Geplaatst op: 13-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bestedingen in horeca en recreatie groeien maar concurrentie is moordend

Bestedingen in horeca en recreatie groeien maar concurrentie is moordend
In 2016 zullen alle Nederlandse bedrijfssectoren groeien, maar dat betekent niet dat ondernemers het gemakkelijk hebben. Dat staat in de Rabobank Sectorprognoses 2016, die vandaag zijn verschenen. Doordat zowel export als private investeringen en particuliere consumptie toenemen, ligt het herstel van de Nederlandse economie goed op koers. Voor de horeca en recreatie verwacht Rabobank zowel in 2015 als 2016 een groei van 2,5% in consumentenbestedingen. De sector heeft evenwel te maken met een moordende concurrentie.


Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank: "Alle mkb-sectoren profiteren van het economische herstel. Tegelijkertijd zien we dat prijzen onder druk blijven staan. Stijgende verkopen leiden niet per definitie tot omzetgroei. Ondernemers lijken de teugels enigszins in te houden als het gaat om investeren. Onze verwachting is dat het brede herstel ondernemers in de loop van 2016 voldoende vertrouwen geeft om die teugels verder te laten vieren. En dat bedrijfsinvesteringen dan weer meer toenemen."


Wendbaarheid noodzakelijk

In veel sectoren neemt de concurrentie toe. Bedrijven moeten hun uiterste best doen om zich te onderscheiden en de steeds veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. "Flexibiliteit in je bedrijf is een groot goed," aldus Dirken. Ondernemers kunnen zich daarin verbeteren door bijvoorbeeld slim gebruik te maken van software 'as a service' en flexibel personeel. Dirken: "Voor de ondernemer die duidelijke en onderscheidende keuzes maakt qua doelgroep, product en service en die de klant weet te verleiden, biedt 2016 perspectief"


Horeca en recreatie profiteren van aantrekkende economie

De horeca en recreatie profiteert momenteel optimaal van de aantrekkende economie. In nagenoeg alle branches is sprake van groei. Zowel in 2015 als 2016 verwachten wij 2,5% groei door hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer inkomend toerisme. Echter, de sterke groeicijfers moeten wel worden genuanceerd. De concurrentie is moordend. Niet alleen in de sector zelf groeit het aanbod jaar op jaar, ook vanuit branchevreemde aanbieders, zoals de foodretail, AirBnB en thuisbezorgformules.


Tweedeling wordt steeds meer zichtbaar

Er is een groeiende tweedeling zichtbaar. Met name de grote steden, Amsterdam voorop, profiteren van de sterke economische dynamiek en het groeiend toerisme. Dit laatste geldt ook voor ondernemers in de kustgebieden. Locatie wordt dus steeds belangrijker om tot een succesvolle exploitatie te komen. Ondernemingen die niet op een A-locatie gelegen zijn, resteert het prijswapen in combinatie met schaalgrootte en een sterke online profilering. Of zij zullen moeten investeren in een uniek, onderscheidend concept.


Trends

  • Kwaliteit, gastvrijheid en beleving zijn essentieel belang geworden om nog een meerprijs te kunnen realiseren; de consument bepaalt nu internet inzage geeft in aanbod, kwaliteit en pricing;
  • De juiste online propositie (online vindbaar zijn, het juiste verhaal vertellen en de klant verleiden tot aankoop, reserveren of boeken) en de juiste inzet van sociale media zijn van doorslaggevend belang geworden;
  • Toenemende schaalvergroting en ketenvorming;
  • Integratie van verblijf- en dagrecreatie om meer beleving te creëren of de verblijfsduur te verlengen;
  • Toenemende aandacht voor duurzaamheid;
  • Toenemende branchevervaging- en vervlechting: door opkomst van nieuwe ‘horeca´-aanbieders zoals warenhuizen, supermarkten en sportaccommodaties.

Kansen en bedreigingen

  • Samenwerking tussen horeca, recreatie en retail voor realiseren van meer regionale ‘merkbeleving’;
  • Het realiseren van verkoop via eigen verkoopkanalen in plaats van via boekingssites en wederverkopers;
  • Horeca wordt als tool gebruikt om de aantrekkelijkheid van de gemeente te vergroten; dit biedt kansen voor nieuwe initiatieven en concepten;
  • Klinkende keuzes: het simpel en overzichtelijk houden van aanbod met transparante en heldere prijzen; duidelijkheid geven in herkomst van voedsel en de manier van productie;
  • Bij de groeiende groep welvarende ouderen heeft gezond zijn en blijven een grote invloed op hun vrijetijdsbesteding. De groep heeft veel vrije tijd en wil daarvan in steeds grotere mate genieten;
  • Kleinschalig particulier aanbod (bed & breakfast, kamerverhuur, huisruil, theetuin) stijgt;
  • De meeste branches en regio’s raken verzadigd door overaanbod; de uitdaging is om in een verzadigde markt voldoende ‘schaarste’ te creëren in jouw specifieke product;
  • De trend van ‘hebben maar niet houden’ heeft grote impact op de verkoop van vakantiewoningen, boten, participaties in golfbanen en lidmaatschappen aan particulieren;
  • Het werven en vervolgens ook behouden van personeel zijn grote problemen in de horeca.
Link: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/horeca/?intcamp=z-financieren-cijfers.en.trends-sectorprognoses&inttype=link-lees.meer.over.cijfers.en.trends.in.horeca.en.recreatie&intsource=bedrijven.zakelijk-financieren.cijfers-en-trends.sectorprogn
Trefwoorden: ondernemen, horeca, recreatie, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...