook wij signaleren in het rapport verschillen op deelmarkten waar kamperen op natuurkampeerterreinen of in luxe accommodaties juist sterk groeit. Toch kan niemand ontkennen dat de belangstelling voor een kampeervakantie in eigen land tussen 2002 en 2014 sterk is teruggelopen. Er worden maar liefst 29% minder binnenlandse kampeervakanties geregistreerd", zegt Ton Vermeulen in een reactie. "Het goede nieuws is dat in 2014 het aantal kampeervakanties in eigen land niet verder daalde maar zelfs heel licht toenam."
Verschuiving kampeermarkt
Ook de SVR constateert dat er al enkele jaren een verschuiving is; sommige vormen van kamperen hebben, vooral door de recessie, aan belangstelling ingeboet, bij andere is de interesse juist toegenomen. Als voorbeeld noemt de SVR het feit, dat op de commerciële campings de luxe voorop staat, hetgeen uiteraard in de tariefstelling tot uiting komt. Daarom is de belangstelling van kampeerders voor deze glampings (glamorous kamperen) flink terug gelopen en ontdekte men als alternatief ‘een kampeervakantie bij de boer.’
Geslaagd zomerseizoen bij SVR-leden
De SVR spreekt van een zeer geslaagd zomerseizoen (2015). Ook dit jaar vierden weer veel kampeerders hun vakantie op een bij de SVR aangesloten kleinschalige camping, waar niet alleen de eenvoud, maar ook de rust, de ruimte en vooral de betaalbaarheid vaak van doorslaggevende aard is, meldt de stichting.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: nrit, svr, kamperen, kamperen bij de boer, trend